Mitä lähempänä ratikkatunneli kulkee maan pintaa, sitä lyhyempi matka maan pinnalle.
Tämä mielipide tuntuu olevan lähes kaikilla metron kannattajilla. Viis palvelutasosta ja kustannuksista kunhan se vain kulkee maan alla.
Taloissa hisseillä kuljetaan varsin epäsäännöllisesti. Ratikan/metron tullessa asemalle, hisseihin muodostuisi ruuhkia.
Etkö ole lukenut mitään edellä olevaa, joka koskee maan pinnalla kulkevia ratikoita? Oikeilla etuuksilla raitiovaunu ansaitsee "pika"-etuliitteensä.
Suunnitelmissa oleva keskustan linjaus on seuraavanlainen: Hatanpään valtaväylältä Hämeensillalle (liikennevaloetuudet ehdottomasti), jolta taasen Viistokadun kohdalle jossa on pysäkki (keskellä toria ei tarvitse murehtia busseja ja vaunun pituutta, mutta Hämeenkadullakin on mahdollista kulkea ja pysähtyä). Siltä matka jatkuu Kauppakatua pitkin, joka toimii yhdistettynä raitiotie ja kävelykatuna. Sen jälkeen käännytään Hämeenpuistoon (Helsingistä tutut "Jokeri" liikennevalot tarjoavat ratikalle taatun etuajo oikeuden) kohti pohjoista (pysäkki puiston kohdalla vaikkapa puiston keskikäytävän vieressä olevien puiden ja ajotien välissä omalla viherkaistallaan). Tämän jälkeen käännös Puutarhakadulle, joka voitaisiin pyhittää ratikoille. Sitten käännös Kortelahdenkadulle, jolla mahtuu oikein hyvin autot ja ratikat kulkemaan yhteiselossa (Satakunnankadun risteyksessä liikennevaloetuisuudet). Tällä välillä ratikan ei tarvitse pysähtyä oikein toteutettuna muualla kuin pysäkeillä.