Tampereen pikaratikkahanke

Jostain artikkelista jäi mieleen, että 6.6. saakka ratikkavaunussa lähimaksu pankkikortilla maksaa 1 €. Voi vaihtaa myös johonkin bussiin, mutta tietysti ajan pitää ymmärtääkseni riittää myös m/p matkaan linjan päästä päähän.

Näin virallisesti:

"Koekäytön aikana lähimaksulla maksetut A-B-vyöhykkeen matkat maksavat 1 euron. Jos asiakas tekee 90 minuutin aikana useamman matkan, veloitetaan vain yksi matka. Koekäytön aikana vaihto-oikeus toimii linjan 15 ja ratikkaliikenteen välillä, muihin linjoihin lähimaksulla ostetulla lipulla ei ole vaihto-oikeutta. "
 
Voiko ratikassa kuljettaa polkupyörää ja vaatiiko se oman kertamaksun kuten busseissa?

Kyllä voi ja kyllä vaatii. Ratikoissa on nyt koeliikennevaiheessa näkynyt useastikin polkupyöriä.

Lippukäytännöt ovat ratikoissa täysin samat kuin busseissa, lukuun ottamatta kuljettajan myymää kertalippua, jota ei ratikassa voi ostaa. Pari viikkoa voi pankkikortin lähimaksua käyttää vain ratikassa ja bussilinjalla 15, 7.6. alkaen lähimaksu toimii koko Nysse-liikenteessä.
 
Kyllä voi ja kyllä vaatii. Ratikoissa on nyt koeliikennevaiheessa näkynyt useastikin polkupyöriä.

Lippukäytännöt ovat ratikoissa täysin samat kuin busseissa, lukuun ottamatta kuljettajan myymää kertalippua, jota ei ratikassa voi ostaa. Pari viikkoa voi pankkikortin lähimaksua käyttää vain ratikassa ja bussilinjalla 15, 7.6. alkaen lähimaksu toimii koko Nysse-liikenteessä.

Ok kiitos tiedosta. Mites, siirrytäänkö 9.8.2021 kaikilla nysse-bussilinjoilla avorahastukseen ja kulkuun myös keskiovesta, kuten nyt toimitaan linjalla 2? TKL:n bussia ajava kaverini sanoi, että näin tulisi tapahtumaan.
 
Ok kiitos tiedosta. Mites, siirrytäänkö 9.8.2021 kaikilla nysse-bussilinjoilla avorahastukseen ja kulkuun myös keskiovesta, kuten nyt toimitaan linjalla 2? TKL:n bussia ajava kaverini sanoi, että näin tulisi tapahtumaan.

Tällaisesta ei ole julkisesti missään tiedotettu. Voi olla, että sellaista suunnitellaan, mutta toistaiseksi asioita ei ole vielä lyöty lukkoon. Jossain vaiheessa pohdinnassa oli ainakin, että avorahastukseen siirryttäisiin runkolinjoilla. Mielestäni selkeyden vuoksi olisi parasta, että käytäntö tulisi kaikille linjoille. Saapa nähdä. Elokuussa olemme viisaampia.

Joka tapauksessa tänä vuonna joukkoliikenteeseen ja maksukäytäntöihin tulee Tampereen seudulla isoja muutoksia ratikan, linjastouudistuksen, linjastonumeroinnin ja lähimaksun myötä, joten ajankohta olisi luonteva myös avorahastukselle. Myös kaupunkipyörät liittyvät osaksi joukkoliikenteen rinnakkaispalveluja kesäkuusta alkaen. Historiallisen suurien muutosten aikaa eletään Tampereella.
 
Kausilippuhan on lähtökohtaisesti jatkuvasti voimassa tiettyyn päivään asti. Onko syynä matkustajamäärien laskenta?

En tiedä, mutta oletan syynä olevan sopimukset vr:n kanssa, jotka luultavasti edellyttävät matkojen raportointia heille. Ainakin ensimmäisessä sopimuksessa muistaakseni vr ei suostunut minkäänlaisiin paljousalennuksiin tai muihinkaan järjestelyihin, vaan peri Nysseltä jokaisesta matkasta kilometritaksan mukaisen hinnan. Näin taitaa olla myös HSL-alueella niiden junien osalta, joita vr operoi itsenäisesti, joskin siellä kait on sovittu, että laskutus perustuu liikennetutkimusten perusteella tehtyihin arvioihin. Mutta en nyt mene näistä tiedoista tosiaankaan takuuseen, ja toivon tosiaan, että tietoni ovat vanhentuneita tästä asiasta. Mutta jos laskutus on näin, niin matkustaja, joka ei leimaa lippuaan, on vr:n näkulmasta pummilla matkustava.
 
En tiedä, mutta oletan syynä olevan sopimukset vr:n kanssa, jotka luultavasti edellyttävät matkojen raportointia heille. Ainakin ensimmäisessä sopimuksessa muistaakseni vr ei suostunut minkäänlaisiin paljousalennuksiin tai muihinkaan järjestelyihin, vaan peri Nysseltä jokaisesta matkasta kilometritaksan mukaisen hinnan. Näin taitaa olla myös HSL-alueella niiden junien osalta, joita vr operoi itsenäisesti, joskin siellä kait on sovittu, että laskutus perustuu liikennetutkimusten perusteella tehtyihin arvioihin. Mutta en nyt mene näistä tiedoista tosiaankaan takuuseen, ja toivon tosiaan, että tietoni ovat vanhentuneita tästä asiasta. Mutta jos laskutus on näin, niin matkustaja, joka ei leimaa lippuaan, on vr:n näkulmasta pummilla matkustava.

Tampereella kausilippu on aina leimattava, noustaan bussiin etuovesta tai keskiovesta, ratikassa ja junissa (M-juna, IC-junat) laiturilla olevaan lukijaan, muuten kysymyksessä ei voimassa oleva lippu vaikka kausilippu olisikin voimassa.

Junaliikenteessä VR saa jokaisesta noususta korvaukset kaupungin ja VR välisen sopimuksen mukaan.
 
Onko tosiaan niin, että Nysseliikenteessä saa tarkastusmaksun (sakon), mikäli ei vilauta kausillppua lukijalle? Tuntuu todella turhalta toimenpiteeltä. HSL:n liikenteessä juuri kukaan ei "leimaa" leimaa kausilippuaan metrossa, junissa, ratikoissa tai runkobusseissa, joissa on avorahastus. Tarkastajia niissä liikkuu, mutta hehän näkevät laitteeltaan onko lippu voimassa. Ei heitä kiinnosta, onko sitä vilautettu lukijalle vai ei.

Mistä tarkastaja ylipäätään tietää, onko lippua näytetty jos se kuitenkin on voimassa ja siis matkustamiseen oikeutettu? Vai onko kyseessä määräys tai ohje, jolla ei ole mitään käytännön merkitystä? Ne näyttävät, jotka näyttävät. Muut eivät näytä, eikä siitä sen enempää.
 
Onko tosiaan niin, että Nysseliikenteessä saa tarkastusmaksun (sakon), mikäli ei vilauta kausillppua lukijalle? Tuntuu todella turhalta toimenpiteeltä. HSL:n liikenteessä juuri kukaan ei "leimaa" leimaa kausilippuaan metrossa, junissa, ratikoissa tai runkobusseissa, joissa on avorahastus. Tarkastajia niissä liikkuu, mutta hehän näkevät laitteeltaan onko lippu voimassa. Ei heitä kiinnosta, onko sitä vilautettu lukijalle vai ei.

Mistä tarkastaja ylipäätään tietää, onko lippua näytetty jos se kuitenkin on voimassa ja siis matkustamiseen oikeutettu? Vai onko kyseessä määräys tai ohje, jolla ei ole mitään käytännön merkitystä? Ne näyttävät, jotka näyttävät. Muut eivät näytä, eikä siitä sen enempää.

Nysse näkyy ottaneen mallia Tallinnasta.
 
Onko tosiaan niin, että Nysseliikenteessä saa tarkastusmaksun (sakon), mikäli ei vilauta kausillppua lukijalle? Tuntuu todella turhalta toimenpiteeltä. HSL:n liikenteessä juuri kukaan ei "leimaa" leimaa kausilippuaan metrossa, junissa, ratikoissa tai runkobusseissa, joissa on avorahastus. Tarkastajia niissä liikkuu, mutta hehän näkevät laitteeltaan onko lippu voimassa. Ei heitä kiinnosta, onko sitä vilautettu lukijalle vai ei.

Mistä tarkastaja ylipäätään tietää, onko lippua näytetty jos se kuitenkin on voimassa ja siis matkustamiseen oikeutettu? Vai onko kyseessä määräys tai ohje, jolla ei ole mitään käytännön merkitystä? Ne näyttävät, jotka näyttävät. Muut eivät näytä, eikä siitä sen enempää.

Vaikea uskoa että voisi saada tarkastusmaksua, jos on voimassaoleva lippu. Muuten kyllä pidän lipun leimaamisvelvollisuutta esim. linjalla 2 parempana kuin pk-seudun käytäntöä, jossa lippua ei tarvitse käyttää laitteella. Vähentää huomattavasti pummilla matkustamista mutta kuitenkin avorahastus toteutuu.
 
Vaikea uskoa että voisi saada tarkastusmaksua, jos on voimassaoleva lippu. Muuten kyllä pidän lipun leimaamisvelvollisuutta esim. linjalla 2 parempana kuin pk-seudun käytäntöä, jossa lippua ei tarvitse käyttää laitteella. Vähentää huomattavasti pummilla matkustamista mutta kuitenkin avorahastus toteutuu.

Näin on joukkoliikenne kertonut suullisesti ja myös sivuillaan "Vahvista matkalippusi jokaisella matkalla lippulaitteella, joka löytyy keskioven läheisyydestä." Tämä sääntö on voimassa myös linjalla2, jossa pääsee keskiovista sisään.

https://www.nysse.fi/ratikka/maksaminen-ratikassa.html
 
Mitä tulee itse tarkastukseen, niin se homma tuntuu olevan aika alasajettu. No, voi olla että se aktivoituu sitten raitiotien säännöllisen syysliikenteen aikana.

Kun tarkastushommat ulkoistettiin Nysse-liikenteessä HSL:lle, alkuun näki joitakin tarkastuspartioita. Sen sijaan, että he olisivat tehneet oikeita täsmäiskuja sinne, missä oltaisiin voitu kulkea väärillä vyöhykkeillä, katsottiin vain A-vyöhykkeellä lippuja sellaisilta, jotka olisivat tulleet B-vyöhykkeeltä.

Ensimmäisen vuoden jälkeen tarkastajia en ole havainnut. Tai sitten kuljen heidän epämukavuusalueellaan, vaikkakin lähes päivittäin.


Tampereen kaupunki haki kolmea matkalipuntarkastajaa, työt alkaen 1.6.2021 https://tyopaikat.oikotie.fi/avoimet-tyopaikat/matkalippujen-tarkastajat-3-katutilanvalvonta/1431664

Matkalippujen tarkastustoimintaa on kyllä vatvottu jos johonkin suuntaan. Joskus aikaa sitten oli suunnitelma että pysäköinninvalvonta alkaa myös tarkastamaan matkalippuja. Sitten tehtiin sopimus tarkastuksista HSL:n kanssa joka sekin loppui lyhyeen.
 
Joskus aikaa sitten oli suunnitelma että pysäköinninvalvonta alkaa myös tarkastamaan matkalippuja.

Harmi, että tämä vallankumouksellinen idea ei toteutunut. He olisivat voineet samalla sakottaa myös kuonokoppansa käytön joukkoliikenteessä laiminlyöneitä matkustajia.
 
Joskus aikaa sitten oli suunnitelma että pysäköinninvalvonta alkaa myös tarkastamaan matkalippuja.
Tämä taisi kuitenkin toteutua, mutta jäädä myös hyvin lyhytkestoiseksi. En varsinaisesti tiedä mihin se loppui, oliko ihmiskontaktit vai tulonmenetykset – autojen laputtaminen oli tuottoisampaa, kun kaiketi tuolloin voitiin määrätä vain kertalippu ostettavaksi?
 
Joskus aikaa sitten oli suunnitelma että pysäköinninvalvonta alkaa myös tarkastamaan matkalippuja.
Tämä kyllä oikeastaan on toteutunutkin siten, että pysäköinninvalvonta vastaa lipuntarkastustoiminnan organisoinnista. Tarkastajien virat ovat osa siis pysäköinninvalvonnan toimintoa, ja toimenkuva myös sisältää 20% pysäköinnintarkastajan tehtäviä. Tämä selviää päätöksistä, joilla virkoja on perustettu, tässä niistä viimeisin.
 
Takaisin
Ylös