Minne bussit ja autot Itsenäisyydenkadulla? Yhteiselle kahdelle kaistalle? En usko että onnistuu, Itsenäisyydenkatu on kuitenkin tärkeä sekä bussi- että autoliikenteen kannalta.
Mitä ne liikennevalot haittaisivat? Niihin on todella helppo ohjelmoida liva-etuudet, kun näistä liikennevaloista kulkevat vain kaukobussit ja muutama vähäpätöinen kaupunkibussilinja (4, 8, 10).
Rakennettiinhan Sumeliuksen ja Selinin talon fasaadien eteen busseillekin massiivinen teräskatos sinisine valoineen. Raitiotien pysäkki Viistokadulla voitaisiin rakentaa oikeasti säänsuojaksi, eli korkeutta saman verran kuin bussipysäkeillä yleensä, mutta aidosti puolilämpimäksi tilaksi, jossa ei tarvitse värjötellä (vrt. metroasemat). Ratikkapysäkki ei ole välttämättä yhtään tavallista bussipysäkkikatosta massiivisempi rakenne; se ei peittäisi Keskustorilta näkymiä Raatihuoneelle sen enempää kuin suihkulähdekään.
TAYSissä käy töissä ja asioilla niin paljon ihmisiä, että pikaraitiotie voi ihan hyvin koukata sitä kautta. Se kuitenkin risteää Sammonkadun kanssa varsin keskeisellä paikalla Kalevassa, Sammonkadun ja Kalevankadun risteyksessä nk. "Kiinanmuurien", postin ja "pikkolon" kohdalla.
Valtuuston viime kokouksen perusteella väitän, että kunhan Ratapihankatu, P-Hämppi ja Tampellan tunneli ovat valmiina, Hämeenkadulta loppuu yksityisautoilu. Ainakin ruuhka-aikaan. Ja jos raitiotie käyttää enemmän kuin Hämeensillan verran Hämeenkatua, on melkeinpä 'pakko' kieltää muinakin aikoina autoilu kadulla.
Niinpä! Hämeenkatu on autoilijoille tarpeeton katu, sitä käytetään lähinnä läpiajoon. Ja läpiajoa varten on myös Satakunnankatu, Tampereen valtatie ja Kekkosentie.
No näin toki on, mutta parantaako nimenomaan Hämeenkadulla kulkeva raitiotien linjaus sitä välttämättä juurikaan? Kauppakadulta Hämeenkadulle on tosi lyhyt matka, samoin Hämeenpuiston ratikkapysäkiltä Tuulensuuhun. Jatkossakin Hämeenkadun länsipää olisi bussikatu, joten bussin ikkunasta näkee tulevaisuudessakin Tuulensuun seudun näyteikkunoihin. Ratikan ikkunasta puolestaan näkisi Kauppakadun varren liikkeiden näyteikkunoihin, joten raitiotie mahdollistaisi kaksi liikekatua läntiseen keskustaan.![]()
Oli se sitäkin. Otettiin tarkoituksella sellainen reitti, mikä voidaan toteuttaa, vaikka autoilu sallittaisiin Hämeenkadulla jakossakin. Joukkoliikenteen kannalta arvioituna koen itse Google Maps-kartassani ja tässä piirtämäni reitin parhaaksi.