Tampereen pikaratikkahanke

Aamulehti: Tampereen raitiotien vaunutoimittajaksi 12 tarjousta

Hakemuksen jättivät

Skinest Finland Oy,
Tangshan Railway Vehicle Co., Ltd.,
Bombardier Transportation Sweden AB,
Alstom Transport SA,
Vossloh España S.A.,
Stadler Pankow GmbH,
Solaris Bus & Coach S.A,
Siemens Osakeyhtiö,
Skoda Transportation,
Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, S.A.,
PESA Bydgoszcz SA ja
Transtech Oy.

Ehdokkaat arvioidaan ja valitaan 8–12 jatkoneuvotteluihin. Kaupunginhallitus päättää tästä karsinnasta 2.3. Lopullinen vailnta tehdään ensi syksynä.
 
Taas on löytynyt tarjoajia melkein yhtä monta kuin maailmassa on raitiovaunuvalmistajia.

Aamulehti viisaasti kertoi, kuinka Skinest on kansainvälinen yritys. Eikö Aamulehti edes yritä ottaa selvää, mistä nämä yritykset tulevat? Mihin maahan "kansainvälinen" yritys maksaa veronsa tai missä maassa sen toimitusjohtaja istuu? Skinest on virolainen yritys ja sen omistaa Viron rikkain mies, Oleg Ossinovski. Ossinovski on syntynyt nykyisen Kazakstanin alueella Neuvostoliitossa. Hän on venäläinen, mutta on kuitenkin saanut Viron kansalaisuuden. Jollain ihmeen keinolla tämä mies on saanut koottua suuren omaisuuden. Joku, joka tarkemmin tietää, saisi tehdä tästä selkoa.

Skinest ei käsittääkseni oikeasti valmista mitään, vaan on tullut tunnetuksi yhteyksistään venäläisiin toimijoihin. Väinänlinnaan Skinest on yrittänyt myydä valkovenäläisiä Belkommunmashin vaunuja. Niitäkö Tampereellekin koitetaan myydä? Olisiko Pajakulma toiminut Belkommunmashin edustajana Helsingin hankkiessa vaunuja, vai muistanko ihan väärin? En pidä Valko-Venäjää laadullisesti huonona - käytänhän itsekin valkovenäläistä pihtaöljyä löylyvedessä ja valkovenäläisiä nahkakenkiä jalassa.

Vaikka raitiovaunun suunnitteleminen on haastava projekti, on mielenkiintoista nähdä, kuinka nuoria toimijoita on kisassa mukana. Solaris on perustettu jo 20 vuotta sitten ja Transtech 30 vuotta sitten. Näihin verrattuna Belkommunmash on jo vanhus, sillä se on toiminut 40 vuotta. Stadler on perustettu vuonna 1942, mutta valmistuksessaan pääsi vauhtiin vasta 1990-luvulla ja raitiovaunutuotantoonsa se on panostanut vasta aivan viime vuosina. Valmistaakohan Stadlerkin Suomeen tulevat raitiovaununsa Valko-Venäjällä? Stadler ei tainnut Helsinkiin tarjota vaunujaan lainkaan. Tampereen laadukkaalla rataverkolla varmaan Variobahnkin kulkisi, mutta sillä vaunulla taitaa olla huono maine.
 
Stadler ei tainnut Helsinkiin tarjota vaunujaan lainkaan.

:D Lienivät etukäteen tietoisia, että Variobahn/Variotram -brändi ei ole HKL:n ensteks suurin suosikki.

Tampereen listasta puuttu ainaskin Kinki Sharyo. Hyö eivät ole vissiin Eurooppaan pyrkineet muutenkaan.
 
Aamulehti viisaasti kertoi...
Tampereen kaupungin sivulta löytyy kaupungin oma tiedote: http://www.tampere.fi/tampereinfo/viestinta/tiedotteet/2015/xu35dokUu.html

Tässä vaiheessa ei ole saatu vielä tarjouksia, vaan osallistumishakemuksia, joita tuli 12 kappaletta. Osallistumishakemus tarkoittaa, että yritys ilmoittautuu halukkaaksi osallistumaan Tampereen raitiovaunujen tarjouskilpailuun. Osallistumishakemusten perusteella katsotaan, että yritykset täyttävät riittävät edellytykset tarjouskilpailuun. Kilpailuun mukaan valittavat saavat aluksi alustavan tarjouspyynnön, josta ns. neuvottelumenettelynä toimitettava hankinta lähtee konkreettisemmin liikkeelle.

Belkommunmash oli mukana alkuvaiheessa Helsingin hankinnassa, mutta karsiutui. Nykyään Belkommunmashilla ja Stadlerilla on yhteisyritys Minskissä. Yritykset ovat tehneet siellä yhdessä Metelika (salama) -nimisen raitiovaunun, joka oli esillä InnoTrans-messuilla Berliinissä syksyllä.

Kuten kaupungin tiedotteesta ja Aamulehden jutusta näkyy, Tampereen hankintaan osallistumishakemuksen on jättänyt Stadler Pankow. Se on Stadlerin Saksassa omistama tehdas, jonka tuote Variobahn on. Stadlerilla on tehtaita myös Sveitsissä, jossa se tekee raitiovaunuja tuotenimellä Tango. Sillä nimellä tehdään jotakuinkin kaikenlaisia vaunuja, kuten korkealattiaiset 4-akseliset Stuttgartin Stadtbahn-vaunut, jotka ovat käytännössä yhtä kuin keskieurooppalaiset metrovaunut ilmajohtovirroituksella. Mutta Tango-nimellä on tehty myös monenlaisia matalalattiaisia nivelraitiovaunuja.

Se, minkälaisia vaunuja Tampereelle tarjotaan, alkaa siis selvitä vasta sitten, kun saadaan ensimmäisen kierroksen alustavat vaunutarjoukset.

Antero
 
Todellakin täytyy toivoa että Transtech Artic voittaisi kilpailun. Sen kyytiä on niin monessa paikkaa kehuttu. Bergenin Bybanenissa esim. taitaa olla Variobahn. Ei pärjää alkuunkaan Articille...
 
Ne Stadlerin Tango -raitsikat on mielestäni mukavia. Ero tämän ja Varion välillä on se että koko vaunu on 70% matalalattiainen (päädyt flirttien tavoin ''korotettuja'')
 
Skinest olikin ainoa, joka nyt karsiutui kisasta. Ilmeisesti sillä oli konsortio TŽV Gredeljin kanssa, joten todennäköisesti olivat tarjoamassa Crotramia. (lähde)
 
Raitiotien allianssikilpailun neuvottelumenettelyyn valitut ehdokkaat ovat:

-Ehdokasryhmittymä TamRa (Destia Oy, Siemens Osakeyhtiö ja SITO Oy)
-Ehdokasryhmittymä TRALA (Lemminkäinen Infra Oy, Ramboll Finland Oy, Alstom Transport SA ja A-Insinöörit Suunnittelu Oy)
-Ehdokasryhmittymä TRALLI (VR Track Oy, YIT Rakennus Oy ja Pöyry Finland Oy)
-Gulermak
Tampereen kaupunginhallitus valitsi tänään näistä jatkoon TRALA:n ja TRALLI:n eli TamRa ja Gulermak tippuivat pelistä pois. Jäljelle jääneistä lopullinen valinta on tarkoitus tehdä kesäkuussa.

Tampereen kaupungin tiedote
 
Hyvin on Tampere onnistunut projektin tunnettuudessa tähän asti. Kirjoitin googleen raitiotie tarkoituksenani jatkaa siitä, mutta se ehti siinä vaiheessa tarjota jo vaihtoehtoja. Ihan ensimmäisenä oli "raitiotie tampere" ja vasta kakkosena "raitiotie helsinki". Ei huonompi homma! Turku tulee kolmosena ja nelosena on sitten "raitiotie helsinki linjat".

Oletan, että se tarjoaa samoja ehdotuksia kaikille. Vaikka mistäs sitä tietää.
 
Hyvin on Tampere onnistunut projektin tunnettuudessa tähän asti. Kirjoitin googleen raitiotie tarkoituksenani jatkaa siitä, mutta se ehti siinä vaiheessa tarjota jo vaihtoehtoja. Ihan ensimmäisenä oli "raitiotie tampere" ja vasta kakkosena "raitiotie helsinki". Ei huonompi homma! Turku tulee kolmosena ja nelosena on sitten "raitiotie helsinki linjat".
Samat jutut tuli samassa järjestyksessä, kun kirjoitin hakusanaksi raitiotie_ - välilyönti siis raitiotie-sanan perään. Pelkkä raitiotie ilman kyseistä välilyöntiä johti erilaiseen tulokseen: raitiotie, raitiotielinjat, raitiotie tampere, raitiovaunu. Tampere toki esiintyi kilpailijoitaan näkyvämmin tässäkin.
 
Samat jutut tuli samassa järjestyksessä, kun kirjoitin hakusanaksi raitiotie_ - välilyönti siis raitiotie-sanan perään. Pelkkä raitiotie ilman kyseistä välilyöntiä johti erilaiseen tulokseen: raitiotie, raitiotielinjat, raitiotie tampere, raitiovaunu. Tampere toki esiintyi kilpailijoitaan näkyvämmin tässäkin.

Itsekin tuon testasin kun tunnetusti Google priorisoi hakutuloksia käyttäjäprofiilin mukaan. No, itse olen hyvin vähän ja harvoin vieraillut Tampereen raitioteitä käsittelevillä sivuilla mutta samat tulokset sain siitä huolimatta. Eli hurraa tamperelaiset!
 
Ei hemmetti nää huonot uutiset lopu ollenkaan. Hyvää tässä toki on se, että työllistää Suomessa.
Toivottavasti sitten repivät kaiken telien päältä pois ja suunnittelevat hieman avaramman ja paremman matkustamon.
 
Takaisin
Ylös