Tästä syystä pitäisikin suunnitella raitiotien linjaukset tarkkaan. Varsinkin Hervannassa. Tämä nyt on taas omaa ideointia siitä mitä voisi tehdä Hervannassa:
Vuoreksesta tuleva linja siirtyisi omalta radaltaan Arkkitehdinkadulle, jonka se kulkisi päästä päähän, kääntyen sitten Insinöörinkadulle, jolta se vuorostaan kääntyisi Teekkarinkadulle ja sen päästä samaa reittiä kuin 39 kulkee tällä hetkellä, aina Opiskelijankadulle ja kulkisi myös sen päästä päähän ja kääntyisi Insinöörinkadulle ja kulkisi sitä pitkin kohti Hervannan valtaväylää. Näin saataisiin bussilinjat 23 ja 39 korvattua tehokkaasti raitiovaunuilla. Raitiotielinja jonka päätepysäkki pitäisi olla länsi-Hervannassa kulkisi vuorostaan tullessaan valtaväylältä koko Insinöörinkadun päästä päähän (palvellen Hervantakeskusta) ja kääntyen joko Näyttelijänkadulle korvaten loputkin nykyisestä linjasta 30 tai jatkaen sitten suoraan Hervantajärven suunnitteilla olevalle asuinalueelle. Näin oltaisiin jo korvattu noista valtaväylää pitkin kulkevista neljästä bussilinjasta kolme kappaletta: 23, 30 ja 39. Bussilinjalle 20 en mitään muutoksia tekisikään Hervannassa. Sen verran 20 kokisi muutosta että kyseinen linja siirtyisi kulkemaan valtaväylältä Vuohenojan kautta keskustaan, kulkien entisen 23:sen reittiä kalevankankaan kautta, tai sitten entisen 30:n reittiä Iidesrannan kautta (tälle välille on pakko saada jokin linja korvaamaan 30:ä).
Samaan syssyyn voisi vielä suunnitella sellaista että Vuoreksen linja siirtyisi valtaväylältä Hakametsän Prisman kohdalla kulkemaan Sammonkatua pitkin kun taas Etelä-Hervannan linja koukkaisi Keskussairaalan kautta kulkien Teiskontietä pitkin. Linjat sitten kohtaisivat Itsenäisyydenkadulla jatkaen siitä samaa rataa pitkin keskustaan.
Niin! Ja valtaväylällä ratikat kulkisivat tietysti omalla muusta liikenteestä erotetulla radallaan 80 km/h!![]()
Tampere saa kasvaa kyllä miljoonnakaupungiksi, jos tarkoitat Helsingin metron kaltaista systeemiä.