Sivu 199 / 224 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 99119139159179189195196197198199200201202203209219 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 2971-2985/3353

Viestiketju: Tampereen pikaratikkahanke

  1. #2971
    Makke93 avatar
    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    857

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Bussimies Näytä viesti
    Samassa kokouksessa kaupunginhallitus hyväksyi kaupunginvaltuuston päätettäväksi myös seudullisen raitiotien reittivaraukset Tampereen alueella. Päätös liitteineen linkin takana:

    https://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/Toi...n_alue(154958)
    Kuinkakohan tuon TAYS:n linjan haaroittaminen Vuorekseen on mietitty toteutettavaksi vuorovälien suhteen? Eikös Härmälään-päin kulkeva reitti ole juuri se, jolle piti hankkia nivelbusseja, kun kolme telibussia kymmenessä minuutissa ei riittänyt ja nimenomaan koska kyytiin ei mahduttu edes Härmälässä? Kolme telibussia vastaa yhtä Tampereen 37-metristä vaunua eli haaroittaminen Hervannnan linjan tapaan kahdeksi 10min linjaksi ei onnistu, eikä välttämättä edes pidemmillä vaunuilla kun lisäksi tulee raidekerroin ja uusrakentaminen.

    Jos taas Pirkkalan linjan vuoroväliksi tulee 7,5min ja Vuorekseen joko sama tai jopa eri, niin kannattaako edes puhua saman linjan haaroista tai linjata Vuoreksen linjaa samaa reittiä keskustan läpi.

  2. #2972

    Liittynyt
    11.03.2006
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    276

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Eikö siitä tosiaan tulisi nätti ja symmetrinen verkko niin, että Vuoreksen linja kääntyisi Hämeensillalle? Ensi vaiheessa tarvitsisi jollekin pysäkille kääntöraiteen tai kolmannen laituriraiteen, mutta myöhemminhän näistä (Vuoreksen ja Hervannan linjoista) toinen voisi olla se, joka jatkaa Lielahden keskukseen ja asemalle. Vuoreksen linjan kysyntäkin saattaisi mennä melkein yksi yhteen tuon Lielahden haaran kanssa - vähän alhaisempana, kuin Hervannasta Lentävänniemeen kulkevalla linjalla.

  3. #2973

    Liittynyt
    30.09.2020
    Viestejä
    236

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    Kuinkakohan tuon TAYS:n linjan haaroittaminen Vuorekseen on mietitty toteutettavaksi vuorovälien suhteen? Eikös Härmälään-päin kulkeva reitti ole juuri se, jolle piti hankkia nivelbusseja, kun kolme telibussia kymmenessä minuutissa ei riittänyt ja nimenomaan koska kyytiin ei mahduttu edes Härmälässä? Kolme telibussia vastaa yhtä Tampereen 37-metristä vaunua eli haaroittaminen Hervannnan linjan tapaan kahdeksi 10min linjaksi ei onnistu, eikä välttämättä edes pidemmillä vaunuilla kun lisäksi tulee raidekerroin ja uusrakentaminen.

    Jos taas Pirkkalan linjan vuoroväliksi tulee 7,5min ja Vuorekseen joko sama tai jopa eri, niin kannattaako edes puhua saman linjan haaroista tai linjata Vuoreksen linjaa samaa reittiä keskustan läpi.
    Vuores ei taida edetä mitenkään

  4. #2974

    Liittynyt
    30.09.2020
    Viestejä
    236

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Tälläistä verkostoa on esitetty keskustelun pohjaksi.
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat  

  5. #2975

    Liittynyt
    02.11.2015
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    68

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut laurira Näytä viesti
    Tälläistä verkostoa on esitetty keskustelun pohjaksi.

    Nimi: Tampereen_ratikkakartta.jpg
Katselukertoja: 629
Koko: 65,0 KB
    Olisi kovin nättiä, jos TAYSin tai Koilliskeskuksen jälkeen kyseinen rataosuus saataisiin haaroitettua johonkin, niin Vuoreksen ja Pirkkalan haarojen kanssa siitä muodostuisi samankaltainen linjapari, kuin Hervannasta Hiedanrantaan menevät linjat ovat. Tällöin Hatanpään valtatien molemmilla linjoilla voisi olla 10 min vuoroväli, niin saataisiin linjastokokonaisuudesta senkin puolesta nätti.

    Disclaimer: En tunne kovin hyvin Tamperetta, kunhan fiilistelen.

  6. #2976

    Liittynyt
    30.09.2020
    Viestejä
    236

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut juhotyyppi Näytä viesti
    Olisi kovin nättiä, jos TAYSin tai Koilliskeskuksen jälkeen kyseinen rataosuus saataisiin haaroitettua johonkin, niin Vuoreksen ja Pirkkalan haarojen kanssa siitä muodostuisi samankaltainen linjapari, kuin Hervannasta Hiedanrantaan menevät linjat ovat. Tällöin Hatanpään valtatien molemmilla linjoilla voisi olla 10 min vuoroväli, niin saataisiin linjastokokonaisuudesta senkin puolesta nätti.

    Disclaimer: En tunne kovin hyvin Tamperetta, kunhan fiilistelen.
    Lännen rakentamispäätöksen jälkeen (19.10.2020) hyvin todennäköisesti keskitytään Partolaan ja Koilliskeskuksen linjaan ja aloitetaan kehitysvaihe.
    Kun tämä rakennusvaihe on valmis 2030 vuoteen mennessä on Tampereella X-muotoinen raitiotieverkosto.

  7. #2977

    Liittynyt
    02.11.2015
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    68

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut laurira Näytä viesti
    Lännen rakentamispäätöksen jälkeen (19.10.2020) hyvin todennäköisesti keskitytään Partolaan ja Koilliskeskuksen linjaan ja aloitetaan kehitysvaihe.
    Kun tämä rakennusvaihe on valmis 2030 vuoteen mennessä on Tampereella X-muotoinen raitiotieverkosto.
    Miten näet itse asian, olisiko koillisen suunnassa jotain toista mahdollista kohdetta, johon haaroittaa? Ja olisiko Tampereella keskipitkällä, tai edes pitkällä aikavälillä mitään järkeä rakentaa poikittaista ratikkalinjaa?

  8. #2978
    sub
    sub ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.10.2010
    Viestejä
    296

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Keltainen linja ei tule toteutumaan. Saarenmaalle ei kannata mennä "ikinä" millään kiskokulkineella ja Ylöjärvikin tulee jossain vaiheessa tajuamaan, että oikea raidekulkuneuvo sinne on lähijuna, eikä ratikka.

  9. #2979
    Eppu avatar
    Liittynyt
    25.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2030

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sub Näytä viesti
    Keltainen linja ei tule toteutumaan. Saarenmaalle ei kannata mennä "ikinä" millään kiskokulkineella ja Ylöjärvikin tulee jossain vaiheessa tajuamaan, että oikea raidekulkuneuvo sinne on lähijuna, eikä ratikka.
    Näinhän se on. Saarenmaa on pelkkää korpea eikä sinne ole kaiketi tähän päivään mennessä edes suunniteltu mitään konkreettista. Ja nyt kun 2.vaiheesta ollaan päättämässä, tuo Lielahden haarakin jää vain varaukseksi. Entäpä jos Ylöjärven päättäjät hylkäävät koko touhun? Näinä aikoina bussiliikenne on viisas ratkaisu jotta kuntatalous ei mene täysin kuralle.
    Sama homma toki koskee myös Pirkkalaa. Aivan hyvin ratikan voi kääntää Partolassa ja tehdä sinne busseille liityntäterminaalin. Aivan kuten linjan toisessa päässä, jossa saman asian voi toteuttaa Koilliskeskukselle.

  10. #2980
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7404

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sub Näytä viesti
    Ylöjärvikin tulee jossain vaiheessa tajuamaan, että oikea raidekulkuneuvo sinne on lähijuna, eikä ratikka.
    Tästähän on selvityksetkin tehty, ja tulos ei ollut tämänkaltainen. Miksi ajattelet näin?
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  11. #2981

    Liittynyt
    30.09.2020
    Viestejä
    236

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut juhotyyppi Näytä viesti
    Miten näet itse asian, olisiko koillisen suunnassa jotain toista mahdollista kohdetta, johon haaroittaa? Ja olisiko Tampereella keskipitkällä, tai edes pitkällä aikavälillä mitään järkeä rakentaa poikittaista ratikkalinjaa?
    Tampereen perussäännöissä ei sallita haaroitusta, löytyy suunnitteleperusteista. Vuores olisi ollut "poikkeuslinja", mutta on taidettu unohtaa

    ---------- Viestit yhdistetty klo 04:24 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 04:20 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sub Näytä viesti
    Keltainen linja ei tule toteutumaan. Saarenmaalle ei kannata mennä "ikinä" millään kiskokulkineella ja Ylöjärvikin tulee jossain vaiheessa tajuamaan, että oikea raidekulkuneuvo sinne on lähijuna, eikä ratikka.
    Saarenmaa on epäselvä vielä, matkustaja määrät eivät vielä riitä. Ylöjärven ratikan rakennus riippuu Lielahdesta, saako kaupunki ostettua maat ratikkalinjan alta.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 04:30 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 04:24 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Eppu Näytä viesti
    Ja nyt kun 2.vaiheesta ollaan päättämässä, tuo Lielahden haarakin jää vain varaukseksi. Entäpä jos Ylöjärven päättäjät hylkäävät koko touhun? Näinä aikoina bussiliikenne on viisas ratkaisu jotta kuntatalous ei mene täysin kuralle.
    vaihteet Ylöjärven suuntaan kuitenkin rakennetaan ja optiona raitiotien osan 2
    toteutukseen kuuluu Enqvistinkadun osuus

    Ylöjärven valtuusto on kerran päättänyt ratikan tulon.

    Kuntatalous ei voi mennä kuralle, kun ratikkaa ei rakenneta veronmaksajien rahoilla vaan lainoilla.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Eppu Näytä viesti
    Sama homma toki koskee myös Pirkkalaa. Aivan hyvin ratikan voi kääntää Partolassa ja tehdä sinne busseille liityntäterminaalin. Aivan kuten linjan toisessa päässä, jossa saman asian voi toteuttaa Koilliskeskukselle.
    Partolaan mennään ekassa vaiheessa ja sitten jatketaan eteenpäin. Pirkkalan valtuusto valitsee ratikkalinjat marraskuussa.
    Viimeisin muokkaaja laurira; 05.10.2020 kello 06:41.

  12. #2982
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    4301

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut laurira Näytä viesti
    Tampereen perussäännöissä ei sallita haaroitusta, löytyy suunnitteleperusteista. Vuores olisi ollut "poikkeuslinja", mutta on taidettu unohtaa.
    Tuo näkökohta on mielenkiintoinen. Jo Lielahden pikkupätkäkin on haaroituksen seuraus, ja Lielahden pistoltahan mahdollinen Ylöjärven linjaus alkaisi. Ja Saarenmaan haaroituksen (ilmeisesti ensisijaisin) pohjoisempi vaihtoehto erkanisi Hervantajärven päälinjaukesta Atomikujan kohdalla hyödyntäen nykyistä varikolle johtavaa rataa. En ota tässä kantaa, millä prioriteetilla linjastoa lähdetään laajentamaan - joskin sellainen viesti on välittynyt, että ainakaan edellä mainittu Saarenmaan yhteys ei näyttäisi olevan tulossa aivan lähitulevaisuudessa.

  13. #2983

    Liittynyt
    30.09.2020
    Viestejä
    236

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Tuo näkökohta on mielenkiintoinen. Jo Lielahden pikkupätkäkin on haaroituksen seuraus, ja Lielahden pistoltahan mahdollinen Ylöjärven linjaus alkaisi. Ja Saarenmaan haaroituksen (ilmeisesti ensisijaisin) pohjoisempi vaihtoehto erkanisi Hervantajärven päälinjaukesta Atomikujan kohdalla hyödyntäen nykyistä varikolle johtavaa rataa. En ota tässä kantaa, millä prioriteetilla linjastoa lähdetään laajentamaan - joskin sellainen viesti on välittynyt, että ainakaan edellä mainittu Saarenmaan yhteys ei näyttäisi olevan tulossa aivan lähitulevaisuudessa.
    sääntö, josta jouduttiin heti poikkeamaan Lielahdessa. Saarenmaa on niin kaukainen asia, ettei sitä viedä eteenpäin tässä vaiheessa.

    Kuten todettua aikasemmin, niin lännen päätöksen jälkeen sekä Partola että Koilliskeskus ovat todennäköisesti seuraavat kehityskohteet.

  14. #2984
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6945

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut laurira Näytä viesti
    Kuntatalous ei voi mennä kuralle, kun ratikkaa ei rakenneta veronmaksajien rahoilla vaan lainoilla.
    Tässähän on ihan yhtä lyömätön logiikka kuin perinteisessä "verot valtion maksettaviksi"!

  15. #2985

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1933

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Tässähän on ihan yhtä lyömätön logiikka kuin perinteisessä "verot valtion maksettaviksi"!
    Jos infrastruktuuri-investointi pitkällä aikavälillä parantaa taloutta enemmän verrattuna investoimattomuuteen kuin sen kustannukset korkoineen, se ei laita mitään taloutta kuralle. Senhän takia näitä tehdään.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Tampereen linja 37
    kirjoittanut Wiima sen pitää olla foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 12.07.2011, 21:11
  2. Tampereen jokeri
    kirjoittanut Jykke foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 23.09.2009, 13:17
  3. Tampereen bussitarjonnasta
    kirjoittanut kemkim foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 21
    Viimeisin viesti: 06.09.2009, 22:47
  4. Tampereen rautatieasema
    kirjoittanut janihyvarinen foorumissa Junat
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 09.02.2009, 16:54
  5. Tampereen laajenemissuuntia
    kirjoittanut kemkim foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 15.01.2007, 16:11

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •