Sivu 184 / 233 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 84104124144164174180181182183184185186187188194204224 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 2746-2760/3495

Viestiketju: Tampereen pikaratikkahanke

  1. #2746
    Elias avatar
    Liittynyt
    12.01.2012
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    666

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Tampereella on siis nyt elokuun alkupuolella 2017 keskustassa tai sen lähituntumassa ainakin kaksi sellaista raitiotietyömaata, joilla on jo ratakiskoja maassa
    Hervannassa on jo tovin voinut ajaa ratakiskojen yli, kuten Raitiotieallianssin Facebook-sivuille on dokumentoitu. Samainen paikka oli myös keväällä laajalti otsikoissa, kun sinne tuotiin Tampereen ensimmäiset ratakiskot. Raitiotieallianssin nettisivuilla on melko kattavasti tietoa raitiotien rakentamisesta. Sitä myös päivitetään erittäin tiheään. Etusivulta voi katsoa rakennustöiden edistymistä kolmella työmaalla lähes reaaliaikaisesti Ratikkaliven kautta. Siitä käy ilmi, että myös Insinöörinkadun keskivaiheilla Hervannassa on jo kiskoja maassa. Allianssin puolesta tiedottaminen rakennustöistä on onnistunut erinomaisesti niin verkossa kuin työmaillakin opasteiden muodossa eikä aihe unohdu liioin mediassa kuin työpaikkojen kahvipöydissäkään.
    Eliaksen joukkoliikennekuvagalleria
    Kuvia pääasiassa Tampereen linja-autoista, satunnaisesti muualta.

  2. #2747

    Liittynyt
    05.10.2010
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    11

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Tampere miettii jo ratikan laajentamista: http://www.tampereenseutu.fi/tarjouspyynnot/

    Tarjouspyyntö: Raitiotien tulevaisuuden suunnat Tampereen kaupunkiseudulla
    Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä (Kuntayhtymä) pyytää tarjoustanne raitiotien tulevaisuuden suuntien suunnittelusta.

    Tampereen kaupunkiseutu kasvaa voimakkaasti. Joulukuussa 2014 valmistunut Tampereen kaupunkiseudun rakennesuunnitelma 2040 pohjautuu arvioon, jonka mukaan kaupunkiseudulla on 480 000 asukasta vuonna 2040. Rakennesuunnitelman tavoitteena on mm. tiivistää yhdyskuntarakennetta ja uudistaa liikkumisen tapoja. Rakennesuunnitelmassa on osoitettu liikennejärjestelmän rungoksi vahva seudullinen raideliikennejärjestelmä, jossa Tampereella toimii raitiotie ja Nokian ja Lempäälän suunnat ovat lähijunaliikenteen kehittämissuuntia. Tampereen raitiotielle on rakennesuunnitelmassa osoitettu laajenemissuunnat Hatanpään kautta Pirkkalaan, Lielahdesta Ylöjärvelle, Taysilta Koilliskeskukseen ja pitkällä aikavälillä Kangasalle, Vuorekseen ja lentokentälle.

  3. #2748

    Liittynyt
    05.11.2007
    Sijainti
    Ulkomailla
    Viestejä
    249

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Varmistui sitten kalustohankinta Transtechilta kun oikeus hylkäsi Stadlerin valituksen:

    https://yle.fi/uutiset/3-9869631

  4. #2749

    Liittynyt
    05.11.2007
    Sijainti
    Ulkomailla
    Viestejä
    249

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Ja ratikkakauppa on nyt sitten allekirjoitettu lopullisesti:

    https://yle.fi/uutiset/3-9885078

  5. #2750
    Tunnistettu jäsen Rehtori avatar
    Liittynyt
    02.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    385

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Markkinaoikeuden päätöksessä myös mielenkiintoista teknistä dataa:

    http://www.markkinaoikeus.fi/fi/inde...283277974.html

  6. #2751
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7834

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Kaupunginhallitus lyönee maanantaina lukkoon Lentävänniemen linjan lopullisen linjauksen. Lehtijutussa pohditaan vaihtoehtoja ja toiveita Hiedanrannan ja Lielahden alueella: http://www.tamperelainen.fi/artikkel...an-maanantaina
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  7. #2752

