Tampereen kaupunginvaltuusto kävi iltakoulussa 19.4 läpi joukkoliikennettä sekä Sale-kaupunkipyöriä seuraaviksi vuosiksi.
Pirkkalan ratahaaren lisäksi myös Ylöjärven ratikkarata on lähdössä vielä syksyllä hankesuunnitteluun.
https://youtu.be/D18xWRBjXi4?t=386
Viimeisin muokkaaja laurira; 23.04.2021 kello 08:30.
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa
Varmastikin Härmälään mennän ensin. Naapurikuntien osalta varmaan riippuu siitä miten innokkaasti ja millä aikataululla haluavat toteuttaa. Tampere voi tehdä radan Nuolialankadun päähän itsekin, joskin silläkin on selvä kytkös Pirkkalan osuuteen, joka tehtäneen samassa vaiheessa.
Olen jonkin verran seurannut uutisointia esimerkiksi Aamulehden verkkouutisista. Minulle on syntynyt sellainen mielikuva, että prioriteettilistalla etenkin Härmälän / Partolan / Pirkkalan suunta on korkealla. Ykkönen siis pitenee Sorin aukiolta etelään. Jos Hiedanrannan vesistötäytön kanssa tulee vakavia hidastuksia, työt Pirkkalan suunnalla voinevat parhaassa tapauksessa käynnistyä jopa jo ennen Lielahtea. Jossain vaiheessa paineet alkavat kasvaa TAYSin itäpuolella, jolloin ykkösen on vuoro laajentua Koilliskeskuksen suuntaan. Saapa nähdä, varmasti monenlaisia käänteitä tullaan vielä näkemään, vaikka Hatanpään valtatien raitiotien jatko jo piankin näyttää todennäköiseltä. Pyynikintorin ja Santalahden välillä työt ovat jo käynnissä, joten elokuusta 2021 seuraava laajeneminen on tietenkin kolmosen jatkuminen Pyynikintorilta Santalahteen. Ja Tampereen toive on tietenkin päästä jatkamaan Santalahdesta Lentävänniemeen mahdollisimman sujuvasti ilman järvitäytön lisädraamaa.
Ylöjärvi ei ole vielä lähdössä hankesuunnitteluun. Sen osalta ollaan käynnistämässä tarkentava yleissuunnittelu: https://www.hankintailmoitukset.fi/f...67630/overview
Laajennosten alustavia aikatauluhahmotelmia eri suunnitteluvaiheineen voi tarkastella esimerkiksi tästä kaupunginhallituksen 6.4.2021 pöytäkirjan liitteestä:Alunperin kirjoittanut 339-DF
Eli uskaltaisiko tässä vaiheessa jo pitää aikamoisen varmana sitä, että kun Lentsun rata on valmis, niin seuraavaksi toteutusvuorossa ovat nämä kaksi? Missä järjestyksessä?
https://tampere.cloudnc.fi/download/...786%7D/4859416
Lielahden jälkeen rakentamisvuoroon tulee Pirkkala - Koilliskeskus, jonka aloittaminen on vuonna 2025 ja päätöksenteko Tampereen ja Pirkkalan valtuustoissa 2024
---------- Viestit yhdistetty klo 05:51 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 05:41 ----------
Santalahteen ratikka tulee 2023, mutta mikä linja on vielä epäselvää.
Tampereen ratikan liikennöinnistä on myös esitys, eli siitä toisesta Allianssista ratikkaan liittyen
https://www.hel.fi/static/liitteet-2...i_esittely.pdf
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa
Jos sopii arvata, niin syynä olisi kuormitukset: Jos lännen suunnassa jäädään Santalahteen, olisi tämä pätkä aika samantapainen kuin TAYS:in haara. Taikka yleisemminkin lienee viisasta kytkeä lyhyet pätkät yhdeksi heiluriksi ja pitkät taas omaksi. Ja jos käy niin, että lännessä ei mennäkään kovin pitkälle mutta etelässä jatketaankin linja-autoasemalta Partolaan tai peräti Pirkkalaan, niin tämä haara onkin se pidempi ja läntinen lyhyt, mutta jolle voinee syöttää vaihtajia.
Ville
...jolloin tietenkin on aika taas miettiä linjastoa uudestaan. Taikka paremminkin palata alkuperäiseen linjastoon. Vaikkakin nyt voi hyvinkin käydä vielä niinkin, että yhteys Pirkkalaan valmistuukin ensin. Ja kuten nyt on nähty, niin toki suunnitelmat myös elävät. Niin kuin pitääkin, jos maailma ympärillä muuttuu. Tässä tapauksessa olennainen pointti on, miten kaupungin rakentaminen tosiasiassa etenee.
Ville
Ylöjärven kaupunginhallitus päätti aloittaa yleissuunnittelun ratikasta
"Varsinaisen suunnittelutyön on määrä käynnistyä kilpailutuksen jälkeen syksyllä 2021. Hiedanranta–Ylöjärvi-ratahaaran rakentaminen ajoittuisi alustavasti vuosille 2029–2032."
https://www.aamulehti.fi/pirkanmaa/a...007941700.html
10.5.2021 alkavaan koeliikenteeseen voi ilmoittautua 3.5.2021 klo 9.00 lähtien
"Kyytiin pääsy edellyttää sekä ennakkoilmoittautumisen että Nysse-matkalipun ostamisen ennakkoon. Ennakkoilmoittautuminen aukeaa Nyssen verkkosivuilla maanantaina 3.5. klo 9.00. Paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä.
Kyytiin voit nousta vain jommalta kummalta lähtöpysäkiltä, mutta voit poistua ratikasta millä tahansa reitin pysäkillä."
https://www.nysse.fi/ajankohtaista/u...oukokuuta.html
Mielenkiintoista mutta loogista että Hervannan pään päätepysäkki on tässä vaiheessa Etelä-Hervanta eikä Hervantajärvi.