Suunnilleen tuosta on ollut pitkälti kyse. Epexin tyyliin sanoen, vanhat "linja-autoisännät" yrittävät pitää kynsin hampain kiinni saavuttamistaan eduista (Paunulla käytännössä monopoli Pirkkalan, Nokian ja Lempäälän sekä Kangasalan liikenteeseen, Länskärillä Ylöjärven liikenteeseen).
Tosiasiassa seudullinen tilaaja-tuottaja-malli ja sen jälkeen seudullinen lähijuna eivät ole linja-autoilijoilta mitenkään pois: lähijuna ei korvaa bussiliikennettä vaan täydentää sitä lisäten joukkoliikenteen kokonaissuosiota, ja tilaaja-tuottaja-mallissa kestävälle pohjalle rakennettu linja-autoyhtiö kyllä pärjää kilpailutuksessa. Monopoli-/kartellitilanteessa (linjaliikennelupamalli seutulipputuella) linja-autoyhtiö taas voi pitää yllä kehnoakin kustannusrakennetta ja organisaatiota.