Tämä kokeilu toteutetaan 22. - 25.5.2023, tiheä liikenne ajetaan noina päivinä iltapäivällä klo 14 - 18. Nyssen tiedote.
Ratikkahanke Pirkkalan (ja myös Linnainmaan) suuntaan etenee. Tampereen ja Pirkkalan valtuustot päättivät maanantain 24.4.2023 kokouksissaan aloittaa Pirkkalan ja Linnainmaan välisen raitiotien hankesuunnitelman toteuttamisen. Lue lisää YLEn uutisista.
Tämä kokeilu toteutetaan 22. - 25.5.2023, tiheä liikenne ajetaan noina päivinä iltapäivällä klo 14 - 18. Nyssen tiedote.
Olen tänään 24.5.2023 katsellut avointa dataa hyödyntävästä palvelusta ratikkalinjan 3 kalustotietoja. Aamulla ja päivällä linjalla 3 olivat datan mukaan kulussa TRO:n vaunut 4, 5, 6, 9, 12, 15, 16, 17, 18 ja 19 eli kymmenen vaunua kuten pitääkin. Nyt iltapäivällä kokeiluluonteisesti tihennetyn liikenteen aikana kolmoselle ovat tulleet edellisten vahvistukseksi vaunut TRO 10 ja 11. Eli 6 minuutin liikenne (osuudella Hervanta - Pyynikintori) näyttäisi sitovan 12 vaunua. Linjalla 1 on tietenkin viisi vaunua (saman lähteen mukaan 1, 7, 8, 14 ja 20). Vielä jää kolme vaunua yli (käytännössä varalle).
Tampereen ratikkalinjasto laajenee Santalahteen 7.8.2023. Laajenemista juhlitaan jo sunnuntaina 6.8. klo 12 - 16. Kulussa on tuolloin myös kaksi tilaisuuteen liittyvää erikoisratikkaa väillä Sorin aukio - Santalahti. Aiheesta enemmän Tampereen ratikan nettiuutisissa.
Kiitos, tämähän oli mukava tieto. Olin vähän miettinyt Tampereelle lähtöä tuohon aikaan, nyt on siis edeltävänä sunnuntainakin sitten ohjelmaa.
Onko se nyt niin, että Santalahden avautuessa linja 1 alkaa kulkea sinne ja linja 3 Sorin aukiolle? Vai muuttuvatko ne reitit vasta joskus myöhemmin?
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa
Tämän uutisen (YLE) mukaan linja 3 kuitenkin jatkuu Santalahteen. Uutinen on kuluvan vuoden maaliskuulta. Tampereen läntisen linjastosuunnitelman mukaan tilanteessa, jossa toinen linja ulottuu aina Lentävänniemeen asti, ykkösen ja kolmosen päät on Koskipuiston länsi-/eteläpuolella vaihdettu keskenään. Näiden tietojen valossa itse olen siis käsityksessä, että 1 ja 3 vaihtavat reittinsä ristiin vasta läntisen haaran liikenteen ulottuessa aina Lentävänniemeen saakka.
Onko tosiaan tarkoitus, ettei Tampereelle tule ratikkalinjaa numero 2? Periaatteessahan sen voisi antaa numeroksi Lentävänniemen ja Taysin (tai tulevaisuudessa Linnainmaan) välillä ajettavalle linjalle, joka tukisi nykyisen tyyppisiä ykköstä ja kolmosta.
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa
3nen heti Sorille, etenkin jos sen vuoroväliä tihennetään. Santalahteen asti aivan turha ajella tyhjänä.