Sivu 195 / 234 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 95115135155175185191192193194195196197198199205215 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 2911-2925/3498

Viestiketju: Tampereen pikaratikkahanke

  1. #2911
    Eppu avatar
    Liittynyt
    25.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2220

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Melamies Näytä viesti
    Nähtäväksi jää onko ratikka paras tai melkein paras.
    Riippuu varmaan keneltä kysyy. Mä en ole innoissani. Jos itse listaisin hankkeita paremmuusjärjestykseen niin kiskot olis jossain ihan loppupäässä.

    Ylipäätään yhtälö jossa samanaikaisesti rakennetaan keskustaan lisää ja tiivistetään sekä vähennetään katutilaa samassa suhteessa, on aikalailla mielipuolista touhua.

  2. #2912

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2249

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Miten niin katutila vähenee? Katutilaa on joukkoliikennekaistakin. Ja joukkoliikennekaistat nostavat henkilöliikenteen kapasiteettia verrattuna yleisen liikenteen kaistoihin. Jos niillä voi ajaa tosi isoja joukkoliikennevälineitä, kapasiteetti kasvaa vielä lisää kun voidaan rakentaa entistäkin pidempiä pysäkkejä.

  3. #2913
    Eppu avatar
    Liittynyt
    25.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2220

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Miten niin katutila vähenee? Katutilaa on joukkoliikennekaistakin. Ja joukkoliikennekaistat nostavat henkilöliikenteen kapasiteettia verrattuna yleisen liikenteen kaistoihin. Jos niillä voi ajaa tosi isoja joukkoliikennevälineitä, kapasiteetti kasvaa vielä lisää kun voidaan rakentaa entistäkin pidempiä pysäkkejä.
    Katutila vähenee, koska 1) katuja suljetaan ja kaistoja vähennetään etenkin keskustan pääkaduilta. Kun ennen oli bussikaistat niin nyt on vain yksi kaista per suunta ja tämä tukkii varsin tehokkaasti kaiken liikenteen. Ratikka ei ole avuksi tähän seikkaan. Sittenkin kun ratikka aloittaa, ovat nämä kiskokaistat enimmäkseen tyhjinä. Muutama vaunu sitä pitkin menee suuntaansa kymmenessä minuutissa, muuten ne ovat autiona. Olisi ollut järkevämpää tehdä joukkoliikennekaistat kaikelle joukkoliiikenteelle aina Teiskontieltä/Sammonkadulta Pyynikintorille asti eikä pelkästään Hämeenkadulle. Kun enin osa busseistakin siirretään muualle, niin liikenne ei pääse tukkiutumaan.
    2) Edelliseen seikkaan liittyvä mainitsemani yhtälö on keskustan massiivinen lisärakentaminen joka väistämättä tuo myös henkilöautoliikennettä keskustaan. (Toki osa on jo luovuttanut eikä tule asioimaan keskustaan lainkaan kun sinne on niin vaikeaa mennä.) Katutilan vähentäminen ja lisärakentaminen on hankala yhtälö joka väistämättä lisää ruuhkia. Tämä on realiteetti jota nykyään valtaapitävät vihervassariutopistit eivät halua nähdä.

  4. #2914

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2249

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Realiteetit ja realiteetit. Toinen nimitys kaistalle joka on suurimman osan ajasta tyhjä on ruuhkaton kaista, eli sujuvan liikenteen edellytys. Onneksi suunnittelukoulukunta joka haluaa laittaa keskustaliikenteen lopulliseen ruuhkaan on tappiolla Tampereella.

