Tampereen pikaratikkahanke

Samassa kokouksessa kaupunginhallitus hyväksyi kaupunginvaltuuston päätettäväksi myös seudullisen raitiotien reittivaraukset Tampereen alueella. Päätös liitteineen linkin takana:

https://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/To...turaitiotien_varaukset_Tampereen_alue(154958)

Kuinkakohan tuon TAYS:n linjan haaroittaminen Vuorekseen on mietitty toteutettavaksi vuorovälien suhteen? Eikös Härmälään-päin kulkeva reitti ole juuri se, jolle piti hankkia nivelbusseja, kun kolme telibussia kymmenessä minuutissa ei riittänyt ja nimenomaan koska kyytiin ei mahduttu edes Härmälässä? Kolme telibussia vastaa yhtä Tampereen 37-metristä vaunua eli haaroittaminen Hervannnan linjan tapaan kahdeksi 10min linjaksi ei onnistu, eikä välttämättä edes pidemmillä vaunuilla kun lisäksi tulee raidekerroin ja uusrakentaminen.

Jos taas Pirkkalan linjan vuoroväliksi tulee 7,5min ja Vuorekseen joko sama tai jopa eri, niin kannattaako edes puhua saman linjan haaroista tai linjata Vuoreksen linjaa samaa reittiä keskustan läpi.
 
Eikö siitä tosiaan tulisi nätti ja symmetrinen verkko niin, että Vuoreksen linja kääntyisi Hämeensillalle? Ensi vaiheessa tarvitsisi jollekin pysäkille kääntöraiteen tai kolmannen laituriraiteen, mutta myöhemminhän näistä (Vuoreksen ja Hervannan linjoista) toinen voisi olla se, joka jatkaa Lielahden keskukseen ja asemalle. Vuoreksen linjan kysyntäkin saattaisi mennä melkein yksi yhteen tuon Lielahden haaran kanssa - vähän alhaisempana, kuin Hervannasta Lentävänniemeen kulkevalla linjalla.
 
Kuinkakohan tuon TAYS:n linjan haaroittaminen Vuorekseen on mietitty toteutettavaksi vuorovälien suhteen? Eikös Härmälään-päin kulkeva reitti ole juuri se, jolle piti hankkia nivelbusseja, kun kolme telibussia kymmenessä minuutissa ei riittänyt ja nimenomaan koska kyytiin ei mahduttu edes Härmälässä? Kolme telibussia vastaa yhtä Tampereen 37-metristä vaunua eli haaroittaminen Hervannnan linjan tapaan kahdeksi 10min linjaksi ei onnistu, eikä välttämättä edes pidemmillä vaunuilla kun lisäksi tulee raidekerroin ja uusrakentaminen.

Jos taas Pirkkalan linjan vuoroväliksi tulee 7,5min ja Vuorekseen joko sama tai jopa eri, niin kannattaako edes puhua saman linjan haaroista tai linjata Vuoreksen linjaa samaa reittiä keskustan läpi.

Vuores ei taida edetä mitenkään
 
Tälläistä verkostoa on esitetty keskustelun pohjaksi.
 

Liitetiedostot

  • Screenshot 2020-09-30 at 17.34.39 - Edited.jpg
    Screenshot 2020-09-30 at 17.34.39 - Edited.jpg
    65 KB · Lukukerrat: 636
Tälläistä verkostoa on esitetty keskustelun pohjaksi.

Tampereen_ratikkakartta.jpg

Olisi kovin nättiä, jos TAYSin tai Koilliskeskuksen jälkeen kyseinen rataosuus saataisiin haaroitettua johonkin, niin Vuoreksen ja Pirkkalan haarojen kanssa siitä muodostuisi samankaltainen linjapari, kuin Hervannasta Hiedanrantaan menevät linjat ovat. Tällöin Hatanpään valtatien molemmilla linjoilla voisi olla 10 min vuoroväli, niin saataisiin linjastokokonaisuudesta senkin puolesta nätti.

Disclaimer: En tunne kovin hyvin Tamperetta, kunhan fiilistelen.
 
Olisi kovin nättiä, jos TAYSin tai Koilliskeskuksen jälkeen kyseinen rataosuus saataisiin haaroitettua johonkin, niin Vuoreksen ja Pirkkalan haarojen kanssa siitä muodostuisi samankaltainen linjapari, kuin Hervannasta Hiedanrantaan menevät linjat ovat. Tällöin Hatanpään valtatien molemmilla linjoilla voisi olla 10 min vuoroväli, niin saataisiin linjastokokonaisuudesta senkin puolesta nätti.

Disclaimer: En tunne kovin hyvin Tamperetta, kunhan fiilistelen.

Lännen rakentamispäätöksen jälkeen (19.10.2020) hyvin todennäköisesti keskitytään Partolaan ja Koilliskeskuksen linjaan ja aloitetaan kehitysvaihe.
Kun tämä rakennusvaihe on valmis 2030 vuoteen mennessä on Tampereella X-muotoinen raitiotieverkosto.
 
Lännen rakentamispäätöksen jälkeen (19.10.2020) hyvin todennäköisesti keskitytään Partolaan ja Koilliskeskuksen linjaan ja aloitetaan kehitysvaihe.
Kun tämä rakennusvaihe on valmis 2030 vuoteen mennessä on Tampereella X-muotoinen raitiotieverkosto.

Miten näet itse asian, olisiko koillisen suunnassa jotain toista mahdollista kohdetta, johon haaroittaa? Ja olisiko Tampereella keskipitkällä, tai edes pitkällä aikavälillä mitään järkeä rakentaa poikittaista ratikkalinjaa?
 
Keltainen linja ei tule toteutumaan. Saarenmaalle ei kannata mennä "ikinä" millään kiskokulkineella ja Ylöjärvikin tulee jossain vaiheessa tajuamaan, että oikea raidekulkuneuvo sinne on lähijuna, eikä ratikka.
 
Keltainen linja ei tule toteutumaan. Saarenmaalle ei kannata mennä "ikinä" millään kiskokulkineella ja Ylöjärvikin tulee jossain vaiheessa tajuamaan, että oikea raidekulkuneuvo sinne on lähijuna, eikä ratikka.
Näinhän se on. Saarenmaa on pelkkää korpea eikä sinne ole kaiketi tähän päivään mennessä edes suunniteltu mitään konkreettista. Ja nyt kun 2.vaiheesta ollaan päättämässä, tuo Lielahden haarakin jää vain varaukseksi. Entäpä jos Ylöjärven päättäjät hylkäävät koko touhun? Näinä aikoina bussiliikenne on viisas ratkaisu jotta kuntatalous ei mene täysin kuralle.
Sama homma toki koskee myös Pirkkalaa. Aivan hyvin ratikan voi kääntää Partolassa ja tehdä sinne busseille liityntäterminaalin. Aivan kuten linjan toisessa päässä, jossa saman asian voi toteuttaa Koilliskeskukselle.
 
Ylöjärvikin tulee jossain vaiheessa tajuamaan, että oikea raidekulkuneuvo sinne on lähijuna, eikä ratikka.

Tästähän on selvityksetkin tehty, ja tulos ei ollut tämänkaltainen. Miksi ajattelet näin?
 
Miten näet itse asian, olisiko koillisen suunnassa jotain toista mahdollista kohdetta, johon haaroittaa? Ja olisiko Tampereella keskipitkällä, tai edes pitkällä aikavälillä mitään järkeä rakentaa poikittaista ratikkalinjaa?

Tampereen perussäännöissä ei sallita haaroitusta, löytyy suunnitteleperusteista. Vuores olisi ollut "poikkeuslinja", mutta on taidettu unohtaa

---------- Viestit yhdistetty klo 04:24 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 04:20 ----------

Keltainen linja ei tule toteutumaan. Saarenmaalle ei kannata mennä "ikinä" millään kiskokulkineella ja Ylöjärvikin tulee jossain vaiheessa tajuamaan, että oikea raidekulkuneuvo sinne on lähijuna, eikä ratikka.

Saarenmaa on epäselvä vielä, matkustaja määrät eivät vielä riitä. Ylöjärven ratikan rakennus riippuu Lielahdesta, saako kaupunki ostettua maat ratikkalinjan alta.

---------- Viestit yhdistetty klo 04:30 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 04:24 ----------

Ja nyt kun 2.vaiheesta ollaan päättämässä, tuo Lielahden haarakin jää vain varaukseksi. Entäpä jos Ylöjärven päättäjät hylkäävät koko touhun? Näinä aikoina bussiliikenne on viisas ratkaisu jotta kuntatalous ei mene täysin kuralle.

vaihteet Ylöjärven suuntaan kuitenkin rakennetaan ja optiona raitiotien osan 2
toteutukseen kuuluu Enqvistinkadun osuus

Ylöjärven valtuusto on kerran päättänyt ratikan tulon.

Kuntatalous ei voi mennä kuralle, kun ratikkaa ei rakenneta veronmaksajien rahoilla vaan lainoilla.

Sama homma toki koskee myös Pirkkalaa. Aivan hyvin ratikan voi kääntää Partolassa ja tehdä sinne busseille liityntäterminaalin. Aivan kuten linjan toisessa päässä, jossa saman asian voi toteuttaa Koilliskeskukselle.

Partolaan mennään ekassa vaiheessa ja sitten jatketaan eteenpäin. Pirkkalan valtuusto valitsee ratikkalinjat marraskuussa.
 
Viimeksi muokattu:
Tampereen perussäännöissä ei sallita haaroitusta, löytyy suunnitteleperusteista. Vuores olisi ollut "poikkeuslinja", mutta on taidettu unohtaa.
Tuo näkökohta on mielenkiintoinen. Jo Lielahden pikkupätkäkin on haaroituksen seuraus, ja Lielahden pistoltahan mahdollinen Ylöjärven linjaus alkaisi. Ja Saarenmaan haaroituksen (ilmeisesti ensisijaisin) pohjoisempi vaihtoehto erkanisi Hervantajärven päälinjaukesta Atomikujan kohdalla hyödyntäen nykyistä varikolle johtavaa rataa. En ota tässä kantaa, millä prioriteetilla linjastoa lähdetään laajentamaan - joskin sellainen viesti on välittynyt, että ainakaan edellä mainittu Saarenmaan yhteys ei näyttäisi olevan tulossa aivan lähitulevaisuudessa.
 
Tuo näkökohta on mielenkiintoinen. Jo Lielahden pikkupätkäkin on haaroituksen seuraus, ja Lielahden pistoltahan mahdollinen Ylöjärven linjaus alkaisi. Ja Saarenmaan haaroituksen (ilmeisesti ensisijaisin) pohjoisempi vaihtoehto erkanisi Hervantajärven päälinjaukesta Atomikujan kohdalla hyödyntäen nykyistä varikolle johtavaa rataa. En ota tässä kantaa, millä prioriteetilla linjastoa lähdetään laajentamaan - joskin sellainen viesti on välittynyt, että ainakaan edellä mainittu Saarenmaan yhteys ei näyttäisi olevan tulossa aivan lähitulevaisuudessa.

sääntö, josta jouduttiin heti poikkeamaan Lielahdessa. Saarenmaa on niin kaukainen asia, ettei sitä viedä eteenpäin tässä vaiheessa.

Kuten todettua aikasemmin, niin lännen päätöksen jälkeen sekä Partola että Koilliskeskus ovat todennäköisesti seuraavat kehityskohteet.
 
Tässähän on ihan yhtä lyömätön logiikka kuin perinteisessä "verot valtion maksettaviksi"!

Jos infrastruktuuri-investointi pitkällä aikavälillä parantaa taloutta enemmän verrattuna investoimattomuuteen kuin sen kustannukset korkoineen, se ei laita mitään taloutta kuralle. Senhän takia näitä tehdään.
 
Takaisin
Ylös