En lähde väittelemään numeroista, jotka on sorvattu tuollaisiksi tarkoitushakuisesti huomioimatta mm. sitä, että Pispalan valtatien linjaus palvelee sopivilla tasonvaihdoilla hyvin myös mainitun Santalahden lisäkaavoituksen, mutta Paasikiventien linjaus taas ei palvele Pispalan valtatien vaikutuspiirin asutusta millään tavalla. Lopputulema on että Pispalan valtatien linjauksen piiriin saadaan enemmän asutusta, sekä tulevaisuudessa että varsinkin jo nyt. Lielahdenkaan kaavoitus ei perustele Paasikiventien linjausta, koska niin haluttaessa se voidaan palvella yhtälaisesti kummallakin linjauksella.
Paasikiventietä suosivat perustelut on sorvattu sellaisiksi siksi, että jostain on poliittisesti tai muuten ohjattu tekemään näin. Vielä edellisessä selvitysvaiheessa kaikki perustelut viittasivat siihen, että Pispalan valtatie on parempi linjaus asiantuntijoiden mielestä. Sillä on myös kaupunkilaisten selkeän enemmistön tuki. Ja itse asiassa jopa esittelijä esitti alunperin Pispalan valtatien valitsemista jatkosuunnitteluun, kunnes kaupunginhallitus käveli esittelijän yli ja lisäsi A. Aleksovskin (sdp) esityksestä mukaan Paasikiventien vaihtoehdon hyödyntäen jo kertaalleen teknisesti mahdottomaksi luokiteltua Sepänkadun linjausta, joka nyt ilmeisesti onkin yllättäen muuttunut mahdolliseksi (?).
Ei ole vaikea nähdä että rakennusteollisuudella voi olla näppinsä pelissä, koska tokihan Paasikiventien varteen rakennettavat asunnot tulevat houkuttavammiksi jos ratikka tulee suoraan etuovelle, olkoonkin että silloin se ei palvelisi toisia käyttäjäryhmiä ollenkaan. Mutta oleellinen kysymys on voiko Santalahteen edes kaavoittaa niin massiivisesti lisää asutusta kuin luvut antavat ymmärtää. Kyseessä on kuitenkin Paasikiventien melualue, ja terveyssyistä melualueelle ei edes saisi kaavoittaa asutusta. Ja viereen tekeillä oleva rantaväylän tunneli tuskin on omiaan ainakaan liikennettä ja melua vähentämään.
Toisaalta sdp on yleensä kaikissa muissakin asioissa pyrkinyt tölvimään Pispalaa, jonka asutus on enemmän kok/vihr/komm-voittoista eikä sdp:lle ole juuri ääniä luvassa. Paasikiventien linjaus sopii kuvioon. Ja tuskin merkityksetöntä on sekään, että Paasikiventien linjaus ei mahdollista päällekäisen bussiliikenteen karsimista ollenkaan samassa mitassa kuin Pispalan valtatien linjaus: kaipa bussiliikennöitsijätkin suosivat vaihtoehtoa, jonka kuvittelevat takaavan firmoilleen enemmän työtä, kaupungin kokonaisedusta piittaamatta (?).