  5. #2915

    Liittynyt
    07.11.2013
    Viestejä
    65

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Eppu Näytä viesti
    Kun hatanpään vt:n kiskot päätettiin varsin erikoisella prosessilla lopulta rakentaa niin olisikin järkeenkäypää nyt jatkaa tätä erikoista prosessia ja vaihtaa kakkosvaiheeksi härmälä läntisen osuuden tilalle. Kiirettä ei Lielahden-Lentävänniemen suunnassa ole.
    Ei ehkä ole kiirettä, mutta suunnitelmia on työstetty aika pitkään. Santalahteen asti on jo katujärjestelypiirustukset, ja jatkoa kuulemma valmistuu vielä tänä vuonna. Optimistisestikin arvioiden sanoisin, että 2-3 vuotta menee ennenkuin Pirkkalan suunnalla oltaisiin tässä vaiheessa.

  6. #2916

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1394

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Heikki K Näytä viesti
    Ei ehkä ole kiirettä, mutta suunnitelmia on työstetty aika pitkään. Santalahteen asti on jo katujärjestelypiirustukset, ja jatkoa kuulemma valmistuu vielä tänä vuonna. Optimistisestikin arvioiden sanoisin, että 2-3 vuotta menee ennenkuin Pirkkalan suunnalla oltaisiin tässä vaiheessa.
    Tämä riippuu käsittääkseni siitä, onko tarpeen tehdä asemakaavamuutoksia. Ratikasta Linja-autoasemalle pystyttiin päättämään aika nopeasti, koska nyt pysytään olemassa olevalla katualueella. Silloin ratikkaa varten riittää pelkkä katusuunnitelma. Aikajänteeksi tulee 2 - 3 vuotta, jos asemakaavamuutokset ovat tarpeen. Joskin ihan käytännölliseltä kannaltakin voi useamman vuoden suunnitteluaika olla tarpeen, koska Viinikan puhdistamon tilalle suunnitellaan uutta kaupunginosaa: sen liikennejärjestelyillä voi olla paljonkin vaikutusta Hatanpään valtatien järjestelyihin.

    Mutta jos katualueella voidaan pysyä ja melko nopealla tarkastelulla päästään varmuuteen, että raitiotien voi asemoida Hatanpään valtatielle niin, että Viinikanlahden uuden kaupunginosan liikennejärjestelyt eivät siihen vaikuta, niin nopea eteneminen tässäkään suunnassa ei ole mahdotonta.
    Ville

  7. #2917
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7862

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Vähän yllätyin, kun näin Hatanpään valtatien rataosuuden hinnan: 23 miljoonaa. Se on kuitenkin kokonaisuutta ajatellen erinomainen ja tärkeä lisä rataverkkoon sekä liikenteen säännöllisyyden että verkon kattavuuden näkökulmasta. Ja onhan se myös varautumista tulevaisuuteen. Ei tuo raha hukkaan mene.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  8. #2918
    8.6
    8.6 ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    05.11.2014
    Sijainti
    Kerava
    Viestejä
    1294

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Vähän yllätyin, kun näin Hatanpään valtatien rataosuuden hinnan: 23 miljoonaa. Se on kuitenkin kokonaisuutta ajatellen erinomainen ja tärkeä lisä rataverkkoon sekä liikenteen säännöllisyyden että verkon kattavuuden näkökulmasta. Ja onhan se myös varautumista tulevaisuuteen. Ei tuo raha hukkaan mene.
    Ainakin 8 Atalasta, 38 Hervannasta (toinen ratikka menee, muttei monilta välipysäkeiltä), 270 Irjalasta ja 170 Vehmaisista ovat jatkossa TAYS:in liityntäliikenteen varassa. Uusi ratikan reitti ei palvele niiden liityntäliikennettä samaan tapaan kuin Pyynikintorille menevä. Ei pääse Keskustorille, Sokokselle, moniin keskustan toimistoihin, pääkirjastoon jne. toisin kuin nykyisin. Linja-autoasemalle ja Ratinaan ei ole yhtä monilla asiaa. Samoin TAYS:ilta tulijat eivät pääse ratikalla näihin paikkoihin, mutta jää sinne sentään suoria bussejakin.

  9. #2919
    Makke93 avatar
    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    1445

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Hesari uutisoi että Tampereen vaunuja saatetaan joutua pidentämään jo parin vuoden sisällä liikenteen aloituksesta https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006398606.html. Artikkelin mukaan vuoroväliä lyhennettäisiin kuitenkin ensin ennen vaunujen pidentämistä.

    Olin ymmärtänyt, että vuoroväliä rajoittaisi jo aloitusvaiheessa luotettavan liikennöinnin toleranssit, mutta linjojen yhteinen osuus onkin nyt aika lyhyt, vain 1,2km. Vastaa siis matkaa Arkadiankadun risteyksestä Mannerheimintietä Oopperalle. Näin lyhyellä osuudella ei taida ehtiä tulla merkittäviä häiriöitä linjoista toisilleen hyvinkin tieheällä vuorovälillä.

  10. #2920
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    4194

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Yllätyskäänne: Tampereelle tulee testivaunuksi Saksasta tuotu käytetty TW6000-mallinen vaunu. Vaunuja on valmistettu vuosina 1974-1992 ja Tampereelle tuleva vaunu on vuosimallia 1981 https://yle.fi/uutiset/3-11208651

  11. #2921
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    4904

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Jäsen akin viestiin liittyen, Rissasella on tällä kertaa kuljetettavaa Tampereelle: Linkki ulkomaiselle foorumille. Tämä on paluusivu, menomatkalla Suomesta Saksan Schöneicheen vietiin Artic.

  12. #2922

    Liittynyt
    20.09.2015
    Viestejä
    952

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Jäsen akin viestiin liittyen, Rissasella on tällä kertaa kuljetettavaa Tampereelle: Linkki ulkomaiselle foorumille. Tämä on paluusivu, menomatkalla Suomesta Saksan Schöneicheen vietiin Artic.
    Onkohan paluukuormaa, kun tuo palautetaan Saksaan? Onko Tampereelle tilattu esim kunnossapitovaunu?

  13. #2923

    Liittynyt
    12.05.2008
    Viestejä
    313

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Melamies Näytä viesti
    Onkohan paluukuormaa, kun tuo palautetaan Saksaan? Onko Tampereelle tilattu esim kunnossapitovaunu?
    Vaunun palauttamisesta ei ole vielä tehty päätöksiä. Transtech on hankkinut vaunun omakseen. Tampereelle on tilattu kunnossapitokalustoksi M-B Unimog-kaksitieajoneuvo ja jo ennestään on käytössä mm. kiskopyörillä ja kunnossapitovälineillä varustettuja traktoreita sekä perässä vedettävä Vosslohin kiskojenhiomakone.

  14. #2924
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7862

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Melamies Näytä viesti
    Onkohan paluukuormaa, kun tuo palautetaan Saksaan? Onko Tampereelle tilattu esim kunnossapitovaunu?
    Bergenissä on vastaavasta vaunusta modattu työvaunu.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  15. #2925
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2209

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Bergenissä on vastaavasta vaunusta modattu työvaunu.
    Ei ole modattu ÜSTRAn TW6000 -tyypin kaksinivelisestä matkustajavaunusta. Bergenin hiomavaunu on yksinivelinen ja tehty jo alunperin hiomavaunuksi. Ostettu käytettynä Leipzigistä. Samanlainen hiomavaunu on käytössä ÜSTRAlla Hannoverissa. Nokat ovat näissä hiomavaunuissa samannäköiset kuin stadtbahnvaunuissakin, sillä valmistaja on sama Linke-Hofmann-Busch.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Tampereen linja 37
    kirjoittanut Wiima sen pitää olla foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 12.07.2011, 21:11
  2. Tampereen jokeri
    kirjoittanut Jykke foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 23.09.2009, 13:17
  3. Tampereen bussitarjonnasta
    kirjoittanut kemkim foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 21
    Viimeisin viesti: 06.09.2009, 22:47
  4. Tampereen rautatieasema
    kirjoittanut janihyvarinen foorumissa Junat
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 09.02.2009, 16:54
  5. Tampereen laajenemissuuntia
    kirjoittanut kemkim foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 15.01.2007, 16:11

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •