Menepä sekuntikellon kanssa katsomaan. Samoin suosittelen mittaamaan sekuntikellolla, pitkäänkö matka esim. Helsingin metroasemien laituritasolta kadulle kestää.
Jos Tampereen liikennevalojen suunnittelu olisi pielessä, niin asia voidaan korjata pikaraitiotietä rakennettaessa. Omat havaintoni eivät tue tällaista oletusta.
On aika yksinkertaista oivaltaa, että ihmiset pitävät enemmän siitä, että näkevät ulos ja voivat katsoa ihmisiä, rakennuksia, liikkeitä ja elämää sekä kulloinkin vallitsevan sää- ja valaistustilan kuin katsovat tunnelin betoni- tai kallioseinämää.
Liikennekäyttäytymisen kannalta liikenneympäristön miellyttävyyden vaikutus ei ole mitenkään merkityksetön. Kävelyn ja pyöräilyn osalta tiedetään hyvin selkeästi, että ihmiset suostuvat kulkemaan etäisyydessä ja ajassa pidempiä matkoja miellyttävässä ympäristössä kuin epämiellyttävässä. Oma arvioni on, että joukkoliikenteen osalta asia on täsmälleen samoin.
Tällä foorumilla ei toki vallitse tästä asiasta yksimielisyyttä.
Bussi pintaradalla ei ole sama asia kuin raitiovaunu pintaradalla. On tietysti selvää, että bussi maan päällä houkuttelee enemmän matkustajia kuin vastaava bussiyhteys tunnelissa.
Pintaliikenteessä raitiovaunulla on busseihin verrattuna oleellisia etuja:
- Suurempi matkanopeus (paremmat etuudet, suurempi kiihtyvyys, optimoitu infrastruktuuri)
- Suurempi kapasiteetti
- Suurempi matkustusmukavuus
Asiat kietoutuvat toisiinsa. Esimerkiksi suurempi kapasiteetti mahdollistaa paremmat etuudet, kun sama ihmismäärä mahtuu yhteen ratikkaan tai kolmeen telibussiin. Samoin koska raitiotie tarvitsee uuden infran, niin voidaan optiomoida esimerkiksi pysäkit ja etuudet.
Tunneleista on hyötyä vain silloin kun ne tarjoavat oleellisesti paremman palvelutason (nopeus ja kapasiteetti) kuin pintarata. Kapasiteetin osalta on selvää, että pintaratkaisun kapasiteetti riittää lähivuosina 300 - 400 000 asukkaan Tampereelle. Ainoa argumentti tunnelin puolesta voisi olla nopeus. Kun olen verrannut käytännössä pinta- ja tunneliratkaisuja Tampereen kokoisilla seuduilla, tiedän, että tunneli on matkustajan kannalta hitaampi.