Sivu 221 / 235 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 121141161181201211217218219220221222223224225231 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 3301-3315/3512

Viestiketju: Tampereen pikaratikkahanke

  1. #3301
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    5219

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut laurira Näytä viesti
    Nro 17 pitäisi olla tänään Tampereella ja nro 1 on vielä Kajaanissa. Siten 17-1, eli 16 vaunua.
    Jep, nyt torstaina 15.7. tilanne on varmasti tämä. Toki menee hetki, ennen kuin TRO17 saadaan tuotannon puolelle.

  2. #3302

    Liittynyt
    20.09.2015
    Viestejä
    974

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Tuo on asia, jolle kyllä pitäisi jotain tehdä. Bussinkuljettajien huolellisuutta voinee koulutuksella parantaa, mutta bussien määrä, se jää murheeksi vielä pitkään.
    Kaistojen ja pysäkkitaskujen kaventaminen on aina toimiva yleisratkaisu, joten kai se voidaan nytkin tehdä.

  3. #3303

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2256

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Kuinka paljon ratikoiden kanssa päällekkäisen bussiliikenteen loppuminen syysaikataulukauden myötä helpottaa pysäkkiruuhkia?

  4. #3304

    Liittynyt
    30.09.2020
    Viestejä
    416

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Kuinka paljon ratikoiden kanssa päällekkäisen bussiliikenteen loppuminen syysaikataulukauden myötä helpottaa pysäkkiruuhkia?
    Itäpäässä jää jäljelle 2 bussilinjaa. Samassa kohtaa kulkee ratikkalinjaa 7,5 min vuoroväleillä.

    Länsipäässä missä on vain 1 ratikkalinja, kulkee vielä muutama bussilinja, osa siirtynyt jo Satakunnankadulle ja Tampereen valtatielle

  5. #3305

    Liittynyt
    06.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    304

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Kuinka paljon ratikoiden kanssa päällekkäisen bussiliikenteen loppuminen syysaikataulukauden myötä helpottaa pysäkkiruuhkia?
    Luvut eri kaduilla pysäkkien kohdalla ovat siis muutoksen jälkeen (sisältäen sekä ratikka- että bussilinjat):

    Hämeenkatu, Keskustorin länsipuolella 54 vuoroa tunnissa suuntaansa (joista busseja 46)

    Hämeenkatu, Hämeensillan itäpuolella: 24 vuoroa tunnissa suuntaansa (joista busseja 8)

    Hatanpään valtatie, Koskikeskuksen kohdalla: 68 vuoroa tunnissa suuntaansa (joista busseja 60)

    Keskustan kehällä kulkee esim. (kaikki busseja)

    Rautatienkadun eteläpäädyssä: 21 vuoroa tunnissa suuntaansa

    Satakunnankadulla, Finlaysonin kohdalla: 12 vuoroa tunnissa suuntaansa

    Hämeenpuiston eteläpäädyssä: 8 vuoroa tunnissa suuntaansa

    Muista kaduista voisi mainita esim.

    Pirkankadulla, Pyynikintorin kohdalla: 32 vuoroa tunnissa suuntaansa (joista busseja 24)

    Itsenäisyydenkadulla: 30 vuoroa tunnissa suuntaansa (joista busseja 14)

    Sitäpäs en osaa sanoa mitä luvut olivat vielä keväällä ennen kesäaikataulukauteen siirtymistä, saati sitten aikaan ennen bussireittien 14 ja 28 siirtämistä keskustan kehälle, mutta oletettavasti ainakin Hämeenkadun itäpuolella bussivuorojen vähenemä on luokkaa 85-90 %.

  6. #3306
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    5219

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Ilmeisesti Keskustorin kriittisimmät pysäkit ovat kaavion taskupysäkit C, D, E ja F. Jos ja kun noilla pysäkeillä aiotaan tasata aikaa, on kyllä parempi ajaa se linja-auto kunnolla taskuun eikä jättää bussia tai sen kulmaa raitiovaunun esteeksi. Kaaviosta näkee, mitkä linjat käyttävät mitäkin pysäkkiä. Tiheimmin liikennöidyt linjat (taskupysäkkejä käyttävistä linjoista) ovat 2, 7 - 10 ja 19. Suurinumeroisimmat ovat seutulinjoja, jotka kulkevat selvästi harvemmin, osa hyvinkin harvoin.

  7. #3307

    Liittynyt
    06.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    304

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Suurinumeroisimmat ovat seutulinjoja, jotka kulkevat selvästi harvemmin, osa hyvinkin harvoin.
    Ruuhka-aikaan 80 kulkee 10 minuutin välein. Linjat 40 ja 70 kulkevat kumpikin 15 minuutin välein. Lisäksi linjat 50 ja 52 kulkevat yhdessä 15 minuutin välein.

    Mielenkiintoisinta on ehkä se, että kaikista harvimmin Keskustorilta pääsee Taysin suuntaan linjalla 90, joka kulkee tiheimmillään 30 minuutin välein. Olisi kyllä ollut toivottavaa pitää edes linja 29 vielä kulkemassa Keskustorin ja Pyynikintorin kautta, kun ratikkalinja 1 mentiin reitittämään Sorin aukiolle.

    Länteen päin vuorot on saatu jaettua Keskustorilla pysäkkien C ja D kesken aika hyvin tasan.

    Itään päin on pystytty hyödyntämään Keskustorin laiturialueen pysäkkejä myös Hämeenkadun läpi kulkevilla linjoilla ja sillä tavoin jakamaan vuoroja useamman pysäkin kesken. Mutta jostain syystä pysäkki I on haluttu jättää kokonaan hyödyntämättä ja sen vuoksi pysäkistä F on tullut kaikista kuormitetuin.

    Tässä vuoromäärät pysäkeittäin ruuhkaisimman tunnin aikana:

    A: 8 (3)
    B: 8 (3)
    C: 20 (7, 8, 10)
    D: 22 (2, 9, 19, 52, 80, 90)
    E: 8 (9, 19)
    F: 26 (7, 8, 10, 80)
    G: 8 (2, 90)
    H: 4 (40)
    I: 0
    J: 4 (50, 52)
    K: 4 (70)
    L: 8 (5, 33, 35)
    Viimeisin muokkaaja Razer; 16.07.2021 kello 01:30.

  8. #3308
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    5219

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Razer Näytä viesti
    Ruuhka-aikaan 80 kulkee 10 minuutin välein. Linjat 40 ja 70 kulkevat kumpikin 15 minuutin välein. Lisäksi linjat 50 ja 52 kulkevat yhdessä 15 minuutin välein.
    Jep, 80-versiot yhdessä ruuhka-aikaan muodostavat saman tiheyden kuin useat runkolinjat. 80 tosiaan kulkee keskustorin läpi käyttäen edellisessä kirjoituksessani kriittisiksi luokittelemiani kadunvarren pysäkkejä torin kohdalla. 80:sen kohdalla kysymys on pysäkeistä D ja F. Sitä vastoin lainauksessa mainitut 40, 50 ja 70 eivät aja Keskustorin läpi, vaan torin laidalla oleva terminaali toimii niiden kääntöpaikkana. Tietenkin nekin aiheuttavat oman kuormituksensa Hämeenkadun tietyille kohdille. Ne saattavat pysäyttää oman suuntansa liikenteen odottaessaan kääntymisvuoroa terminaaliin. 52-linjat (tarkalleen ottaen 52A ja 52B) käyttävät kadunvarren pysäkeistä vain D:tä, 52-versiot kulkevat tiheimmilläänkin vain kaksi kertaa tunnissa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Razer Näytä viesti
    Länteen päin vuorot on saatu jaettua Keskustorilla pysäkkien C ja D kesken aika hyvin tasan.

    Itään päin on pystytty hyödyntämään Keskustorin laiturialueen pysäkkejä myös Hämeenkadun läpi kulkevilla linjoilla ja sillä tavoin jakamaan vuoroja useamman pysäkin kesken. Mutta jostain syystä pysäkki I on haluttu jättää kokonaan hyödyntämättä ja sen vuoksi pysäkistä F on tullut kaikista kuormitetuin.
    Kyllä vain, F:n tilanne on jossain määrin jopa huolestuttava. Ilmeisesti on kuitenkin niin, että Keskustorin läpi kulkevat seutulinjat eivät jää torin pysäkeille tasaamaan aikaa, vaan niillä on pääte melko lähellä toisaalla keskustassa, kuten Sorin aukiolla tai Pyynikintorilla (joka on ainakin hyvin lähellä varsinaista keskustaa).

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Razer Näytä viesti
    Tässä vuoromäärät pysäkeittäin ruuhkaisimman tunnin aikana:

    A: 8 (3)
    B: 8 (3)
    C: 20 (7, 8, 10)
    D: 22 (2, 9, 19, 52, 80, 90)
    E: 8 (9, 19)
    F: 26 (7, 8, 10, 80)
    G: 8 (2, 90)
    H: 4 (40)
    I: 0
    J: 4 (50, 52)
    K: 4 (70)
    L: 8 (5, 33, 35)
    Hyvä analyysi. Siitä hahmottuu hyvin varsinkin pysäkkien C, D ja F kuormittuneisuus.

  9. #3309

    Liittynyt
    30.09.2020
    Viestejä
    416

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Razer Näytä viesti
    Ruuhka-aikaan 80 kulkee 10 minuutin välein. Linjat 40 ja 70 kulkevat kumpikin 15 minuutin välein. Lisäksi linjat 50 ja 52 kulkevat yhdessä 15 minuutin välein.

    Mielenkiintoisinta on ehkä se, että kaikista harvimmin Keskustorilta pääsee Taysin suuntaan linjalla 90, joka kulkee tiheimmillään 30 minuutin välein. Olisi kyllä ollut toivottavaa pitää edes linja 29 vielä kulkemassa Keskustorin ja Pyynikintorin kautta, kun ratikkalinja 1 mentiin reitittämään Sorin aukiolle.
    Koskipuisto I pysäkille on jopa 200 m kävely, ja linja 6 kulkee siitä 10 min välein Taysille saati sitten ratikkalinja 1 7,5 min välein. Jos ei jaksa kävellä, niin keskustorilta ratikalla 3 koskipuistoon ja siinä vaihto linjalle 1.

  10. #3310
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    8043

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Ilmeisesti Keskustorin kriittisimmät pysäkit ovat kaavion taskupysäkit C, D, E ja F. Jos ja kun noilla pysäkeillä aiotaan tasata aikaa, on kyllä parempi ajaa se linja-auto kunnolla taskuun eikä jättää bussia tai sen kulmaa raitiovaunun esteeksi.
    Joo, nimenomaan C ja D olivat ne, joiden kohdalla mä näin käytännössä ongelmia. D-pysäkille tuli useampi auto kerrallaan, eivätkä ne mahtuneet siihen. Olisihan tuossa tilaa ainakin syventää sitä taskua niin, että huolimattomampikin kuski voisi pysähtyä ratikkaa blokkaamatta.

    Toivotaan, että raitiovaununkuljettajat raportoivat tuosta eteenpäin ja että Nysse on tilanteen tasalla. Ohjeistuksilla ainakin osa ongelmista pitäisi saada poistettua.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  11. #3311

    Liittynyt
    30.09.2020
    Viestejä
    416

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Joo, nimenomaan C ja D olivat ne, joiden kohdalla mä näin käytännössä ongelmia. D-pysäkille tuli useampi auto kerrallaan, eivätkä ne mahtuneet siihen. Olisihan tuossa tilaa ainakin syventää sitä taskua niin, että huolimattomampikin kuski voisi pysähtyä ratikkaa blokkaamatta.

    Toivotaan, että raitiovaununkuljettajat raportoivat tuosta eteenpäin ja että Nysse on tilanteen tasalla. Ohjeistuksilla ainakin osa ongelmista pitäisi saada poistettua.
    elokuussa on uusi linjasto käytössä,ja kymmentakunta bussilinjaa poissa Hämeenkadulta, joten mitään ongelmia ei tule

  12. #3312
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    8043

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut laurira Näytä viesti
    elokuussa on uusi linjasto käytössä,ja kymmentakunta bussilinjaa poissa Hämeenkadulta, joten mitään ongelmia ei tule
    Varsinkin, jos bussien saapuminen pystytään aikataulusuunnittelulla porrastamaan, niin niiden määrä ei enää aiheuta ongelmia.

    Sitten pitäisi vielä saada kuskit ajamaan kunnolla sinne pysäkkisyvennykseen. Se ongelmahan ei tuolta poistu. Toisessa niistä tilanteista, jonka satuin näkemään, oli yksi ainoa bussi ja sehän riittää blokkaamaan ratikan, jos ei se aja nätisti kiinni jalkakäytävään. Toivotaan, että kyseessä oli yksittäistapaus.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  13. #3313
    nickr avatar
    Liittynyt
    30.07.2020
    Viestejä
    453

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut laurira Näytä viesti
    elokuussa on uusi linjasto käytössä,ja kymmentakunta bussilinjaa poissa Hämeenkadulta, joten mitään ongelmia ei tule
    Esim. Keskustori D -pysäkkiä käyttää elokuusta alkaen kuusi linjaa, joten on silloinkin täysin mahdollista että kolme bussia tulee pysäkille samaan aikaan, jolloin viimeinen jää puoliksi tielle.

  14. #3314
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    5219

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Toisessa niistä tilanteista, jonka satuin näkemään, oli yksi ainoa bussi ja sehän riittää blokkaamaan ratikan, jos ei se aja nätisti kiinni jalkakäytävään. Toivotaan, että kyseessä oli yksittäistapaus.
    Ei tainnut olla yksittäistapaus. Nimittäin: KLIK. Kyllä takakulma jää huolestuttavan lähelle raitiovaunun kulkutilaa. Onneksi tuossa tilanteessa vaunu ei ehtinyt tulla bussin ollessa tuossa.

  15. #3315

    Liittynyt
    30.09.2020
    Viestejä
    416

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut nickr Näytä viesti
    Esim. Keskustori D -pysäkkiä käyttää elokuusta alkaen kuusi linjaa, joten on silloinkin täysin mahdollista että kolme bussia tulee pysäkille samaan aikaan, jolloin viimeinen jää puoliksi tielle.
    jos joku bussi jää tielle, niin linjastoa muutetaan varmasti ja taas yksi linja heilahtaa Satakunnan kadulle.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Tampereen linja 37
    kirjoittanut Wiima sen pitää olla foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 12.07.2011, 22:11
  2. Tampereen jokeri
    kirjoittanut Jykke foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 23.09.2009, 14:17
  3. Tampereen bussitarjonnasta
    kirjoittanut kemkim foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 21
    Viimeisin viesti: 06.09.2009, 23:47
  4. Tampereen rautatieasema
    kirjoittanut janihyvarinen foorumissa Junat
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 09.02.2009, 17:54
  5. Tampereen laajenemissuuntia
    kirjoittanut kemkim foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 15.01.2007, 17:11

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •