
Alunperin kirjoittanut
Elmo Allen
Tuskin sillä tunnelilla varsinaisesti on merkitystä, koska junaliikenteessähän junia ajetaan muutenkin "sokeasti" opastinten perusteella (lukuunottamatta raitioteitä pinnalla pienillä nopeuksilla). Käytännössä mikäli junaliikenne aikataulutetaan oikein, voisi liikenne sujua parin minuutin vuorovälillä (4 min haaroilla) aivan hyvin. Tällöin risteävillä junilla olisi kahden minuutin aikaikkuna kulkea vaihteesta. Ja Tampereella tuskin tarvittaisiin edes 2 minuutin vuoroväliä, jolloin joustavuus kasvaa. Kovin monta risteystä ei voi kuitenkaan tehdä, koska ne on vaikeaa synkronoida keskenään. Yhden haaran junien pitäisi aina kohdata raideristeyksen kohdalla tai sen läheisyydessä, jotta haarojen junat tahdistuvat yhteisellä osuudella oikein.
Mutta tunnelissa on aivan turhaa tehdä samantasoista vaihdetta, koska siinä ei säästetä merkittävästi tunnelia, ainakaan kalliotunnelissa, jossa kummallekin kulkusuunnalle on oma putkensa. Siksi liikenteen sujuvuuden kannalta vaihde kannattaa tehdä eritasoiseksi. Raideristeys ehkä tulisi kysymykseen silloin, kun paikka on muuten hankala esimerkiksi ruhjeiden takia.