    Liittynyt
    07.11.2013
    Viestejä
    65

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut markus1979 Näytä viesti
    Ja ratikkakauppa on nyt sitten allekirjoitettu lopullisesti:

    https://yle.fi/uutiset/3-9885078
    kaikki puhuvat nyt lopullisesta päätöksestä, mutta eikö tästäkin voi valittaa 30 päivän ajan? Eikö se tietäisi taas pahimmillaan ensi syksyyn jatkuvaa epävarmuutta? Ihmettelen joskus hieman tällaista kollektiivista psyykkausta, jolla yritetään häivyttää se fakta, että jokin asia ei vieläkään ole varma. (Tampereella tätä ilmenee tällä hetkellä erityisesti Keskusareenan kanssa, mikä nyt ei sinänsä liity tämä foorumin aihepiriin)

  8. #2753
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7834

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Kyllä ne vaunut Transtechilta tulee, se on aidosti varmaa.

    Kun markkinaoikeus antoi hylkäävän päätöksensä, vapautui samalla Tampereelle mahdollisuus allekirjoittaa hankintasopimus Transtechin kanssa. Tässä vaiheessa Stadler olisi voinut ilmoittaa aikeestaan valittaa edelleen korkeimpaan hallinto-oikeudeen. Samalla se olisi voinut anoa KHO:lta täytäntöönpanokieltoa eli kieltoa allekirjoittaa hankintasopimus. Näin se ei ole tehnyt, ja hankitasopimus on jo allekirjoitettu ja hankinta on käynnissä.

    Stadlerilla on toki edelleen mahdollisuus tehdä valitus KHO:een. Jos se valituksen tekisi ja KHO aikanaan sen Stadlerin hyväksi ratkaisisi, tulisivat vaunut silti edelleen Transtechilta ja Stadlerille maksettaisiin vain korvauksia.

    Käytännössä Stadler tuskin enää valittaa KHO:een. Jos valittaisi, olisi se ilmoittanut asiasta jo ja pyrkinyt pienessä kilpajuoksussa laatimaan tuon täytäntöönpanokiellon ennen kuin kaupunki ehtii hankintasopimusta allekirjoittaa.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  9. #2754
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1199

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Mitä muuten vastaisitte puolalaisella joukkoliikennepalstalla esiin tulleisiin ajatuksiin, että Transtechin hinta on poskettoman kallis ja tämä kauppa on malliesimerkki kotiinpäin vetämisestä ja kannattamattoman tuotannon ylläpidosta tekohengityksellä?

  10. #2755
    sub
    sub ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.10.2010
    Viestejä
    302

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Kaupunginhallitus lyönee maanantaina lukkoon Lentävänniemen linjan lopullisen linjauksen. Lehtijutussa pohditaan vaihtoehtoja ja toiveita Hiedanrannan ja Lielahden alueella: http://www.tamperelainen.fi/artikkel...an-maanantaina
    Erikoinen ja varsin lyhytnäköinen on tämä viimeisin linjauspäähänpisto, ja kuten linkatussa jutussakin todetaan, niin melko hyvin on muutossuunnitelmat onnistuttu pitämään yleisen tietoisuuden ulkopuolella.

  11. #2756
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7834

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Mitä muuten vastaisitte puolalaisella joukkoliikennepalstalla esiin tulleisiin ajatuksiin, että Transtechin hinta on poskettoman kallis ja tämä kauppa on malliesimerkki kotiinpäin vetämisestä ja kannattamattoman tuotannon ylläpidosta tekohengityksellä?
    Kyllä mä varmaan vastaisin, ettei se nyt ihan puhdasta sattumaakaan ole, että puolalaisissa kaupungeissa on puolalaisia ratikoita ja suomalaisissa suomalaisia, vaikka samassa EU:ssa ollaan.

    Jatkaisin kuitenkin, että sillä tavalla Treen kalustohankinta poikkeaa totutusta, että siinä on (Helsingin tavoin) annettu paljon painoarvoa kaluston elinaikakustannuksille. Variotramien peruja tämäkin. Jostain syystä muualla Euroopassa ei ole reagoitu samalla tavalla, vaikka ongelmat ovat samoja joka puolella. Elinaikakustannukset on leivottu sisään tuonne, ja nyt kannattaa maksaa vähän enemmän ja säästää sitten jatkossa. Kun tuo on tehty noin, niin kalustovalmistaja on myös aidosti vastuussa, eli jos vaunun pitäminen tuleekin kalliimmaksi kuin nyt luvataan, niin valmistaja joutuu maksumieheksi.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  12. #2757

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3813

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Jatkaisin kuitenkin, että sillä tavalla Treen kalustohankinta poikkeaa totutusta, että siinä on (Helsingin tavoin) annettu paljon painoarvoa kaluston elinaikakustannuksille. Variotramien peruja tämäkin. Jostain syystä muualla Euroopassa ei ole reagoitu samalla tavalla, vaikka ongelmat ovat samoja joka puolella.
    Nyt on kuitenkin huomioitava, että Tampereen ja Helsingin radat ovat täysin erilaiset. Tampereella helpolla reitillä ei välttämättä tarvita hyvin rasittavaa ja mutkaista rataa kestävää ja siksi hyvin kallista kalustoa.
    "Vain se, joka käsittelee ajatuksiaan kevyesti, on niiden herra. Ja vain ajatustensa herra ei ole niiden orja." — Lin Yutang

  13. #2758

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2286

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Tampereella helpolla reitillä ei välttämättä tarvita hyvin rasittavaa ja mutkaista rataa kestävää ja siksi hyvin kallista kalustoa.
    Tuo ei itsessään ole syy ja seuraus. Vanhat kääntyväteliset eivät ole kalliita ja toimivat Helsingissä. Ongelma oli matalalattiakauden alkutaipaleella se, että isot valmistajat eivät tarjonneet sopivaa.

  14. #2759

    Liittynyt
    09.05.2012
    Viestejä
    157

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rehtori Näytä viesti
    Markkinaoikeuden päätöksessä myös mielenkiintoista teknistä dataa:

    http://www.markkinaoikeus.fi/fi/inde...283277974.html
    Onhan ratikoilla mittaa:
    Voittaneen tarjoajan toimittamasta moniajovaunun yleispiirustuksesta on ilmennyt, että vaunutyypin A pituus on ollut 37,6 metriä eli yli ehdottoman enimmäispituuden 37,0 metriä. Samoin sen moniajoneuvoa kuvaavasta piirustuksesta on ilmennyt, että kahden yhteen kytketyn moniajoneuvon kokonaispituus on ollut 75,7 metriä, joka on ollut vastoin asetettua ehdotonta enimmäispituusvaatimusta 75,0 metriä.
    Risteääkö nuo jossain tieliikenteen kanssa?

    Äkkiä en löytänyt MAO:n päätöksestä tietoa, paljonko noissa on istuma- ja seisomapaikkoja.

  15. #2760

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2286

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kompura Näytä viesti
    Risteääkö nuo jossain tieliikenteen kanssa?
    Tokihan Tampereen rata risteää monessakin paikassa. Jos tarkoitat, että onko tuommoinen Transtechin vaunu joskus risteillyt, niin ei kai kun niitä ei ole vielä koskaan rakennettu.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Tampereen linja 37
    kirjoittanut Wiima sen pitää olla foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 12.07.2011, 21:11
  2. Tampereen jokeri
    kirjoittanut Jykke foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 23.09.2009, 13:17
  3. Tampereen bussitarjonnasta
    kirjoittanut kemkim foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 21
    Viimeisin viesti: 06.09.2009, 22:47
  4. Tampereen rautatieasema
    kirjoittanut janihyvarinen foorumissa Junat
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 09.02.2009, 16:54
  5. Tampereen laajenemissuuntia
    kirjoittanut kemkim foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 15.01.2007, 16:11

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •