Tampereen kaupunki vastaa yleisimpiin kysymyksiin Tampereen raitiotiestä.
Kiitoksia, mielenkiintoinen dokumentti! Vaihtoehdot ovat omanlaisiaan kokonaisuuksia ja voisi niissä esitettyjä asioita muullakin tavalla yhdistellä.
Omaa tulkintaani:
- Tähdet-vaihtoehto pitäisi asuntojen hintakehityksen maltillisempana kuin muut vaihtoehdot, sillä siinä rakennettaisiin eniten uusille alueille (eli tonttimaa halpaa).
- Raitiovaunun kilpailukykyyn henkilöautoa vastaan ei kauheasti uskota kun nähdään vaihtoehto ongelmallisena 9-tien suhteen. Eivätkö 9-tien ruuhkat pikemminkin kannustaisi ratikan käyttöön ja jättämään auton kotiin?
Tampereen kaupunki vastaa yleisimpiin kysymyksiin Tampereen raitiotiestä.
Kaupunginhallitus päätti äänin 8 - 3 puoltaa raitiotien suunnittelun jatkamista. Kaupunginhallituksen hyväksyttyä asian se menee valtuuston käsittelyyn. Ylen uutinen
Onneksi olkoon Tampere!
Rakennussuunnitteluun siirtyminen on jo sen verran merkittävä vaihe ja panostus, että on vaikea kuvitella suunnittelumiljoonia käytettäväksi turhaan. Pitäisin nyt aika epätodennäköisenä sitä, että raitiotie jää toteutumatta.
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa
HS 17.6.2014
Tampere jatkaa raitiotien suunnittelua
http://www.hs.fi/kotimaa/Tampere+jat...a1402893622838
Nyt kun Tampere ei tule käyttämään juna-ratikka konseptia niin kuulisin mielenkiinnolla, että millainen käyttökapasiteetti on esimerkiksi Nokian suuntaan?
http://188.117.35.14/vrviewer/VrView...l?locale=fi_FI
Mielestäni lähijunarataa voisi vallan hyvin laajentaa kaikkiin ilmansuuntiin: Nokian (länteen), Kangasalan (Itään), Lempäälään (Etelä), pohjoinen (Ylöjärvi)
Ja jos kieltoperuste on se, että junaraidekapasiteettia on nykyiselläänkin liian vähän, niin miksi sitä ei rakenneta lisää?
..Ja miten ainakin Kangasalan sivuilta löytyy "Ratikka lännestä" s.12 suunnitelmia..
http://kangasala-fi-bin.aldone.fi/@B...ia_14_6_11.pdf
..Mitä ilmeisimmin juna-infra on jonkinmoinen pullonkaula, mutta se ei ole riittävä peruste poistaa juna-ratikka optiota naapurikuntiin tulevaisuudessa.
Viimeisin muokkaaja TimppaTT; 17.06.2014 kello 11:13.
Kaksi lisäraidetta ja asemat välille Tampere rautatieasema - Lielahti maksaisi varmaan satoja miljoonia, kun ollaan keskellä kaupunkia. Myöskään lähiliikenteen kysyntä ei todennäköisesti olisi kovin suurta, jos sillä pääsisi vain yhteen kohtaan ydinkeskustassa. Myös asemalta ainakin Lempäälään asti tarvittaisiin neljä raidetta hyvän palvelutason mahdollistamiseksi. Stetson-Harrison menetelmällä arvioituna Tampereen lähilikenteen merkittävän laajentamisen hintalapuksi voisi tulla ehkä sama kuin 3-4 raitiolinjalle ja hankkeen matkustajapotentiaali on paljon raitioteitä huonompi.
Viimeisin muokkaaja petteri; 17.06.2014 kello 12:17.
No niin. Enää jännittää tuleeko valtiolta rahaa. Virkkunen oli myönteinen projektia kohtaan, mutta kenestä lienee tulee seuraava liikenneministeri.
..Oli muuten puhe juna-ratikoista ei varsinaisista junista..
..Niin jos siis rakennetaan ihan aitoa 1524 junaraidetta.
Oletan, että kustannukset paljon matalammat jos tehdään ratikkaspekseillä 1524 raidetta junaradan viereen, jossa optiona että joskus tehdään kunnon pohjat yms. junakäyttöä varten?
Viimeisin muokkaaja TimppaTT; 18.06.2014 kello 14:56.
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa
Viimeisin muokkaaja Hattu; 18.06.2014 kello 20:33.
Tarkoittanet ratakapasiteettia? Lyhyesti sanottuna: Nokian suuntaan on mahdollista liikennöidä kaksi matkustajajunaa tunnissa, Lempäälän suuntaan mahtuu nykyraiteille nykyiset junat, mutta hitaammat paikallisjunat syövät sen verran kapasiteettia, että kolmas raide tarvitaan. Oriveden suunnalla on parhaiten tilaa ja kaksoisraiteelle voisi laittaa vaivatta kaksi lähijunaa tunnissa. Pohjanmaan rata sen sijaan on sen verran tukossa, että sinne ei saa mitään ilman lisäraiteita.
Siksi, kun se on niin paljon kalliimpaa kuin raitiotierakentaminen.
Sakari Kestinen