Sivu 180 / 230 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 80100120140160170176177178179180181182183184190200220 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 2686-2700/3446

Viestiketju: Tampereen pikaratikkahanke

  1. #2686
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7480

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    On kohteliasta kertoa, mitä linkin takaa löytyy. Tässä tapauksessa siellä on Aamulehden artikkeli. AL kävi Hervannassa kysymässä muutamalta asukkaalta mielipidettä ratikasta. Artikkeli esittää ratikan lähinnä kielteisessä valossa, muuten kai Eppu olisi jättänyt sen linkkaamatta. Yllättävän moni AL:n juttu esitteli sen sijaan ratikkaa myönteiseen sävyyn.

    Suomalainen mediahan esitteli myös Brexitin ja Trumpin kovin kielteisessä valossa. Kansojen enemmistö näissä maissa oli suomalaisen lehdistön kanssa eri mieltä. Mahtaisiko Hervannassakin enemmistö olla eri mieltä kuin Aamulehden haastateltavat? No, sitähän me emme tiedä, kun sitä kansanäänestystä ei nyt sitten tullut.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  2. #2687

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2285

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Suomalainen mediahan esitteli myös Brexitin ja Trumpin kovin kielteisessä valossa. Kansojen enemmistö näissä maissa oli suomalaisen lehdistön kanssa eri mieltä.
    Aiheen vierestä, mutta Hillary Clinton voitti äänten enemmistön eilisissä vaaleissa.

  3. #2688
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7480

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Aiheen vierestä, mutta Hillary Clinton voitti äänten enemmistön eilisissä vaaleissa.
    Joo. Sikäläinen vaalijärjestelmä on kyllä todella kummallinen. Oudointa minusta siinä on se, että kunkin osavaltion kaikki valitsijamiehet asettuvat sen ehdokkaan taakse, joka ko. osavaltiossa saa enemmistön äänistä.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  4. #2689

    Liittynyt
    20.04.2013
    Viestejä
    272

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Joo. Sikäläinen vaalijärjestelmä on kyllä todella kummallinen. Oudointa minusta siinä on se, että kunkin osavaltion kaikki valitsijamiehet asettuvat sen ehdokkaan taakse, joka ko. osavaltiossa saa enemmistön äänistä.
    ...Paitsi Mainessa ja Nebraskassa. Täysin Tampereen näemmä kreivin aikaan hyväksytyn raitiotien vierestä, veikkailen että tämä tulos herättää jenkkilässä, jos ei nyt valtakunnallista keskustelua vielä, niin voimakasta murinaa vaalijärjestelmän uudistamisesta. Todennäköisesti se alkaa sillä, että joitain osavaltioita siirtyy Mainen ja Nebraskan järjestelmään, tai johonkin muuhun, joka mahdollistaa valitsijamiesten menevän kannatuksen mukaan, voittaja-ottaa-kaiken sijaan. Mainessa ja Nebraskassakin järjestelmän on kyllä voittaja ottaa kaiken, mutta jako tapahtuu vaalialuetasolla, joten sivuvaikutuksena osavaltion valitsijamiehet menevät puoliksi.

  5. #2690

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1947

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ketorin Näytä viesti
    -- veikkailen että tämä tulos herättää jenkkilässä, jos ei nyt valtakunnallista keskustelua vielä, niin voimakasta murinaa vaalijärjestelmän uudistamisesta.
    Sama on käynyt jo kolmesti aiemmin, viimeksi vuonna 2000, kun Al Gore sai enemmän ääniä, mutta Bush valittiin.

  6. #2691
    Karosa avatar
    Liittynyt
    17.10.2011
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    2743

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Hape Näytä viesti
    Karosa, millä perustelet mielipiteesi? Moderni ratikka /light rail on runkolinja jolle tulee syöttöliikennettä.
    Se on nähty Kehäradan ja Länsimetron syöttöliikenteessä, liikenne vähenee radikaalisti joten samassa suhteessa työpaikat vähenee.

  7. #2692
    Jykke avatar
    Liittynyt
    21.03.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    625

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Karosa Näytä viesti
    Se on nähty Kehäradan ja Länsimetron syöttöliikenteessä, liikenne vähenee radikaalisti joten samassa suhteessa työpaikat vähenee.
    Tampereelle tuleva liityntäliikenne on varsin pienimuotoista PK-seutuun verrattaessa. Liityntälinjoilla on tarkoitus ajaa nykyisiä suoria linjoja tiheämmällä vuorovälillä, joten kalustoon ja kuskien määrään se ei radikaalisti vaikuta. Ja tarvitsisi jonkun niitä ratikoitakin vielä ohjastaa.

