Sivu 160 / 182 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 6080100120140150156157158159160161162163164170180 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 2386-2400/2720

Viestiketju: Tampereen pikaratikkahanke

  1. #2386
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Ei kai konsultin suositus metrin radasta rautatieleveyden sijaan todellisuudessa perustu muuhun kuin tuttuun politikointiin ja pelkoon, että Tampereelle tulisi joskus "metro/metromainen" liikenne ja kalusto ainakin jollekin linjalle. Eli kyseessä ei ole Tampereen tarpeisiin ja mahdollisuuksiin perustuva suositus.

    Olkoonkin ettei Tampereen asemaa voi laajentaa, mutta eihän se ihan totta ole. Tampereen asemalle voi rakentaa toisen kerroksen lisääntyvälle juna- ja/tai raitioliikenteelle.

    Turusta on turha tehdä märkää rättiä millä lyödä, sillä Turkuun tulenee raitioliikenne, vain hitaammin. Ja silloin Turku ja Tampere voivat toimia yhdessä - ja silloin säästöjäkin tulee.

    On turhaa lukittaa Tampere sekä Turku johonkin josta on vain tarvittaessa haittaa, muttei mitään hyötyä. Ja myöskin: käytetty kalusto ei ole todellinen peruste tässä kokonaisuudessa joita Tampereen ja Turun raitiot ovat.

    Turku odottaa tukieuroja, jotka onkin jo käytännössä luvattu. Ja Agenda 21:n sekä ullkomaisten esimerkkien tavoin - ei ole mitään perustelua uskoa etteikö myös Turussa ala raitioliikenne.

  2. #2387
    janihyvarinen avatar
    Liittynyt
    18.08.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2310

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    Ei kai konsultin suositus metrin radasta rautatieleveyden sijaan todellisuudessa perustu muuhun kuin tuttuun politikointiin ja pelkoon, että Tampereelle tulisi joskus "metro/metromainen" liikenne ja kalusto ainakin jollekin linjalle. Eli kyseessä ei ole Tampereen tarpeisiin ja mahdollisuuksiin perustuva suositus.
    Tampereelle suositellaan 1435 mm raideleveyttä, ei 1000 mm. Perusteena standardikaluston laaja saatavuus. Jos muuta väität, voitko avata logiikkaasi hieman? Minä en näe tässä mitään politikointia. Kannattaisi ehkä lukea yleissuunnitelma läpi ennen liian pitkälle vietyjen johtopäätösten tekoa.

  3. #2388
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Oho, metrisen radan sijaan tarkoitin juuri ns. "standardia" sekä toisaalla rautatieleveyttä. On harmi jos Tampereelle ja Turkuun ei tule rautatieleveyttä. Tätä perustellaan näennäisesti ongelmallisilla kohdilla, kuten vaikka rautatieaseman tiiviydellä, vaikka ei asemaa ole sementöity mitenkään siten etteikö sitä voisi laajentaa toisella kerroksella, ala- tai yläpuolelle.

    Kyllä kysymyksessä on politikointia ja metropelkoa.

  4. #2389

    Liittynyt
    12.05.2009
    Viestejä
    371

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    Oho, metrisen radan sijaan tarkoitin juuri ns. "standardia" sekä toisaalla rautatieleveyttä. On harmi jos Tampereelle ja Turkuun ei tule rautatieleveyttä. Tätä perustellaan näennäisesti ongelmallisilla kohdilla, kuten vaikka rautatieaseman tiiviydellä, vaikka ei asemaa ole sementöity mitenkään siten etteikö sitä voisi laajentaa toisella kerroksella, ala- tai yläpuolelle.

    Kyllä kysymyksessä on politikointia ja metropelkoa.
    Aiemmissa viesteissä on tuotu hyvin perustellusti esiin miksi juna-ratikka ratkaisu on kalliimpi:

    Syitä ovat:

    1.) Virransyötön komponentit ovat tuplana AC & DC. Tämä on pääsyy kustannusten nousuun.

    2.) Muu maailma käyttää aika pitkälti 1435, jopa Eurooppalaiset junaratikat käyttävät samaa leveyttä. Kaikki varteenotettava ratikkakalusto kylmissämaissakin kuten Ruotsi, Kanada, Tanska, Norja jne.

    Olen mietiskellyt, että eikö tuosta juna-ratikka hommasta tulisi tehdä ihan joku virallinen selvitys missä näkyisi säätökohteet ja kustannuskohteet? Parempi kaiketi ensin tutkia ja sitten vasta hutkia`?

  5. #2390
    sub
    sub ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.10.2010
    Viestejä
    269

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TimppaTT Näytä viesti
    Olen mietiskellyt, että eikö tuosta juna-ratikka hommasta tulisi tehdä ihan joku virallinen selvitys missä näkyisi säätökohteet ja kustannuskohteet? Parempi kaiketi ensin tutkia ja sitten vasta hutkia`?
    Olisi kaiketi pitänyt. Keskustelu päätöksentekoelimissä keskittyi lähinnä linjausratkaisuun kannaksella, muiden isojen yksityiskohtien jäädessä aika täydellisesti käsittelyn ulkopuolelle. Näkisin että tuo raideleveysasia on sellainen asia, johon olisi hyvä olla saatu myös päättäjien näkemys. Kyseessä ei ole pelkästään asiantuntijoiden tekninen ratkaisu, vaan sillä on laajempikin liikennejärjestelmään ja yhdyskuntarakenteeseen liittyvä ulottuvuus. Nyt tämä raideleveys ilmeisesti meni läpi ainoastaan pienellä mainillalla yleissuunnitelmassa, ilman että siihen kukaan kiinnitti oikeastaan mitään huomiota. Leveämmän raideleveyden valinta ei tässä ensimmäisessä vaiheessa olisi juurikaan aiheuttanut lisäkustannuksia.

  6. #2391

    Liittynyt
    12.05.2009
    Viestejä
    371

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sub Näytä viesti
    Olisi kaiketi pitänyt. Keskustelu päätöksentekoelimissä keskittyi lähinnä linjausratkaisuun kannaksella, muiden isojen yksityiskohtien jäädessä aika täydellisesti käsittelyn ulkopuolelle. Näkisin että tuo raideleveysasia on sellainen asia, johon olisi hyvä olla saatu myös päättäjien näkemys. Kyseessä ei ole pelkästään asiantuntijoiden tekninen ratkaisu, vaan sillä on laajempikin liikennejärjestelmään ja yhdyskuntarakenteeseen liittyvä ulottuvuus. Nyt tämä raideleveys ilmeisesti meni läpi ainoastaan pienellä mainillalla yleissuunnitelmassa, ilman että siihen kukaan kiinnitti oikeastaan mitään huomiota. Leveämmän raideleveyden valinta ei tässä ensimmäisessä vaiheessa olisi juurikaan aiheuttanut lisäkustannuksia.
    Eikös noita lisäselvityksiä ja täydennyksiä voi laatia käytännössä loputtomiin? Eihän tuo nyt julkaistu esiselvitys, tai mikään selvitys ikinä ole kiveenhakattua.
    Onhan esim. maakaasuterminaaliin liittyen tehty jo useita YVA:ita. Oletan että ennen YVA:ita on selvityksiä tehty samaan malliin.

    Olen myös kuullut, että joskus päättävät elimet pyytävät vaikka mitä selvityksiä konsulteita, sanovat että kiitoksia tiedoista ja tekevät jotakin ihan muuta mitä papereissa lukee.

  7. #2392
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Tampereen kaupunki ja seutu on varteenotettava kaupunkiseutu, jossa ainakin yhdellä linjalla voi tulevaisuudessa olla käyttöä vetävämmälle ja vähän nopeammalle kalustolle kuin ratikalla.

    Helsingissä ja seudulla liikennöidään tällä hetkellä 4 raskaslinjalla metromaista/U/S/bahn -liikennettä.

    Onhan Tampereelle ratikoita suunniteltu jo 100 vuotta sitten, ja Hervannan suunnittelukilpailunkin voitti ehdotus jossa kulki kaupunkimotarin rinnalla metro. No juna tiputettiin pois mutta väylästä tehtiin yhtä laaja mutta pelkkine autokaistoineen. Myöhemmin sitä halkeamaa on Hervannassa ainakin kaupunkikuvallisesti yritetty kaventaa.

    Kyllä Tampereella kannattaa selvittää. Ja ottaa sekin huomioon, että tuleeko rautateiden lähiliikennettä koskaan Tampereen seudulle?

  8. #2393
    janihyvarinen avatar
    Liittynyt
    18.08.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2310

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    Kyllä Tampereella kannattaa selvittää. Ja ottaa sekin huomioon, että tuleeko rautateiden lähiliikennettä koskaan Tampereen seudulle?
    Jossain vaiheessa kannattaa lopettaa selvitykset ja alkaa vain tehdä. Se hetki on nyt. Vastustajien ansiosta selvitysvaiheessa on oltu jo toistakymmentä vuotta. Selvityksiä alkaa olla hyllymetreittäin. Ei nyt aleta taas selvittää jotain uutta skenaariota, kun kerrankin on saatu jotain aikaan.

    Raitiotien kapasiteetti riittää Tampereella käytännössä ikuisesti. Sitten kun kapasiteetti loppuu, voidaan rakentää täydentäviä linjoja. Ei Helsingissäkään metroa olisi tarvittu vaan nykyaikaiset raitiotiet olisivat hoitaneet kaupungin joukkoliikenteen ihan hyvin rautateiden lähiliikenteen kanssa. Ja paljon edullisemmin. Vrt. Zürich. Pariisissakin linjaston oikeasti ja nopeassa aikataulussa toteutuvat laajennukset näyttävät painottuvan raitioteihin metron sijasta (poislukien aika utopistiset Grand Paris -metrovisioinnit, joiden aikataulu on kaukana tulevaisuudessa).

    Lähiliikennettä voi Tampereelle tulla, mutta näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa vain rajoitetusti ja 30 min vuorovälillä. Mikään enemmän vaatisi raideinvestointeja, joiden aikataulu ja kannattavuus ovat kysymysmerkkejä. Raitiotien rakentaminen on niin paljon edullisempaa ja enemmän hyötyjä generoivaa.

  9. #2394

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1877

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    Kyllä kysymyksessä on politikointia ja metropelkoa.
    Tuskin ainakaan metropelkoa enää, kun on opittu, ettei eurot kasva puissa. 80-luvulla sellaista olisi saattanut vielä ollakin.

  10. #2395
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6392

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Mitäs siellä budjettiluonnoksissa nyt oikein sanotaan? Onko Tampereelle luvassa rahaa vai ei? Uutisten mukaan kai on, mutta jokos sitä on 2015 budjetissa, kun ei silloin vielä päästä rakentamaan?
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  11. #2396
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6392

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Vastaus löytyikin Hbl:stä. Ensi vuoden budjetissa on siis suunnittelurahaa Tamperetta varten.

    Turulle ei ole suunnittelurahaa, koska siellä suunnittelu laahaa niin pahasti jäljessä.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  12. #2397

    Liittynyt
    09.07.2005
    Viestejä
    529

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Jostain muistan lukeneeni, että lopullinen rakentamispäätös tehdään vuonna 2016 ja että rakentaminen aloitettaisiin vuonna 2017.
    :P

    Matkustajat, tehkää kasoja kadun reunaan!

  13. #2398

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1658

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Jossain on aiemmin kerrottu, että keskinopeudeksi tulisi 22 km/h, ja pienin viilauksin sen voisi nostaa 25 km/h:iin. Nyt kuitenkin tuoreessa uutisessa...

    http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/ar...nostaa/4315368

    ...Ville-Mikael Tuominen puhuu 19-20 km/h [keski]tuntinopeudesta.

    Eiköhän tuo valmistumisajankohtaan mennessä saada pudotettua Helsingin tasolle.

  14. #2399
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6392

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Keskinopeus on 19–22 km/h, linjakohtaisesti ilmoitettuna. Tuo matalin koskee lyhyttä linjaa Pyynikintorilta TAYS:ille, joka siis kulkee ainoastaan korttelikaupungissa eikä ole esikaupunkilinja. Keskinopeuteen voidaan vielä vaikuttaa pysäkki- ja kaistajärjestelyillä ja liittymäetuisuuksilla.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  15. #2400

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1253

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Eniten nopeutta on tässä suunnitteluvaiheessa mun ymmärryksen mukaan laskenut nyt valittu lähtökohta, että Hämeenkadulla maksiminopeudeksi on asetettu 20 km/h. Tämä on asia, jota varmaan voi tarkastella uudestaankin, ja tarkastellaankin, koska Hämeenkadun omat suunnitelmat eivät ole vielä valmiita. Asiaa voi kuitenkin lähestyä siltäkin kannalta, että kaupungin kokonaisetua kuitenkin palvelee Hämeenkatu selkeästi kävelypainoitteisena katuna, koska raitiotielle kyse ei kuitenkaan ole kovin isosta haitasta raitiotien palvelutasolle. Siis pieni matka-ajan kasvu korvautuu moninkertaisesti paljon houkuttelevampana matkakohteena. Mutta Hämeenkadun suunnitelmat valmistuttuaan vasta kertovat, millä nopeudella Hämeenkadulla voidaan mennä. Raitiotiesuunnittelussa vain pysytellään jo perinteiseen tapaan turvallisen puolella, eli lopullinen ajonopeus ei ainakaan ole tuota 20 km/h pienempi.

    Raitiotien laatuvaatimuksista voidaan ja pitääkin paikoitellen tinkiä, nimittäin silloin kun niistä kiinni pitäminen aiheuttaisi kohtuuttomia ongelmia muulle suunnittelulle. Näitä heikennyksiä ei vain saa syntyä liikaa. Kun ollaan aivan ydinkeskustassa, voidaan lähteä siitä, että raitiotie tulee toisena. Mitään muita muutoksia taikka heikennyksiä suunnitelmissa ei ole ja alkuunkin Hämeenkatu jätettiin yleissuunnitelmasta pois.
    Ville

Vastaavia viestiketjuja

  1. Tampereen linja 37
    kirjoittanut Wiima sen pitää olla foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 12.07.2011, 23:11
  2. Tampereen jokeri
    kirjoittanut Jykke foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 23.09.2009, 15:17
  3. Tampereen bussitarjonnasta
    kirjoittanut kemkim foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 21
    Viimeisin viesti: 07.09.2009, 00:47
  4. Tampereen rautatieasema
    kirjoittanut janihyvarinen foorumissa Junat
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 09.02.2009, 18:54
  5. Tampereen laajenemissuuntia
    kirjoittanut kemkim foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 15.01.2007, 18:11

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •