Sivu 208 / 224 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 108128148168188198204205206207208209210211212218 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 3106-3120/3354

Viestiketju: Tampereen pikaratikkahanke

  1. #3106
    Tunnistettu jäsen killerpop avatar
    Liittynyt
    23.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    3249

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut laurira Näytä viesti
    nuo numerot eivät ole muuttumassa mihinkään, itse olen nähnyt oikein hyvin ne.
    Jotenkin tuntuu, että et voi tai halua sanoa mitään kriittistä Tampereen ratikkahankkeesta. Onhan nuo numerot aivan käsittämättömän pienet. Jopa Helsinki hoitaa ajoneuvojen tunnukset selkeämmin kuin Tampereen Raitiotie.

    Nyssen alaisessa bussiliikenteessä voitaisiin tehdä kokeilu, jossa numerot teipatattaisiin yhtä pienellä perään, kylkiin ja sisätiloihin. Ja kokeilua voitaisiin jatkaa niin kauan, kunnes muutat mielesi. Mutta kuitenkin numerot on tällä hetkellä teipattu ainakin neljä kertaa korkeammilla numeroilla.

    Tuleekohan näihin rotiskoihin myös Nyssen logo yhtä pienellä kuin järjestysnumero?
    Viimeisin muokkaaja killerpop; 18.02.2021 kello 17:57.
    Bussikirjasto | Suomen kirjastoautot

    Nämä ovat vakioita.

  2. #3107

    Liittynyt
    30.09.2020
    Viestejä
    237

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut killerpop Näytä viesti
    Jotenkin tuntuu, että et voi tai halua sanoa mitään kriittistä Tampereen ratikkahankkeesta. Onhan nuo numerot aivan käsittämättömän pienet. Jopa Helsinki hoitaa ajoneuvojen tunnukset selkeämmin kuin Tampereen Raitiotie.

    Nyssen alaisessa bussiliikenteessä voitaisiin tehdä kokeilu, jossa numerot teipatattaisiin yhtä pienellä perään, kylkiin ja sisätiloihin. Ja kokeilua voitaisiin jatkaa niin kauan, kunnes muutat mielesi. Mutta kuitenkin numerot on tällä hetkellä teipattu ainakin neljä kertaa korkeammilla numeroilla.

    Tuleekohan näihin rotiskoihin myös Nyssen logo yhtä pienellä kuin järjestysnumero?
    Ja nuo numerot on tarkoitettu pääasiassa kuljettajien käyttöön.

    ja näissä vaunuissa on jo Nyssen logo.

    ja testimatkustajien kuvia: https://twitter.com/O_Joonas/status/...875200/photo/1
    Viimeisin muokkaaja laurira; 19.02.2021 kello 06:17.

  3. #3108
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6945

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut laurira Näytä viesti
    Ja nuo numerot on tarkoitettu vain kuljettajien käyttöön.
    Missä vaunuissa on sitten muiden käyttöön tarkoitetut numerot ulkopuolella? Ratikoissa kun ei ole rekisterikilpeä, toimii vaunun numero sitä vastaavana tunnisteena ulkopuolisille.

  4. #3109

    Liittynyt
    20.09.2015
    Viestejä
    710

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Missä vaunuissa on sitten muiden käyttöön tarkoitetut numerot ulkopuolella? Ratikoissa kun ei ole rekisterikilpeä, toimii vaunun numero sitä vastaavana tunnisteena ulkopuolisille.
    Ehkäpä Tampereella on omaksuttu ajatusmalli, että koska ratikalla on aina ja kaikkialla etuajo-oikeus, ei ole mitään merkitystä mikä ratikkayksilö on kolarin toinen osapuoli, koskapa muut ovat kuitenkin syypäitä.

  5. #3110

    Liittynyt
    22.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    467

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Melamies Näytä viesti
    Ehkäpä Tampereella on omaksuttu ajatusmalli, että koska ratikalla on aina ja kaikkialla etuajo-oikeus, ei ole mitään merkitystä mikä ratikkayksilö on kolarin toinen osapuoli, koskapa muut ovat kuitenkin syypäitä.
    Niin ehkä. Onko Tampereelle yhtään sellaista risteystä jossa spåra tulee kärkikolmion takaa? Tällöin on nimittäin spåralla väistämisvelvollisuus. Esimerkkinä käy Viipurinkadun ja Sturenkadun risteys, jossa on kolmio ja liikennevalojen ollessa vilkulla pohjoisesta tuleva linjan 3 vaunu väistää Sturenkadun kadun liikennettä. Tosin on siinäkin risteyksessä ainakin yhtä Saksanseisojaa (lue. Vario) kunnolla romutettu.

  6. #3111
    EVhki avatar
    Liittynyt
    25.10.2017
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    194

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Melamies Näytä viesti
    Ehkäpä Tampereella on omaksuttu ajatusmalli, että koska ratikalla on aina ja kaikkialla etuajo-oikeus, ei ole mitään merkitystä mikä ratikkayksilö on kolarin toinen osapuoli, koskapa muut ovat kuitenkin syypäitä.
    Etuajo-oikeus ei tarkoita, etteikö kuljettaja voisi rikkoa liikennesääntöjä tai toimia muuten tavalla, josta asiakas esimerkiksi haluaisi antaa palautetta (missä vaunun numerosta on kyllä hyötyä).

  7. #3112

    Liittynyt
    20.09.2015
    Viestejä
    710

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut EVhki Näytä viesti
    Etuajo-oikeus ei tarkoita, etteikö kuljettaja voisi rikkoa liikennesääntöjä tai toimia muuten tavalla, josta asiakas esimerkiksi haluaisi antaa palautetta (missä vaunun numerosta on kyllä hyötyä).
    Täsmälleen näin.

    Moottoriajoneuvojen ja kevyen liikenteen kohtaamisesta syntyneet vahingot korvataan tai ainakin voidaan korvata (jos kevyellä osapuolella ei ole mitään vakuutusta) moottoriajoneuvon liikennevakutuuksesta, vaikka kevyt osapuoli olisi syypää vahingon syntymiseen. Miten on asia ratikoiden kanssa, onko niissäkin pakollinen liikennevakuutus? Vai onko ajateltu niitä hallinnoivien julkistahojen olevan riittävän vakavaraisia maksamaan vahingot ilman vakuutusturvaa?

  8. #3113

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    1121

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Melamies Näytä viesti
    Ehkäpä Tampereella on omaksuttu ajatusmalli, että koska ratikalla on aina ja kaikkialla etuajo-oikeus, ei ole mitään merkitystä mikä ratikkayksilö on kolarin toinen osapuoli, koskapa muut ovat kuitenkin syypäitä.
    Onko näin? Eikö Tampereella ole yhtään valotonta suojatietä raitiovaunureitillä?

    Eipä tietysti Helsingissäkään raitiovaunukuskit suojatiesäännöistä paljon piittaa. Pahempia kuin autoilijat.

  9. #3114

    Liittynyt
    20.09.2015
    Viestejä
    710

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti
    Onko näin? Eikö Tampereella ole yhtään valotonta suojatietä raitiovaunureitillä?
    Eikö Tampereen keskustassa suojatiet ratikkareitillä korvattu ylityspaikoilla, jossa jalankulkija väistää ratikkaa?

  10. #3115

    Liittynyt
    30.09.2020
    Viestejä
    237

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Seitsemäs vaunu on saapunut Tampereelle Kainuusta

    https://www.tampereenratikka.fi/tamp...uantai-iltana/

  11. #3116

    Liittynyt
    30.09.2020
    Viestejä
    237

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Asematunnelin uudistus sai valtuuston hyväksynnän

    "Tampereen kaupunginvaltuusto hyväksyi 18,3 miljoonan euron kaupungin rahoitusosuuden asemakeskuksen hankkeelle."

    https://yle.fi/uutiset/3-11802551

  12. #3117

    Liittynyt
    30.09.2020
    Viestejä
    237

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Sepänkadun sillan uusiminen on käynnistymässä

    "Sepänkadun nykyinen silta korvataan uudella, entistä leveämmällä sillalla, joka mitoitetaan sekaliikenteelle (raitiotieliikenne, autoliikenne, jalankulku ja pyöräily). Sepänkadun silta levenee enimmillään yli 40-metriseksi, kun sillan nykyinen leveys on reilut 15 metriä. Työt kestävät tämän vuoden toukokuulta loppukesään 2022 asti."

    https://www.tamperelainen.fi/paikalliset/3880579

  13. #3118
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7404

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Onpas kaunis havainnekuva tuossa Tamperelaisen uutisessa. Olisiko jopa kauneinta maisemaa koko ratikkareitin varrella.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  14. #3119

    Liittynyt
    30.09.2020
    Viestejä
    237

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Hämeenkadulta poistuu suojateitä

    "Hämeenkadun ylittävä suojatie Koskikadun kohdalla poistuu käytöstä – tilalle tulee raitiotien ylityspaikka, näin sen säännöt eroavat suojatiestä"

    https://www.tamperelainen.fi/paikalliset/3881460

    ---------- Viestit yhdistetty klo 12:36 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:32 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Onpas kaunis havainnekuva tuossa Tamperelaisen uutisessa. Olisiko jopa kauneinta maisemaa koko ratikkareitin varrella.
    Kaupungin havainnekuvia https://www.tampere.fi/liikenne-ja-k...uvapankki.html.


    Sepänkatu toiseen suuntaan ja samalla Särkänniemen pysäkki

    https://www.tampere.fi/tiedostot/r/s...pankadulla.jpg

  15. #3120

    Liittynyt
    30.08.2015
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    25

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    Tämä tulkinta Wienin liikennemerkkejä ja -opasteita koskevasta yleissopimuksesta on hiukan suppea. Sopimuksessa lukee:


    Eli tasoristeyksessä tulee käyttää vilkkuvia valoja. Tasoristeykseksi sopimuksessa katsotaan tien risteäminen (rautatien lisäksi) sellaisen raitiotien kanssa, jolla on "own track formation". Jo tämä sulkee vaatimuksista pois kaikki sellaiset kohteet, joissa raitiotie on sekaliikenteessä. Lisäksi varsinaisen tieliikennettä kokevan Wienin sopimuksen mukaan tasoristeyksessä muiden tienkäyttäjien tulee antaa raideliikenteelle esteetön kulku. Kääntäen mikään sellainen kohde ei voine olla tasoristeys, jossa esteetöntä kulkua ei automaattisesti anneta.

    Lisäksi:



    Eli tasoristeyksissäkin saa käyttää normaalia kolmiväristä opastetta (punainen, keltainen, vihreä) tai vastaavaa opastetta ilman vihreää opastikuvaa, jos risteykseen liittyvällä kadulla käytetään tasoristeyksen lähellä tavallisia liikennevaloja. Läheisyyttä ei tarkemmin määritellä.

    Esimerkiksi Saksassa tilanne on sikäli selkeä, että myös raitiotien tasoristeykset merkitään tasoristeyksen merkeillä. Saksan lainsäädännössä on myös tarkemmin määritelty, milloin raitiotie täyttää omalla uralla kulkemisen vaatimuksen, jolloin kyse on tasoristeyksestä. Ja näissä tasoristeyksissäkin käytetään normaaleja liikennevaloja, jos samalla kadulla niitä muutenkin käytetään. Suomenkin tieliikennelaissa on kesän 2020 uudistuksesta alkaen ollut mahdollisuus merkitä tien ja "erillisen raitiotien" risteäminen tasoristeykseksi. Kääntäen näin merkitty ristäminen on tasoristeys. Toistaiseksi tätä mahdollisuutta ei tietääkseni ole käytetty missään. Erillistä raitiotietä ei ole laissa määritelty.

    Arveluni on, että aikoinaan joku luki ministeriössä sopimuksen vähän sinne päin, eikä kenellekään tullut mieleen kyseenalaistaa tulkintaa. Varsinkin, kun ennen Internetiä sopimuksia oli työlästä saada käsiinsä tarkastettaviksi.
    Jotta asia ei olisi liian sekavaa pyysin Liikenne- ja Viestintäministeriöstä näkemyksen asiasta ja tänään sain asiaan vastauksen. Mutta kaikenkaikkiaan näkemys vastaa hyvin pitkälti sitä, mitä Late tuossa aiemmin kertoi.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut LVM
    Hyvä xxx,
    Kiitos yhteydenotostanne, joka koski raitiovaunuvaloja.
    Valtioneuvoston asetuksessa liikenteenohjauslaitteiden käytöstä (379/2020) säädetään muun muassa
    raitiovaunuvalojen toiminnasta. Tällä hetkellä on olemassa kahdella eri tavalla toimivia
    raitiovaunuvaloja.
    Tapa 1:
    Asetuksen 18 §:n mukaan tieliikenteen ohjaamiseen rautatien tasoristeyksessä on käytettävä
    liikennevalo-opastinta, jossa on yläpuolella yksi tai kaksi pyöreää valoaukkoa vilkkuvaa punaista valoa
    ja alapuolella yksi pyöreä valoaukko vilkkuvaa valkoista valoa varten. Säännöstä sovelletaan myös
    raitiotien tasoristeyksessä.
    Kyseinen pykälä viittaa niin sanottuun ”tasoristeysvaloon”, jota käytetään aina rautateiden
    tasoristeyksissä. Myös sellaiset risteykset, joissa kulkee rautatien sijasta raitiotie, voidaan tarvittaessa
    luokitella tasoristeyksiksi. Näin ollen myös raitiotien tasoristeyksessä voidaan käyttää kyseisen pykälän
    mukaista valo-opastinta. Asetuksen 18 §:n mukainen raitiovaunuvalo näyttää siis vilkkuvaa punaista
    valoa raitiovaunun ohittaessa risteyksen.

    Tapa 2:
    Asetuksen 19 §:n mukaan liikenteen ohjaamiseen lauttapaikalla, nostosillalla, kääntösillalla ja
    paloaseman kohdalla saa käyttää liikennevalo-opastinta, jossa on yläpuolella yksi tai kaksi pyöreää
    valoaukkoa vilkkuvaa punaista valoa ja alapuolella yksi pyöreä valoaukko vilkkuvaa ja kiinteää keltaista
    valoa varten.
    Saman pykälän 3 momentissa kuitenkin säädetään, että kyseenomaista liikennevalo-opastinta voidaan
    käyttää myös raitiovaunuliikennettä ja linja-autoliikennettä risteävän liikenteen ohjaamiseen. Valo-
    opasteet on annettava tällöin seuraavassa järjestyksessä: vilkkuva keltainen, kiinteä keltainen, kiinteä
    punainen, vilkkuva keltainen. Kun tarvetta ohjaukseen ei ole, opastimet pidetään sammutettuina.
    Toisin sanoen käytettäessä 19 §:n mukaista valo-opastetta raitiovaunuvalona, punainen valo pysyy
    poikkeuksellisesti kiinteänä. Asetuksen 19 §:n mukainen raitiovaunuvalo näyttää siis kiinteää punaista
    valoa raitiovaunun ohittaessa risteyksen.
    Raitiovaunuvalon toimintatapa riippuu siis siitä, katsotaanko kyseessä olevan asetuksen 18 §:n
    mukainen tasoristeys vai 19 §:n mukainen risteys. Kaupunki saa itse päättä, luetaanko raitiotieristeykset
    18 §:n mukaisiksi tasoristeyksiksi vai 19 §:n mukaisiksi risteyksiksi ja näin ollen määrätä, kummanlaisia
    valoja käytetään.




    Liikenne- ja viestintäministeriö Käyntiosoite Postiosoite Puhelin www.lvm.fi

    Eteläesplanadi 16 PL 31 029516001 etunimi.sukunimi@lvm.fi
    Helsinki 00023 Valtioneuvosto kirjaamo@lvm.fi

    Ystävällisin terveisin,
    XXX
    Yksikön johtaja, hallitusneuvos
    Tieto-osasto, turvallisuusyksikkö
    Liikenne- ja viestintäministeriö

Vastaavia viestiketjuja

  1. Tampereen linja 37
    kirjoittanut Wiima sen pitää olla foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 12.07.2011, 21:11
  2. Tampereen jokeri
    kirjoittanut Jykke foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 23.09.2009, 13:17
  3. Tampereen bussitarjonnasta
    kirjoittanut kemkim foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 21
    Viimeisin viesti: 06.09.2009, 22:47
  4. Tampereen rautatieasema
    kirjoittanut janihyvarinen foorumissa Junat
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 09.02.2009, 16:54
  5. Tampereen laajenemissuuntia
    kirjoittanut kemkim foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 15.01.2007, 16:11

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •