
Alunperin kirjoittanut
petteri
Sinänsä tuossa BRT selvityksessä on varmaan eurot suunnilleen kohdallaan.
Siinä on kuitenkin unohdettu tärkein syy, miksi uusia raitiolinjoja rakennetaan paljon enemmän kuin BRT-ratkaisuja. Syynä on, että ihmiset pitävät ratikoista enemmän kuin busseista ja matkustavat raitiovaunuilla mieluummin. Tuo pätee silloinkin kun raitiovaunu ja bussiliikenne ovat teoreettiselta palvelutasoltaan identtiset.
Tuo on totta. Minun korvaani silti särähtää pahiten tämä väite:
"Yleensä joukkoliikenteellä vastataan alueittain asukkaiden, työpaikkojen sekä
koulujen ja oppilaitosten luomaan matkustajakysyntään, eikä se suinkaan ole kaupungin kasvua ja
kehittymistä ohjaileva punainen lanka."
Tämähän on juuri se vanha ajattelumalli, josta pyritään eroon. Kaupunkia nimenomaan pitäisi suunnitella joukkoliikenne edellä, jotta saadaan luotua edellytykset kulkutapaosuuden kasvulle.
Raportissa kyseenalaistetaan myös kaupungin kasvun jatkuminen, ja käytetään siitä esimerkkinä Vuoreksen kaupunginosaa, joka ei ole yltänyt ennustettuun kasvuun. Kaupungin väkiluku on kuitenkin kasvanut tasaisesti pari vuosikymmentä, joten kasvu on vain suuntautunut muualle kuin Vuorekseen. Se siis kertoo (valitusten aiheuttamien viivästysten lisäksi) siitä, että ko. kaupunginosa ei ole niin kiinnostava kuin ajateltiin.