Tuosta markkinaoikeuden päätöksestä, valituksesta jne. käy varsin hyvin ilmi se, että hankinnat sisältävät erittäin paljon subjektiivisia arvostelmia ja pisteytystä.
Esim. vuonna 2017, kun kuka tahansa harrastelija oppii parissa tunnissa internetin videoita katsomalla tigaamaan kaljatölkkipaksuista alumiinia yhteen, kuulostaa täysin käsittämättömältä perusteelta, että ratikassa käytetyn teräslaadun hitsausominaisuudet vaikuttavat hankintapäätökseen, koska korjaaminen on vaikeampaa/helpompaa. Ylipäänsä todella kaukaa haettua ja sanoisin jopa että täysin keksittyä huttua.
En ole tällaisissa vastuukysymyksissä mikään asiantuntija, mutta elinkaarikustannuksien painotuksessa on se ilmeinen ongelma, että kuinka vakaalla pohjalla on valmistajan tulevaisuus ja talous. Onko esim mahdollista, että ongelmien ilmaantuessa Skoda yksinkertaisesti hautaa Transtechin ja laistaa sillä tavoin kaikki myöhemmät vastuunsa Helsingin ja Tampereen ratikoista?
Helsinkihän on jo maksanut spåriaan etukäteen sovittua enemmän, kun Kainuussa oli kassa tyhjä.