  8. #2693

    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki Lauttasaari
    Viestejä
    474

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Karosa, oma kokemukseni perustuu nimenomaan Länsimetron liityntäliikenteeseen. Ainakin niiden Espoon linjojen, joita tulen tarvitsemaan vuorovälit lyhenevät, parhaisiin paikkoihin tulee useampia linjoja kuin nyt. Lisäksi palvelulinjojen liikennöinti näyttää paranevan. Ja pikaratikkakin tarvitsee kuljettajia.

    Ihmettelen todellakin kielteistä suhtautumistasi raideliikenteeseen. Isommat yksiköt vähentävät katujen tukkoisuutta. Uskon Tampereen Hämeenkadun muuttuvan ratikan myötä viihtyisämmäksi alueeksi, leveille kevyenliikenteen väylille voi suunnitella kaikkea kivaa, saada kaupungin keskustaan 'flaneerausalue' johon ihmiset kokoontuvat lämpimään vuodenaikaan. Jos joukkoliikenne perustuu vain busseihin, tukkeutuu Hämeenkatu, varsinkin jos Tampereen seudun kuntien kaavaillut uuden asuinalueet toteutuvat. Silloin joudutaan levittämään ajorataa kevyenliikenteen väylien kustannuksella...
    Viimeisin muokkaaja Hape; 10.11.2016 kello 07:56. Syy: Viestiä jatkettu
    'En ole kiinnostunut selityksistä, joita annetaan myöhästymisille. Olen kiinnostunut vain siitä mitä on todella saatu aikaan'
    (Mahatma Gandhi)

  9. #2694

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1375

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Pakko on nyt todeta: kakkua ei voi sekä syödä että säästää. Raitiotieliikenteessä kustannukset ovat linja-autoliikennettä pienempiä ja tämä ero tulee suurilta osin siitä, että kuljettajia tarvitaan vähemmän matkoja kohden. Eli raitiovaunun myötä kuljettajia tarvitaan vähemmän kuin busseja käytettäessä. Ja kokonaisuutena tämä on hyvä asia.

    Tosin mitään kuljettajien joukkotyöttömyyttä tuskin on odotettavissa, sillä kaupunki kasvaa ja sitä myöten joukkoliikenne. Eli käytännössä kuljettajien määrä tuskin vähenee, vaan uusien kuljettajien tarve ei kasva yhtä nopeasti kuin se kasvaisi ilman raitiovaunua. Varsinkin kun kaupunki todennäköisesti sijoittaa osan saadusta säästöstä palvelutason parantamiseen muualla. Ja kuten sanottu: liikkuvuus alalla on kohtalaisen suuri, eli siinäkin tapauksessa, että kuljettajatarve lähtee jossain kohtaa laskuun, irtisanomisia ei tarvita, riittää vain supistaa uusien kuljettajien rekrytointia.
    Ville

  10. #2695

    Liittynyt
    10.02.2009
    Viestejä
    571

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Joo. Sikäläinen vaalijärjestelmä on kyllä todella kummallinen. Oudointa minusta siinä on se, että kunkin osavaltion kaikki valitsijamiehet asettuvat sen ehdokkaan taakse, joka ko. osavaltiossa saa enemmistön äänistä.
    No, vaikkei tämä Tampereen raitiovaunuun liitykään, niin lähempi esimerkki vastaavasta "kummallisuudesta" löytyy jo ihan koto-Suomesta: äänten enemmistö ei välttämättä takaa valintaa. Lisäksi kun katsoo USA:n osavaltioiden kokoeroja, vajaasta 40 000 000:sta asukkaasta puoleen miljoonaan, ymmärtää aika hyvin, miksi valitsijamiesjärjestelmä on rakennettu...

  11. #2696
    Eppu avatar
    Liittynyt
    25.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2070

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Hape Näytä viesti
    Isommat yksiköt vähentävät katujen tukkoisuutta. Uskon Tampereen Hämeenkadun muuttuvan ratikan myötä viihtyisämmäksi alueeksi, leveille kevyenliikenteen väylille voi suunnitella kaikkea kivaa, saada kaupungin keskustaan 'flaneerausalue' johon ihmiset kokoontuvat lämpimään vuodenaikaan. Jos joukkoliikenne perustuu vain busseihin, tukkeutuu Hämeenkatu, varsinkin jos Tampereen seudun kuntien kaavaillut uuden asuinalueet toteutuvat. Silloin joudutaan levittämään ajorataa kevyenliikenteen väylien kustannuksella...
    Isompia bussejakin on markkinoilta saatavissa ratikkahärveliä huomattavasti huokeampaan hintaan. Tampereella tämä Hämeenkadun elävöittämiskokeilu ei ole tähän mennessä tuonut mitään muuta paikalle kuin pienen jäätelökioskin, jonkun puisen taideteoskyhäelmän, pari penkkiä naurettavine ruohomattoineen sekä tökerösti toteutetut pyöräkaistat. Pääsuuntaus Tampereella onkin edelleen kaupungin elävöittämisen suhteen kaljateltat ja oleskelualueet narkkareille (esim. uudistettu Tullinaukio). En usko että asiat Hämeenkadun osalta kiskoilla paranevat.

  12. #2697
    ratikkakuski avatar
    Liittynyt
    06.12.2005
    Viestejä
    182

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Osa bussikuskeista voi haluta, eri asia kuinka moni pääsee. Ainakin Helsingissä raitiovaununkuljettajan ammatti on niin suosittu, että vaikka bussinkuljettajia hakeekin siihen paljon, niin vain hyvin pieni osa heistä tulee valituksi.
    Tähän liittyen on vielä sellainen näkökulma että kaikista bussikuskeista ei välttämättä tule hyviä raitiovaunun kuljettajia. Liikennemuotojen erillaisuus (bussi/ratikka) näkyy ja tuntuu kuljettajan työssä. Moni seutulinja ym ajaa osan matkastaan "maaseudulla", raitiovaunun kuljettajan työsarka on keskustassa, tai sen liepeillä.

    Niminerkki Ville O. Turusen kommentti on mielestäni hyvä; kuljettajien määrän kasvu hidastuu suhteessa lisääntyvään kuljetettavien määrään. Sen vaihto kumipyöristä rautapyöriin saa aikaan. Tampereellakin, niin kuin monessa muussa raitiovaunut kkäyttöön ottaneessa kaupungissa.

  13. #2698

    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki Lauttasaari
    Viestejä
    474

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Eppu, Hesassakin on jo kokeiltu kaksinivelbussia, kokeilu ei onnistunut, ei tilattu.
    Minua todella kiinnostaa kuinka kaksinivelbussit pärjäävät meidän talvessa, lumipyryssä, liukkailla kaduilla ylämäissä. BRT näyttää toimivan hyvin kaupungeissa joissa ei ole talvea ja lunta. Ja bussin käyttöikä, noin kymmenen vuotta, nykyaikaiselle matalalattiratikalle on luvattu 40v... Onko nivelbussi niin paljon edullisempi.
    'En ole kiinnostunut selityksistä, joita annetaan myöhästymisille. Olen kiinnostunut vain siitä mitä on todella saatu aikaan'
    (Mahatma Gandhi)

  14. #2699
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7480

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Hape Näytä viesti
    Eppu, Hesassakin on jo kokeiltu kaksinivelbussia, kokeilu ei onnistunut, ei tilattu.
    Minua todella kiinnostaa kuinka kaksinivelbussit pärjäävät meidän talvessa, lumipyryssä, liukkailla kaduilla ylämäissä. BRT näyttää toimivan hyvin kaupungeissa joissa ei ole talvea ja lunta. Ja bussin käyttöikä, noin kymmenen vuotta, nykyaikaiselle matalalattiratikalle on luvattu 40v... Onko nivelbussi niin paljon edullisempi.
    Niin mutta kaksinivelsähköbussia ei selvitetty!
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  15. #2700
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    4396

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Niin mutta kaksinivelsähköbussia ei selvitetty!
    Ei niin, mutta vastaava hybridi oli kyllä ajossa. Niitä neliakselisia busseja 550:llä kokeiltiin ainakin avorahastusta silmällä pitäen. Avorahastus tuli, vaan ei neliakselisia busseja, ei edes yhdellä nivelellä.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Tampereen linja 37
    kirjoittanut Wiima sen pitää olla foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 12.07.2011, 21:11
  2. Tampereen jokeri
    kirjoittanut Jykke foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 23.09.2009, 13:17
  3. Tampereen bussitarjonnasta
    kirjoittanut kemkim foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 21
    Viimeisin viesti: 06.09.2009, 22:47
  4. Tampereen rautatieasema
    kirjoittanut janihyvarinen foorumissa Junat
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 09.02.2009, 16:54
  5. Tampereen laajenemissuuntia
    kirjoittanut kemkim foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 15.01.2007, 16:11

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •