
Alunperin kirjoittanut
Bussimies
Pakko nyt kommentoida, näin tilapäisesti helsinkiläistyneenä, että ei se kulkuvälineestä toiseen vaihtaminen nyt ihan niin iso ja vaikea asia ole kuin tätä kommenttiketjua lukemalla voisi kuvitella. Käytän itse kantakaupungin laitamilla asuessani pääasiassa ratikoita ja metroa, usein niiden yhdistelmää ja opinahjoon kulkiessa joko bussin ja junan yhdistelmää tai suoraa bussia. Vaihdot kulkuvälineestä toiseen ovat aivan jouhevia ja luonteva osa matkustusta. Preferoin useimmiten kiskoliikennettä, sillä se nyt vaan on kaikista helppokäyttöisintä, aikatauluvapainta ja mukavinta (kyyti on tasaista, seisomatilaa on enemmän ja laiturit ja kaluston lattia on aina samalla tasolla). Sen kun astelee pysäkille, kauan ei tarvitse odotella. Bussien kanssa joudun yleensä aina tarkistelemaan aikatauluja, jotten suotta joudu odottelemaan pysäkillä, reiteistä puhumattakaan. Linjaston selkeys on suuri psykologinen tekijä joukkoliikenteen käytön kannalta. Käytän kuitenkin kaikkia näitä välineitä viikoittain.
Kulkeminen kaupungilla on joka tapauksessa moniulotteista ja ihmiset liikkuvat kaupoista toiseen, piipahtavat ravintoloissa tai kahviloissa työpäivän päätteeksi ja poikkeavat kotimatkallaan kenties ruokaostoksilla. Tämä on helppo tehdä samassa yhteydessä kun kulkuvälinettä joka tapauksessa vaihdetaan. Saattaisitpa myös yllättyä miten suosittuja paikalliset kaupunkipyörät ovat ns. viimeisen kilometrin matkalla - kaikki sosiaaliluokat käyttävät niitä sujuvasti, pukumiehet ja jakkupukunaiset mukaan lukien. Turku saa omansa tänä vuonna, toivottavasti Tampere seuraa pian perässä. Omat ajatukseni liikkumisesta ovat kyllä avartuneet kertaheitolla, kun olen päässyt näkemään omin silmin, miten helppoa joukkoliikenteen käyttö voi olla, kun tarjonta ja valikoima on kohdillaan. Lisäksi, ylivoimaisesti suurin osa ihmisistä on liikuntakykyisiä, joten ylivoimaisesti suurimman osan liikkumispalvelut on järjestettävissä perustuen siihen, että palvelun ei tarvitse muutenkaan kulkea suoraan ovelta ovelle. Hyvä heidän kannaltaan, joille tämä on mahdollista (ratikkareitin rakentamisen myötä yhä useammalle), mutta valtaosalle esimerkiksi muutaman sadan metrin kävely pysäkille tai varsinkaan muutaman askeleen kävely laiturin toiselle reunalle kulkuneuvosta toiseen ei ole ongelma.