Sivu 155 / 182 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 557595115135145151152153154155156157158159165175 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 2311-2325/2720

Viestiketju: Tampereen pikaratikkahanke

  1. #2311
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    477

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    Oli se sitten 1,5/6 tai 2/6 osuus väestöstä, on selvää että raitioliikenne on liian kallista, verrattuna neljään raskasraiteeseen (3 junaa + 1 metro).
    Kolmen junaradan ja yhden metroradan varrella Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisen alueella asuu 500 metrin säteellä asemista 196 150 asukasta. Lähteet kuten edellä.

    Näitä numeroita voi kaivella aika monella tavalla esiin ja keskustella siitä, mikä on tarkoituksenmukaisin tapa verrata eri järjestelmiä. Yhden luvun perusteella vertailua ei pidä mielestäni tehdä. Sitä saa, mitä mittaa. Ovatko luvut siis paljon vai vähän, en ota siihen kantaa, kunhan nostin keskusteluun nyt tuonkin numeron.
    Viimeisin muokkaaja Lauri Räty; 05.05.2014 kello 16:47. Syy: Täsmennetty tarkastelualuetta
    --
    Lauri Räty

  2. #2312

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    1948

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Liikennettä pureskellessa pitää välttää yleiset sudenkuopat: esimerkiksi halvat matkustajakilometrit ja nopeat linjat saavutetaan ajamalla liikennettä joka ei pysähdy pysäkeillä. Bussiliikenne onnistuu tällä saralla hyvin, esimerkiksi Lahden moottoritiellä on yksi (1) pysäkkipari.

    Tiheästi pysähtyvä kaupunkiliikenne, johon ratikat kuuluvat, palvelee matkoja joita sitten kertyykin paljon. Siksi ratikat Helsingissä ovat hyvin kannattavaa liikennettä. Kannattavampaa kuin vastaavassa lokerossa sijaitsevat bussit, esimerkiksi linjat 14 ja 18.

    Ratikoita voisi ajaa nopeilla ja harvoin pysähtyvillä linjoilla jolloin ne olisivat yhtä nopeita kuin korvatut bussit, mutta tätä ei jostain syystä seudulla tehdä.

  3. #2313
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6391

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    Helsingin kallis, kömpelö ja hidas ratikka on kallein joukkoliikennemuoto Helsingin seudulla.
    Vepsäläisen myytti tuntuu sitkeästi noustavan päätään yhä uudelleen. Todellisuudessa Helsingin ratikka on edullisin joukkoliikennemuoto Helsingin seudulla. Jos joukkoliikennematkustaja astuu Ruskeasuolla kulkuneuvoon ja matkaa sillä keskustaan, ovat HSL:lle syntyvät kulut pienemmät, jos matkustaja astuu ratikkaan kuin jos tämä astuu bussiin.

    Se on tietysti ihan totta, että suuren ratikan liikuttaminen maksaa enemmän kuin pienen bussin. Se on luonnollista. Olisi silti hassua väittää, että Finnairin kannattaa lentää Lontooseen pienillä Embraer-koneilla, koska niiden liikuttelu maksaa vähemmän kuin suuren A321:n. Kyse on vain siitä, kuinka täyteen nuo koneet saadaan – jos saadaan, on suuri edullisempi. Vaikka sitten A380.

    Samaa mieltä olen kömpelyydestä ja hitaudesta. Tänään viimeksi oli Porthaninkadulla viiden vaunun letka odottelemassa hulvattomasti pysäköinyttä autoilijaa. Olen kovasti yrittänyt puhua sellaisesta aivan yksinkertaisesta kikasta, jolla tämänkinpäiväinen olisi estetty – maalataan Etelärannan tapaan viivat katuun osoittamaan pysäköintipaikkoja. Vaan eipä se virkamiehiä tunnu kiinnostavan, kun ei mitään tapahdu. H/K noin miljoona. Onneksi on Helsinki, jotta Tampereen ei tarvitse tehdä samoja virheitä. Sinnehän tällaisia radan viereen ahtaasti sijoitettuja parkkipaikkoja ei tule ollenkaan.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  4. #2314

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    747

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Lauri Räty Näytä viesti
    Kolmen junaradan ja yhden metroradan varrella asuu 500 metrin säteellä asemista 196 150 asukasta. Lähteet kuten edellä.
    Helsingissä vai laajemmalla alueella?
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 06.05.2014 kello 22:41. Syy: jaettu viesti kahtia

  5. #2315
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    477

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti
    Helsingissä vai laajemmalla alueella?
    Tärkeä tieto unohtui. Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisen alueella.
    --
    Lauri Räty

  6. #2316
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3324

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Harri Turunen Näytä viesti
    Liekö raitiotiesuunnitelmissa missään vaiheessa harkittu linjastoa laajennettavaksi kapeikon kohdalta siltaa pitkin Hirvenniemeen? Sinne kun rakentaisi uuden kaupunkimaisen asuinalueen, niin raitiotie toisi aitoa kilpailuetua henkilöautoon nähden edellyttäen, että sillalle ei päästettäisi autoja. TAYSin jälkeen voisi linja tarjota nautinnollisen tasaisen pikaosuuden järven toiselle puolelle.
    Maakuntakaavaluonnosvaihtoehto Tähdet: http://maakuntakaava2040.pirkanmaa.f...14_nettiin.pdf
    Sakari Kestinen

  7. #2317
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    HS tänään

    Raitiovaunuvillitys leviää Euroopassa – Ratikka mylläisi Tampereen keskustan
    http://www.hs.fi/paivanlehti/1105201...a1399693739845

    Turun vaunut eivät liiku ilman tukieuroja
    http://www.hs.fi/paivanlehti/1105201...a1399694000485

  8. #2318

    Liittynyt
    21.04.2013
    Viestejä
    197

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Eikö tämä ole sitten käypä argumentti, että Turku tullee käyttämään 1524mm rataa, koska Naantalin ja Ukin radat?

    Kelle nimeä tekevälle tämä pitäisi saada tiettäväksi, joka voisi puhua asian puolesta, ettei tule tehtyä suurta virhettä? Kuitenkin Turun ja Tampereen piti tehdä yhteistyätä esimerkiksi vaunuhankinnoissa...

  9. #2319
    tkp
    tkp on nyt kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Nokia
    Viestejä
    829

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Tampereen raitiotien yleissuunnitelmassa raitiotien vertailuvaihtoehtoihin on saatettu sisällyttää yli 100 miljoonaa euroa täysin tarpeettomia investointeja. http://www.tamperelainen.fi/artikkel...kaa-roykytysta

  10. #2320

    Liittynyt
    11.04.2008
    Viestejä
    136

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tkp Näytä viesti
    Tampereen raitiotien yleissuunnitelmassa raitiotien vertailuvaihtoehtoihin on saatettu sisällyttää yli 100 miljoonaa euroa täysin tarpeettomia investointeja. http://www.tamperelainen.fi/artikkel...kaa-roykytysta
    Onko tätä bussivirkamiesten propagandapuuhastelua saatavilla jostain?

  11. #2321

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1253

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Yhtenä vertailuvaihtoehtona oli BTR, eli oltaisiin tehty suunnilleen raitiotietä vastaavat erotellut ajoradat, joilla oltaisiin liikennöity tuplanivelbusseilla. Tämä oli siis TKL:n poikien mielestä laskettu väärin, sillä kuten he raportissaan todistelevat, tuplanivelet sopivat tavalliselle katuverkolle ja erillisiä ajoratoja ei siis tarvita! Sillä tavalla säästyy 100 miljoonaa euroa... (Luonnollisestikaan ei varjoraportissa lasketa sitä, että matkanopeuden laskiessa tarvitaan enemmän kalustoa ja että tuntikustannukset nousisivat merkittäviksi.)

    Tietysti olisi voitu vielä btr:n lisäksi tarkastella kehitettyä bussiverkostoa tuplanivelillä, mutta kun tiedetään, että edes tavan nivelet eivät ole kannattavia tavanomaisessa liikenteessä, niin se olisi ollut koko lailla turhaa.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 20:59 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:55 ----------

    ratikkaraportti_osa2_Keinonen_Luoma.pdf Ohessa itse raportti
    Ville

  12. #2322

    Liittynyt
    04.10.2013
    Viestejä
    32

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ville O. Turunen Näytä viesti
    Yhtenä vertailuvaihtoehtona oli BTR, eli oltaisiin tehty suunnilleen raitiotietä vastaavat erotellut ajoradat, joilla oltaisiin liikennöity tuplanivelbusseilla. Tämä oli siis TKL:n poikien mielestä laskettu väärin, sillä kuten he raportissaan todistelevat, tuplanivelet sopivat tavalliselle katuverkolle ja erillisiä ajoratoja ei siis tarvita! Sillä tavalla säästyy 100 miljoonaa euroa... (Luonnollisestikaan ei varjoraportissa lasketa sitä, että matkanopeuden laskiessa tarvitaan enemmän kalustoa ja että tuntikustannukset nousisivat merkittäviksi.)

