Sivu 152 / 182 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 527292112132142148149150151152153154155156162172 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 2266-2280/2720

Viestiketju: Tampereen pikaratikkahanke

  1. #2266
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6386

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Nakkiputka, mä kyllä ymmärsin Subin tarkoittavan nimenomaan Pyynikintorin tienoille piirrettyjä vars. kääntöraiteita. Niitä, jotka päättyvät. Minusta Sub ei tarkoittanut eri paikoissa olevia puolenvaihtoraiteita (joita tietysti voi käyttää kulkusuunnan vaihtamiseenkin, ainakin poikkeustilanteessa).
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  2. #2267
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    21.07.2005
    Viestejä
    2106

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jykke Näytä viesti
    Tarvitaanko kääntöraiteita sitten?
    Helsingin rautatieasemakin toimii ilman mitään "kääntöraiteita".

    Juna/ratikka ajetaan vuorotellen jomman kumman suunnan laituriin ja kuljettaja kävelee toiseen päähän ja menoksi. Saavuttaessa päätepysäkille, jo sitä ennen on vaihteet ja ristikot.

  3. #2268
    sub
    sub ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.10.2010
    Viestejä
    269

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Nakkiputka, mä kyllä ymmärsin Subin tarkoittavan nimenomaan Pyynikintorin tienoille piirrettyjä vars. kääntöraiteita. Niitä, jotka päättyvät. Minusta Sub ei tarkoittanut eri paikoissa olevia puolenvaihtoraiteita (joita tietysti voi käyttää kulkusuunnan vaihtamiseenkin, ainakin poikkeustilanteessa).
    Jep, pistän vielä kuvan näistä "kääntöraiteista". Kaarre on muuten leikattu/liimattu suoraan Lentävänniemestä.

    Nimi: apyyt.jpg
Katselukertoja: 542
Koko: 22,9 KB

    Jos se ei nykyisten suunnitelmien mukaisilla pysäkkisijoitteluilla taivu, niin pysäkeillä lienee säätövaraa (oranssit töhryt). Samalla ehkä pitäisi tehdä vähän muutoksia Pyynikintorin autoliittymiin, esim. itäinen niin että torilta voi kääntyä vain oikealle Pirkankadulle ja läntinen niin että se muuttuu kaksisuuntaiseksi.

  4. #2269
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    5709

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Helsingin rautatieasemakin toimii ilman mitään "kääntöraiteita".
    Toimii miten toimii. Jos vertaa kääntöraiteelliseen metroon, niin raiteita on huomattavan paljon lähtömäärään nähden ja silti järjestelyn aiheuttamat myöhästymiset ovat jokapäiväisiä.

  5. #2270

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    1948

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Metro toimi ihan yhtä hyvin kuukausikaupalla kun Ruoholahden kääntöraide oli pois käytöstä länsimetron rakentamisen alkuvaiheessa.

    Päärautatieasemakin toimisi ihan yhtä hyvin, jos se jaettaisiin metron tapaan yhtä rataparia palveleviin siivuihin (yhteensä neljään), joiden välillä ei tehdä vaihtotöitä. Eli neljään erilliseen asemaan, joille nykyisistä laitureista irtoaisi neljä-viisi kullekkin. Kääntöraiteita olisi siis jopa enemmän kuin metrossa. Vaihtotöitä tehdään radan toisessa päässä, jossa on halpaa tilaa vekslata.

  6. #2271
    sub
    sub ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.10.2010
    Viestejä
    269

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Tampereella tilanne on vähän erilainen. Siellä ratikka on suunniteltu "käännettäväksi" ja ajantasattavaksi keskelle muuta liikennettä vilkasliikenteellisille kaduille.

  7. #2272
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    21.07.2005
    Viestejä
    2106

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Toimii miten toimii. Jos vertaa kääntöraiteelliseen metroon, niin raiteita on huomattavan paljon lähtömäärään nähden ja silti järjestelyn aiheuttamat myöhästymiset ovat jokapäiväisiä.
    Helsingin asema toimii kyllä varsin hyvin. Sieltä lähtee junia samanaikaisesti niin Tikkurilaan, Turkuun, Rovaniemelle kuin Moskovaankin, eikä suurempia ongelmia ole. Käypä paikan päällä tutustumassa mitenkä Finrail Oy:n liikenteenhoitajat hommat hienosti hoitavat.

    Nyt oli kyse jostain yhden vakioidun pätkälinjan liikenteestä. Se hoituu Bergenissä tällaisella systeemillä ilman mitään pakosalla olevia kääntöraiteita. Saapuvan junan jättölaituri on oikealla, lähtevän junan ottoraide on loitompana. Yhdysliikenteen bussit siinä lähistöllä. Kun lähtevä juna lähtee kaupunkiin tuolta kauempaa, niin saapunut huilannut juna siirtyy sinne ja ottaa matkustajat. Kuljettajan lepo tapahtuu pääosin tulolaiturissa. Tampereelle voisi olla tällainenkin yksi vaihtoehto.
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat  

  8. #2273
    Jykke avatar
    Liittynyt
    21.03.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    624

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Nyt oli kyse jostain yhden vakioidun pätkälinjan liikenteestä. Se hoituu Bergenissä tällaisella systeemillä ilman mitään pakosalla olevia kääntöraiteita.
    Nythän tuota Nesttunin kääntöä ei enään noin tehdä, sillä rata jatkuu siitä Laguneniin, jossa taasen on rehelliset "pakosalla" olevat kääntöraiteet. Tosin ratkaisu sielläkin on väliaikainen sillä rataa jatketaan Lagunenista lentoasemalle. Tällä filmillä voi katsella uuden osuuden lävitse. Kohdassa 03:28 ajetaan mainitulle kääntöraiteelle.

  9. #2274
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    21.07.2005
    Viestejä
    2106

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jykke Näytä viesti
    Nythän tuota Nesttunin kääntöä ei enään noin tehdä...
    Kuva olikin vain malliksi siitä, että päätepaikka voi olla raiteistoltaan vaikka minkälainen.

  10. #2275
    bussifriikki avatar
    Liittynyt
    02.05.2007
    Viestejä
    2364

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jykke Näytä viesti
    Nythän tuota Nesttunin kääntöä ei enään noin tehdä
    Bergenin ratikkalinjan toisessa päässä, keskustassa, on ihan kätevä tapa vaihtaa suuntaa. Ratikka vaihtaa kaistaa saapuessa perille ja on siten oikealla raiteella lähtiessä takaisin.

  11. #2276
    sub
    sub ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.10.2010
    Viestejä
    269

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Kuva olikin vain malliksi siitä, että päätepaikka voi olla raiteistoltaan vaikka minkälainen.
    Raiteiston muoto ei olekaan ongelma, vaan sijainti.

  12. #2277
    Joonas Pio avatar
    Liittynyt
    04.10.2009
    Sijainti
    Porvoo
    Viestejä
    2598

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Berliinissä raitiolinjan M2 suunnanvaihto keskustassa (Alexanderplatzilla) on toteutettu niin, että joka toinen vuoro vaihtaa päätepysäkille saapuessaan raidetta, ja joka toinen sieltä lähtiessään. Päätepysäkillä on kaksi laituria, jolloin vuoro voi saapua/lähteä kummalta tahansa. Tässä kuvassa on tilanne, jossa vaunu on jo vaihtanut suuntaa saapuessaan. Seuraava saapuva vaunu taas ajaa viereiselle raiteelle, ja vaihtaa suuntaa vasta lähtiessään.

  13. #2278
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3324

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Olen edelleen sitä mieltä, että se kääntöraide pitäisi rakentaa johonkin oikeasti hyödylliseen paikkaan, esimerkiksi Mustaanlahteen (reittiä Pirkankatu-Kortenlahdenkatu-Paasikivenkatu).
    Sakari Kestinen

  14. #2279

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1657

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Päätepysäkin takana oleva kääntöraide ei ole oikeastaan mitään muuta kuin "tekninen pääteasema" ilman laitureita. Sen sujuvoittava vaikutus perustuu käsitykseni mukaan siihen, että matkustajien vaihtuminen ei potentiaalisesti hidasta kääntymistoimenpidettä verrattuna siihen, että kulkuneuvo vaihtaisi suuntaa laituriraiteella.

  15. #2280
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    5709

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Sen sujuvoittava vaikutus perustuu käsitykseni mukaan siihen, että matkustajien vaihtuminen ei potentiaalisesti hidasta kääntymistoimenpidettä verrattuna siihen, että kulkuneuvo vaihtaisi suuntaa laituriraiteella.
    Yhtenä etuna kääntöraiteesta on myös, että suunnanvaihdossa väistämättä tapahtuva ristiinajo voidaan hoitaa kohdassa, jossa matkustajia ei ole kyydissä, jolloin ristiinajosta mahdollisesti aiheutuva odottelu ei haittaa matkustajia.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Tampereen linja 37
    kirjoittanut Wiima sen pitää olla foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 12.07.2011, 23:11
  2. Tampereen jokeri
    kirjoittanut Jykke foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 23.09.2009, 15:17
  3. Tampereen bussitarjonnasta
    kirjoittanut kemkim foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 21
    Viimeisin viesti: 07.09.2009, 00:47
  4. Tampereen rautatieasema
    kirjoittanut janihyvarinen foorumissa Junat
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 09.02.2009, 18:54
  5. Tampereen laajenemissuuntia
    kirjoittanut kemkim foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 15.01.2007, 18:11

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •