Tampereen pikaratikkahanke

Tampereen ratikka Hämeenkadulla

https://youtu.be/Gp1IAFsphKo

No nyt se tosiaan on näin ulkopaikkakuntalaisenkin näkökulmasta ihan oikeasti Tampereella, kun on tutut maisemat! Hervanta, vaikka olen sielläkin useamman kerran käynyt, on sittenkin jotain ihan muuta kuin kaupungin keskusta.

Sellainen kommentti vielä, että vaikka viestisi täällä näyttävät yksinpuhelulta, niin mä ainakin olen niistä kiitollinen ja olen klikkaillut näkyviin kaikki nuo naapurikuntien ratalinjauspäätökset ym. Eli kiitos kun pidät meitä ajan tasalla, toivottavasti jatkat!
 
No nyt se tosiaan on näin ulkopaikkakuntalaisenkin näkökulmasta ihan oikeasti Tampereella, kun on tutut maisemat! Hervanta, vaikka olen sielläkin useamman kerran käynyt, on sittenkin jotain ihan muuta kuin kaupungin keskusta.

Sellainen kommentti vielä, että vaikka viestisi täällä näyttävät yksinpuhelulta, niin mä ainakin olen niistä kiitollinen ja olen klikkaillut näkyviin kaikki nuo naapurikuntien ratalinjauspäätökset ym. Eli kiitos kun pidät meitä ajan tasalla, toivottavasti jatkat!

Aamulehdessä oli hyvä kirjoitelma ja kahden tunnin video testistä vaihdeajoineen , mutta maksullisena:

https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000007615523.html

ps. äsken näkyi kaikille
 
Nyt kun rassesta näkyy enemmän kuvia kaupungilla, niin mua on alkanut häiritä yksi asia. Väritys on komea, tiilenpunainen. Erottuu hyvin ja istuu nätisti kaupunkikuvaan sekä kunnioittaa punatiilityöläishistoriaa mukavasti.

Mutta miksi keula ei ole punainen? Tuo tummanharmaa tai musta on synkkä, ei erotu marraskuun pimeydessä, ja ainakin kuvissa se on aika ruma, noin suoraan sanoen. Punaisena se olisi paljon tyylikkäämpi minusta. Livenä en ole sitä vielä liikenteessä nähnyt, mutta ainakaan kuvissa se ei erotu edukseen.
 
-- ensi viikolla pitäisi olla ekan kerran VR:n liikenteenohjaaja kuljettamassa vaunua

Kyllä mä kuljettajaa ihan kuljettajaksi sanoisin silloin, kun työtehtävänä on ajaa raitiovaunua. Silloinkin, kun samalla henkilöllä on koulutus sekä raitiovaunun kuljettajaksi että raitiotien liikenteenohjaajaksi.
 
Kyllä mä kuljettajaa ihan kuljettajaksi sanoisin silloin, kun työtehtävänä on ajaa raitiovaunua. Silloinkin, kun samalla henkilöllä on koulutus sekä raitiovaunun kuljettajaksi että raitiotien liikenteenohjaajaksi.

Nimike on silti liikenteenohjaaja. Samaan aikaan hän on tietysti vaunun kuljettaja. Kun vaikka kansanedustaja ajaa autoa, on hänkin yhtä aikaa sekä kansanedustaja että auton kuljettaja.
 
Näin varmasti on. Ne on kuitenkin kaksi eri pätevyyttä.

"Liikenteenohjaaja" on vähän huono nimitys ylipäätään, työnkuva kun ei juurikaan vastaa (ainakaan nykyään) vastaavaa rautateiden työtehtävää. Sopivampi olisi ehkä "käytönohjaaja".
 
Nyt kun rassesta näkyy enemmän kuvia kaupungilla, niin mua on alkanut häiritä yksi asia. Väritys on komea, tiilenpunainen. Erottuu hyvin ja istuu nätisti kaupunkikuvaan sekä kunnioittaa punatiilityöläishistoriaa mukavasti.

Mutta miksi keula ei ole punainen? Tuo tummanharmaa tai musta on synkkä, ei erotu marraskuun pimeydessä, ja ainakin kuvissa se on aika ruma, noin suoraan sanoen. Punaisena se olisi paljon tyylikkäämpi minusta. Livenä en ole sitä vielä liikenteessä nähnyt, mutta ainakaan kuvissa se ei erotu edukseen.


[url]https://www.tampereenratikka.fi/tamperelaiset-valitsivat-punaisen-raitiovaunun/
[/URL]

Keulan LED-huomiovaloraita tuulilasin alalaidassa luo voimakkaan kontrastin tummaa taustaa vasten, mikä parantaa vaunun havaittavuutta
 
Nimikkeet ovat tulleet raitiotien liikennöintiallianssista (eri asia kuin ratikka-allianssi) , missä on siis osapuolina Tampereen kaupunki sekä VR. TRO ja Nysse mukana myös.

Liikenteen ohjaajat (n.10) ovat osa sitä 130 henkistä organisaatiota, jotka siis ohjaavat kuljettajia sekä liikennettä. He ovat saaneet ensimmäisenä kuljettaja koulutuksen ja pääsevät näin ensimmäisenä kuljettamaan testiliikennettä Marraskuussa ja Joulukuussa.

"Nyt alkavassa vaiheessa päästään testaamaan käytännössä kehitysvaiheen aikana suunniteltua liikennöinnin toteuttamista. Vaiheeseen kuuluvat kuljettajien ajo-opetus ja ajoharjoittelu sekä koeajojen suorittaminen. Koeajojen aikana testataan mm. ajoaikoja ja pysäkkitoimintoja, työvuoroja, työ- ja liikenneturvallisuutta, liikennevalojen toimintaa matkustajaliikenteen mukaisella volyymillä, matkustajapalvelua, matkustajainformaatio- ja lipunleimauslaitteiden toimintaa sekä harjoitellaan poikkeustilanteita."

Varsinaisten kuljettajien koulutus alkaa Tammikuussa.
 
Viimeksi muokattu:
Neljäs vaunu, kaiketi TRO04, saapuu Tampereelle tiistaina 24. marraskuuta myöhään illalla. Neljännen vaunun tulosta kertoo Aamulehti, juttu maksumuurin takana.
 
video ihan rinnan ajosta

https://twitter.com/i/status/1330826635168411648

---------- Viestit yhdistetty klo 16:05 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:02 ----------

Neljäs vaunu, kaiketi TRO04, saapuu Tampereelle tiistaina 24. marraskuuta myöhään illalla. Neljännen vaunun tulosta kertoo Aamulehti, juttu maksumuurin takana.

ja TRO01 lähtee takaisin Kainuuseen loppuun rakennettavaksi.

https://www.tampereenratikka.fi/tam...a-lajinsa-ensimmainen-lahtee-varusteltavaksi/
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kun rassesta näkyy enemmän kuvia kaupungilla, niin mua on alkanut häiritä yksi asia. Väritys on komea, tiilenpunainen. Erottuu hyvin ja istuu nätisti kaupunkikuvaan sekä kunnioittaa punatiilityöläishistoriaa mukavasti.

Mutta miksi keula ei ole punainen? Tuo tummanharmaa tai musta on synkkä, ei erotu marraskuun pimeydessä, ja ainakin kuvissa se on aika ruma, noin suoraan sanoen. Punaisena se olisi paljon tyylikkäämpi minusta. Livenä en ole sitä vielä liikenteessä nähnyt, mutta ainakaan kuvissa se ei erotu edukseen.

Raaseporin onnettomuudessa oli myös lumipyry mukana osaltaan. Ennen oli lähijunat punaisia, ehkä näkyisi paremmin kaikissa keliolosuhteissa. Kaikkien joukkoliikennevälineiden keula vähintään saisi olla punainen.
 
Minkälainen kytkin Tampereen vaunuilla on? Onko tavanomainen Albert?

Vaunuja ei varmaankaan ole varustettu multippeliajoa silmälläpitäen, vai?
 
Muistaakseni jonkin uutisen mukaan kaksinajoa on kokeiltukin, mutta voihan se olla toimittajan virhekin eli todellisuudessa olisikin vain hinattu tms.
 
Takaisin
Ylös