    Tietysti olisi voitu vielä btr:n lisäksi tarkastella kehitettyä bussiverkostoa tuplanivelillä, mutta kun tiedetään, että edes tavan nivelet eivät ole kannattavia tavanomaisessa liikenteessä, niin se olisi ollut koko lailla turhaa.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 20:59 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:55 ----------

    ratikkaraportti_osa2_Keinonen_Luoma.pdf Ohessa itse raportti
    Lueppa tarkemmin. Vaikka Tampereella käytettäisiin nelinkertaisesti rahaa katuverkkoon kilometriä kohti niveliä varten tehtäviin muutoksiin kuin Malmössä vastaavassa hankkeessa, ero on siltikin huimat 100 miljoonaa euroa yleissuunnitelman oletuksiin. Vai eikö sinun mielestä 40 miljoonalla eurolla saa juuri mitään aikaiseksi yhdellä linjareitillä, jos halutaan joukkoliikennettä vauhdittaa kaistajärjestelyillä?

  13. #2323

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3515

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Sinänsä tuossa BRT selvityksessä on varmaan eurot suunnilleen kohdallaan.

    Siinä on kuitenkin unohdettu tärkein syy, miksi uusia raitiolinjoja rakennetaan paljon enemmän kuin BRT-ratkaisuja. Syynä on, että ihmiset pitävät ratikoista enemmän kuin busseista ja matkustavat raitiovaunuilla mieluummin. Tuo pätee silloinkin kun raitiovaunu ja bussiliikenne ovat teoreettiselta palvelutasoltaan identtiset.

    Epäilisin raidekerroin-ilmiön, joka on tilastojen mukaan varsin voimakas, liittyvän raitioliikenteessä seuraaviin tekijöihin.

    1) Ihminen on luontaisesti tottunut suunnistamaan maamerkkien perusteella, raitiokiskot ja virtajohdot muodostavat kaduelle selvästi havaittavan kulku-uran, joka helpottaa suunnistamista ja joukkoliikenteen löytämistä.

    2) Raitiovaunu kulkee kiskoilla eikä paljon heilu, joka parantaa matkustusmukavuutta.

  14. #2324

    Liittynyt
    07.11.2013
    Viestejä
    40

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Sinänsä tuossa BRT selvityksessä on varmaan eurot suunnilleen kohdallaan.

    Siinä on kuitenkin unohdettu tärkein syy, miksi uusia raitiolinjoja rakennetaan paljon enemmän kuin BRT-ratkaisuja. Syynä on, että ihmiset pitävät ratikoista enemmän kuin busseista ja matkustavat raitiovaunuilla mieluummin. Tuo pätee silloinkin kun raitiovaunu ja bussiliikenne ovat teoreettiselta palvelutasoltaan identtiset.
    Tuo on totta. Minun korvaani silti särähtää pahiten tämä väite:

    "Yleensä joukkoliikenteellä vastataan alueittain asukkaiden, työpaikkojen sekä
    koulujen ja oppilaitosten luomaan matkustajakysyntään, eikä se suinkaan ole kaupungin kasvua ja
    kehittymistä ohjaileva punainen lanka."

    Tämähän on juuri se vanha ajattelumalli, josta pyritään eroon. Kaupunkia nimenomaan pitäisi suunnitella joukkoliikenne edellä, jotta saadaan luotua edellytykset kulkutapaosuuden kasvulle.

    Raportissa kyseenalaistetaan myös kaupungin kasvun jatkuminen, ja käytetään siitä esimerkkinä Vuoreksen kaupunginosaa, joka ei ole yltänyt ennustettuun kasvuun. Kaupungin väkiluku on kuitenkin kasvanut tasaisesti pari vuosikymmentä, joten kasvu on vain suuntautunut muualle kuin Vuorekseen. Se siis kertoo (valitusten aiheuttamien viivästysten lisäksi) siitä, että ko. kaupunginosa ei ole niin kiinnostava kuin ajateltiin.

  15. #2325

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1253

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vesa. Näytä viesti
    Lueppa tarkemmin. Vaikka Tampereella käytettäisiin nelinkertaisesti rahaa katuverkkoon kilometriä kohti niveliä varten tehtäviin muutoksiin kuin Malmössä vastaavassa hankkeessa, ero on siltikin huimat 100 miljoonaa euroa yleissuunnitelman oletuksiin. Vai eikö sinun mielestä 40 miljoonalla eurolla saa juuri mitään aikaiseksi yhdellä linjareitillä, jos halutaan joukkoliikennettä vauhdittaa kaistajärjestelyillä?
    Its taas kehottaisin tutustumaan tarkemmin yleissuunnitelmaan ja hieman miettimään myös sen logiikkaa, eikä vain metsästämään yksittäisiä mahdollisia virheitä. Tässähän on viime aikoina esitetty, että busseille voitaisiin tehdä erilliset väylät aivan samoin, kun raitiotielle ja näin saataisiin samat hyödytkin. Siksi suunnitelmassa tämä oli selvitetty, eli tutkittiin ns. btr-vaihtoehto, joka tarkoittaa juurikin tätä. Eli ei siinä mitään virhettä ollut.

    Kuten kirjoitin, tietysti olisi voinut niin sanotun runkobussivaihtoehdon voinut tutkia teliautojen lisäksi vielä tuplanivelilläkin. Ja näin ehkä alustavasti tehtiinkin, mutta jos se havaittiin telibussiliikennettä kalliimmaksi, niin sitä ei ole ollut järkevää tuoda omana vaihtoehtonaan enää verrattavaksi. Sitä, onko näin todella tehty, en tiedä. Yleissuunnitelman luvuilla kuitenkin voidaan laskea, että matkustajapaikkakilometriä kohden telibussit tulevat kilometrikustannuksiltaan halvemmiksi (huolto), mutta tuntikustannuksiltaan (työvoima) halvemmiksi päiväkustannusten (investointi) ollessa suunnilleen samat. Eli riittävällä linjanopeudella tuplanivel olisi edullisempi ja nopealla laskutoimituksella yleissuunnitelman luvuilla linjanopeuden tulisi olla yli 40 km/h, jotta tämä tapahtuisi. Eli ei liene järkeä tarkastella tuplaniveliä tavanomaisessa liikenteessä ilman erillisitä bussiväylää. (Jossa sielläkään ei tietenkään päästä yli 40 km/h linjanopeuteen, mutta erillisellä bussiväylällä voidaan tavoitella samoja epäsuoria hyötyjä kuin mitä raitiotiestä saadaan.)

    Tietenkin 40 miljoonalla saadaan yhtä ja toista, mutta kannattaa huomata, että yleissuunnitelman runkobussivaihtoehdossa on varattu 53 miljoonaa euroa joukkoliikenteen infrastruktuuriin. Ja luonnollisestikin samalla linjalla kuin raitiotie, sitä yhden linjan toteuttamistahan tässä verrataan. Eli tämä teidän peräänkuuluttamanne vaihtoehto on jo tutkittu: ei tarvitse kuin vaihtaa nuo telibussit tällä runkolinjaosuudella niveliin.

    Tietysti edullisin tapa rakentaa btr on maalata bussit päheen näköisiksi, brändätä ja hypettää kunnolla, mutta sitten säästää investoimalla vain vähäsen btr:n omiin väyliin. Tämä on loistava resepti kunnon lässähdykselle ja siitä on muutamia ikäviä esimerkkejä jenkkilästä. Joukkoliikennekonsulttu Jared Walker muuten pitää tätä pahimpana ongelmana btr-järjestelmissä raitioteihin verrattuna: btr voidaan pilata tinkimällä omista bussikaistoista ja väylistä.
    Ville

Vastaavia viestiketjuja

  1. Tampereen linja 37
    kirjoittanut Wiima sen pitää olla foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 12.07.2011, 23:11
  2. Tampereen jokeri
    kirjoittanut Jykke foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 23.09.2009, 15:17
  3. Tampereen bussitarjonnasta
    kirjoittanut kemkim foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 21
    Viimeisin viesti: 07.09.2009, 00:47
  4. Tampereen rautatieasema
    kirjoittanut janihyvarinen foorumissa Junat
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 09.02.2009, 18:54
  5. Tampereen laajenemissuuntia
    kirjoittanut kemkim foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 15.01.2007, 18:11

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •