Sivu 162 / 182 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 6282102122142152158159160161162163164165166172 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 2416-2430/2720

Viestiketju: Tampereen pikaratikkahanke

  1. #2416

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3515

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sub Näytä viesti
    Jos lähdetään pelaamaan vuorovälillä (alaspäin), niin ongelmia tullee siinä vaiheessa kun avataan ratikkalinjat 3,4,5 ...
    Jos Tampereen keskustassa on vain yksi mahdollinen ratikkakatu, jota kaikkien linjojen on ihan pakko kulkea, liikenteen laajetessa yli katutason läpäisykyvyn pitää rakentaa kadun lisäksi tunneli. Niin raitioteiden ruuhkautumisongelmat on ratkaistu monessa muussakin kaupungissa, mutta minusta Tampereella ei kannata mennä asioiden edelle ja pyrkiä tekemään vähemmän houkuttelevaa ratikkaliikennettä, jotta ratikat eivät olisi liian suosittuja.

  2. #2417
    sub
    sub ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.10.2010
    Viestejä
    269

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    No jaa, ehkä fiksumpaa olisi varautua rata- ja pysäkki-infrassa siihen että jatkossa voidaan ajella vähän pidemmälläkin kalustolla, eikä kasata kustannuspaineita tarpeettoman tiheisiin vuoroväleihin ja epäilemättä varsin kalliisiin tunneliratkaisuihin, semminkin kun ydinkeskustan maanalainen osa on varattu ja osin jo rakennettukin yksityisautoille.

  3. #2418
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7537

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Istumapaikkojen ja seisomapaikkojen suhde on tietysti ikuinen kiistanaihe.
    Tai makuasia. Mutta näyttää siltä, että busseissa trendi on kalustaa maksimaalinen määrä istuimia ja ratikoissa jopa päinvastoin. Matalalattiatekniikka on vienyt sekä busseista että ratikoista vapauden käyttää lattiatila vapaasti, eli pyöräkotelot pakottavat kalustamaan istuimia. Usein tehdään sitten niin, että siellä, missä ratikassa ei ole pyöräkoteloita, jätetään paljon lattiatilaa ja käytetään vaikka taittoistuimia. Näin voidaan tarjota runsaasti tilaa joko seisoville matkustajille tai lastenvaunuille, polkupyörille ja invakuljettimille.

    Numeroiden valossa busseissa on tavallista, että istuimia on yli puolet, luokkaan 2/3 ilmoitetusta kapasiteetista. Raitiovaunuissa on harvoin edes lähelle puolta istumapaikkoja.

    Vaikka Helsingissä raitiovaunuilla ja busseilla on selvä rooliero matkojen pituudessa, näin ei ole muualla Euroopassa. Siten vahvin selittävä tekijä lienee matkustusmukavuus. Bussissa on vaikea pysyä seisten, mutta raitiovaunussa ongelmaa ei ole. Siten istumisella ei vaan ole ratikassa kysyntää kuten bussissa.

    Antero

  4. #2419

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3515

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Vaikka Helsingissä raitiovaunuilla ja busseilla on selvä rooliero matkojen pituudessa, näin ei ole muualla Euroopassa. Siten vahvin selittävä tekijä lienee matkustusmukavuus. Bussissa on vaikea pysyä seisten, mutta raitiovaunussa ongelmaa ei ole. Siten istumisella ei vaan ole ratikassa kysyntää kuten bussissa.
    Minä näen istumisen kysynnän ratikoissa enemmän matka-ajan pituudesta riippuvaisena. Muutaman minuutin matkoilla seisomiselle on paljon kysyntää, mutta matka-ajan pidentyessä istumapaikkojen suosio kasvaa. Minusta istumakapasiteetti on syytä mitoittaa kysynnän mukaan, vaikka toki ihan pahimmassa aamuruuhkassa tulee myös tilanteita, jolloin kaikille halukkaille ei voida tarjota istumapaikkoja.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 4:27 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 4:23 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sub Näytä viesti
    No jaa, ehkä fiksumpaa olisi varautua rata- ja pysäkki-infrassa siihen että jatkossa voidaan ajella vähän pidemmälläkin kalustolla, eikä kasata kustannuspaineita tarpeettoman tiheisiin vuoroväleihin ja epäilemättä varsin kalliisiin tunneliratkaisuihin, semminkin kun ydinkeskustan maanalainen osa on varattu ja osin jo rakennettukin yksityisautoille.
    Minusta katuratikka on parhaimmillaan silloin kun aikatauluista ei tarvitse välittää ja ratikka toimii tiheän vuorovälin vaakasuorana hissinä. Silloin ei ole syytä käyttää liian suurta kalustoa, joka pidentää vuorovälejä liian pitkiksi.

  5. #2420
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Tampereen ratikka voitaisiin cut & cover kadun varren liikkeiden kellareihin. Tulisi Tampereellekin kävely-maanalainen. Sillalla ja Keskustorilla kuitenkin pintaan.

    Ratikka taasen pintaan Häämenpuiston nurkilla viimeistään.

    Myös Tampereella toisen linjan voisi ulottaa Pispaalan jo nyt.

    Varsinkin kun raitiotiestä näyttää nopealla tahdilla tulevan seudullinen. Silloin on järkevää esim. tuolla alueella että on 2 reittiä, kuten keskustasta itään ja etelään tule olemaan, noin niinku suurinpiirtein.


    Ei voi kuin ihailla Tampereen suunnitelmaa ja sen mahdollisuuksia seudulla. Aivan loistavaa. Tonne jonnekin tai tuolta jostain talo perukoilta, jonne ratikka tai lähijuna fillarietäisyydelle. Aivan loistavaa.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 13:40 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:34 ----------

    ... Loistavaa varsinkin kun katsoo hintalappua, reilu parikyt kilsaa 33 stoppia tohon hintaan.

    Kyllä Helsingissäkin Töölön metro kannattaa toteuttaa pikaratikkana. Tosin Pasilan tason eteläpuolella tunnelissa. Haarat Meilahdesta ja Pasilasta. Kampista voi vetää Erottajalle esim. Siellä on muistaakseni varaus linjalle olikohan asemallekin. Jatkot sitten esim. Katajanokan ja Korkeasaaren kautta Laajasaloon.

    Siltasuunnitelma menee vielä uusiksi. Tottakai se kannattaa yhdistää Töölön metroon oli tilanne mikä hyvänsä.

  6. #2421
    sub
    sub ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.10.2010
    Viestejä
    269

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke



    Vaikuttaa toimivalta ratkaisulta.

  7. #2422
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Kyllä vaikuttaa. Nyt kannattaa piirrellä näitä ja laittaa facebookkiin yms. Mulla ei ole facee.

    Taidan tehdä itsekin jonkun grafiikan.

    Hämeenpuisto on kyllä ihana ratikka-katu samoin pääkatu, mutta se pitäisi olla kokonaan joukkoliikenteelle, muuten viimeistään Torin kohdalla tunneliin, kaksi pysäkkiä toinen steissi, kolmas Tammelan kulma tms. siellä kai jo pintaan.

    Jatkopöydällä pitäisi olla 3-4 piirrustusta mahdollisuuksista ja jatkolinjoista, kuulkaa ei se noin hitaasti toimi hämäläis-pirkanmaa-pohjanmaa-keskisuomi-savolaiset vai ketä sinne nyt muuttaakaan. ja ne tyypit kehät kunnissa. jestas mistä sakkia? niitä on maakuntien pienet kaupungit täynnä.

    Onneksi sentään Tampereen seutukunnalla on paljonkin kiinnostusta ratikkaan. Nyt linjat piirrustuspöydälle. Myös Kehäliikenne huomioitava.

    Ja VR voisi esittää tajouksen Tampereen seutukunnan lähiliikenteestä. Raja sijoittunee (Järvenpää?)Hyvinkää-Riihimäki alueelle, kuten pääkaupunkiseudun lähiliikenne, jotta vaihdot ovat helppoja. Onhan siellä tietysti Intercity.

    Mutta siis Tampereen seutukunnan rataliikenne + ratikka, aivan oikeesti co2 tasot saavutetaan ja mikä parasta, Tampereesta voi tulla sekä puutarhakaupunkia että tiivistä korkeaa asumista raition ansioista. Tekee Tampereen seudun ja Tampereen houkuttelevaksi. Tampereen kannattaa vetaa ratikka joka rajalle. Tampere tekee sillä subventointia laajan seudullisen raideliikenteen osalta. On tärkeää että pääomistaja on Tampereen kaupunki oy ab.

    Hehän Tampereella saivat melkein taistella että saivat tapulikaupunkioikeudet valistusajalla. Mutta linnaa Ei Tampereella ole, Helsingissäkin hieman kämä suokki. Merimetroa vaan. Siis pikaratikkaa.

  8. #2423

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1658

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sub Näytä viesti


    Vaikuttaa toimivalta ratkaisulta.
    Mitähän tuosta tulisi ramppien prosentiaaliseksi osuudeksi tuolla matkalla... 50 %? Sellaista viihtyisää jalankulkuympäristöä.

  9. #2424

    Liittynyt
    11.04.2008
    Viestejä
    136

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Eikös tuolla ole p hämppi ja lienee kunkun parkkikin rakennettu siihen mennessä kun ratikasta loppuu maanpäällinen kapasiteetti. Parkkiluolista voi sitten muuttaa edullisesti osan ratikkatunneliksi.

  10. #2425
    Jykke avatar
    Liittynyt
    21.03.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    624

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Mitenkä nimenomaan tunneli lisää kapasiteettia Tampereen ratikalla?

  11. #2426

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2033

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Timppak Näytä viesti
    Eikös tuolla ole p hämppi ja lienee kunkun parkkikin rakennettu siihen mennessä kun ratikasta loppuu maanpäällinen kapasiteetti. Parkkiluolista voi sitten muuttaa edullisesti osan ratikkatunneliksi.
    Ehdotapa tuota autoilijoille. Ja siinä on edelleen se koski välissä. Tätäkin on muuten jauhettu foorumilla aiemmin.

  12. #2427

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1877

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    Mutta linnaa Ei Tampereella ole, Helsingissäkin hieman kämä suokki.
    Onhan siellä Näsilinna, ja Tampereella vaikutti aikoinaan myös se suurista suurin linna, eli Väinö Linna!

    Suokki taas on uniikki, vastaavia maailmalla sellaisella sijainnilla ja sellaisessa käytössä, ei ole.

  13. #2428
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    muttä kyllä nuo jäävät toiseksi oikeille linnoille jotka raknnettiin vielä linnapuolustuksen aikana, kuten Turun linna, Hämeen linna sekä Savon linna, ja Viipurin linna. No sitä se on kun maailma muuttuu, eskoseni, niin myös Turun pitäisi. Nyt on uudet kaupungit joihin väestö keskittyy. Esim. Oulu. Raideliikennettä Ouluun. Oulussa ja seudulla on junaradalla toteutettavissa kaupunki- & seutuliikenne. Eivät vaan taida Oulussa tajuta, kun ei ne noilla korkeuksilla ole tottuneet - että jotain voisivat saadakin.

  14. #2429

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2033

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    http://www.tampere.fi/tampereinfo/vi...yRnWAffR6.html

    Tampereen kaupunki ostaa maata ratikan varikkoalueeksi

    20.10.2014 kello 15:02

    Tampereen kaupunginhallitus päätti ostaa määräalan Kaakkois-Hervannasta suunnitellun kaupunkiraitiotien päävarikkoalueeksi. 19,1 hehtaarin suuruisen määräalan hinta on noin 1,35 miljoonaa euroa.

    Määräala koostuu teollisuusalueesta, puistoalueesta ja raakamaasta. Hinta perustuu näiden käypään hintatasoon. Tampereen raitiotiesuunnitelmassa alueelle sijoittuvat kaikki päävarikon toiminnat eli vaunujen säilytys, huolto- ja korjaamotilat sekä toimisto- ja sosiaalitilat. Ostettavalla alueella on myös teollisuustontteja, joita kaupunki voi myydä tai vuokrata edelleen.

  15. #2430

    Liittynyt
    05.10.2010
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    8

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Heitetääs tännekin vähän päivitystä:

    Raitiotien allianssikilpailun neuvottelumenettelyyn valitut ehdokkaat ovat:

    -Ehdokasryhmittymä TamRa (Destia Oy, Siemens Osakeyhtiö ja SITO Oy)
    -Ehdokasryhmittymä TRALA (Lemminkäinen Infra Oy, Ramboll Finland Oy, Alstom Transport SA ja A-Insinöörit Suunnittelu Oy)
    -Ehdokasryhmittymä TRALLI (VR Track Oy, YIT Rakennus Oy ja Pöyry Finland Oy)
    -Gulermak

    Soveltuvuusvaatimukset täyttäviä ehdokasryhmittymiä oli viisi kappaletta. Ehdokasryhmittymien ilmoittamat referenssikohteet pisteytettiin osallistumispyynnössä kuvatulla tavalla. Valinta tehtiin pisteytyksen perusteella.

    Pisteytys:

    TRALA: 137,75
    Gulermak: 134,8
    Tamra: 98,7
    TRALLI: 90,9
    FCG Suunnittelu ja tekniikka: 66,2

    Pisteytyskriteerit ja muut menettely löytyvät täältä: http://ktweb.tampere.fi/ktwebbin/dbi...1.2015+13%3A00 Ihan alin dokumentti eli Pöytäkirja 19.1.2015 liitteineen ( 144 Mt) ja sen loppupäästä.

    http://www.tampere.fi/tampereinfo/vi...a822i0xme.html

Vastaavia viestiketjuja

  1. Tampereen linja 37
    kirjoittanut Wiima sen pitää olla foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 12.07.2011, 23:11
  2. Tampereen jokeri
    kirjoittanut Jykke foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 23.09.2009, 15:17
  3. Tampereen bussitarjonnasta
    kirjoittanut kemkim foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 21
    Viimeisin viesti: 07.09.2009, 00:47
  4. Tampereen rautatieasema
    kirjoittanut janihyvarinen foorumissa Junat
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 09.02.2009, 18:54
  5. Tampereen laajenemissuuntia
    kirjoittanut kemkim foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 15.01.2007, 18:11

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •