Sivu 30 / 182 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 102026272829303132333440507090110130 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 436-450/2720

Viestiketju: Tampereen pikaratikkahanke

  1. #436
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Tunneleille pitää olla omat putkensa juuri evakuoinnin tähden. On kaksi vaihtoehtoa: Joko porataan kaksi kapeampaa tunnelia molemmille kulkusuunnille tai sitten porataan yksi leveä molemmille kulkusuunnille ja yksi kapea evakuointiin. Kaksi kapeampaa tullee halvemmaksi.
    Miksei leveän putken toista puoliskoa voi käyttää evakuointiin ? Jos tehdään kaksi kapeaa putkea, niin onhan niistäkin toinen tarkoitettu vastaantulevalle liikenteelle. Päin vastoin.
    Matkustajat voisivat kävellä tunneliin juuttuneen ratikan ohi vastaantulevan kiskoilla ja siirtyä sen jälkeen omalle "kaistalle". Kahden putken systeemissähän pitäisi kuitenkin olla yhdystunnelit määrävälein, joiden kautta evakuoitavat voisivat siirtyä tunnelista toiseen.

    Toinen tapa olisi rakentaa raiteiden väliin evakuointilaituri. Siis jalkakäytävä.

    Toinen, vähäisempi argumentti tunneliratikalle olisi tietysti se, että niitä voisi käyttää myös väestönsuojina, joita keskustassa ei liiemmin ole. Siksi esim Hervannan alusta on lähes täynnä luolia, joita käytetään parkkihalleina rauhan aikana.

  2. #437

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1876

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Miksei leveän putken toista puoliskoa voi käyttää evakuointiin ?
    Siksi, että evakuointi saattaa tapahtua esim. tulipalon takia.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Toinen, vähäisempi argumentti tunneliratikalle olisi tietysti se, että niitä voisi käyttää myös väestönsuojina, joita keskustassa ei liiemmin ole.
    Väestönsuojien tarve taitaa koko maassa olla jotakuinkin täytetty eli uusia suojia ei tarvita. Sellaisenaanhan liikennetunnelit ei tietenkään käy väestönsuojiksi, ja järjestely maksaa. Tätähän tosiaan joskus käytetään syynä, mutta tosiasiassa tässä vain rakennetaan kaksi eri asiaa samalla kertaa, jolloin yhteiskulut ovat pienemmät.

    Toki, jos nyt tarvittaisiin ja päätettäisiin, että Tampereen keskustaan halutaan iso väestönsuoja, tulisi miettiä, josko raitiotien voisi rakentaa samalla kertaa. Näin ei kuitenkaan varmaan tapahdu.

  3. #438
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3324

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kolli Näytä viesti
    Itse utelen täällä kun en vielä saanut vastausta kysymykseeni, että

    a) Mitä Tampereen ratikasta on todella päätetty
    (Taseen suositusratkaisun tiedän)

    b)Milloin asiasta mahdollisesti päätetään (kval, khal, LVM:n tuki)
    b1) Onko LVM sitoutunut 30% tukeen? (selonteko ei ole kovin tarkka)

    c)Mikä on projektin nykytila?
    A) Mitään ei tosiaan ole vielä lukkoon lyöty, muuta kuin joitain asemakaavavarauksia

    B) Asiasta päätettäneen seuraavan valtuustokauden aikana.

    C) Tulikin jo kokonaisuudessaan aiemmissa viesteissä ilmi.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kolli Näytä viesti
    Kuka tai ketkä vastustavat Tampereella eniten ratikkaa?Onko asiasta tietoa?
    Herra Paunun lisäksi ainakin seuraavat Tampereen kunnalliset päättäjät ovat olleet julkisuudessa pikaraitiotiehanketta vastaan:

    • Seppo Salminen (sd)
    • Matti Heinivaho (kok)
    • Aila Dündar-Järvinen (kok)

    Lisäksi kyselyissä suurin osa kokoomuksen ja sitoutumattomien valtuutetuista ja noin puolet demarivaltuutetuista ovat joko vastustaneet tai olleet varauksellisesti negatiivisella kannalla projektin suhteen, lähinnä vuosina 2004-06 käydyn kuumimman pikaratikkakeskustelun aikaan.

    Tänä syksyn kunnallisvaalien pikaratikkamielipiteet taitavat vielä olla monella auki.

  4. #439

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3515

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Vastustajia siis riittää. Mutta löytyykö Tampereelta merkittävästi kannatusta pikaratikan rakentamiselle? Onko demareiden tai kokoomuksen vahvoissa vaikuttajissa innokkaita ratikan kannattajia?

  5. #440
    Tunnistettu jäsen Kinmo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    74

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Tänä syksyn kunnallisvaalien pikaratikkamielipiteet taitavat vielä olla monella auki.
    En ole minäkään vielä mielipidettäni asian suhteen tehnyt. Mikäli tulen valituksi, aion perehtyä aiheeseen kunnolla ja kuulla eri ihmisten mielipiteitä niin puolesta kuin vastaankin.
    There are people talking in sentences that have no punchline and they don't even care.

  6. #441
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kinmo Näytä viesti
    En ole minäkään vielä mielipidettäni asian suhteen tehnyt. Mikäli tulen valituksi, aion perehtyä aiheeseen kunnolla ja kuulla eri ihmisten mielipiteitä niin puolesta kuin vastaankin.
    Sinun pitäisi perehtyä aiheeseen nyt, jonka jälkeen ilmoitat kantasi ja vasta sen jälkeen äänestäjät päättävät valituksi tulemisesi. Oma kanta asioihin pitäisi muodostaa ensin eikä kuunnella, mitä enemmistö haluaa ja kalastella ääniä sieltä, mistä niitä eniten saa.

  7. #442
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Olisi mukavaa jos Tampereella kiinnostuneet ottaisivat yhteyttä Maan Ystävien liikennekampanjaan ja ehkä Vihreisiin nuoriin. Politisoikaa aihe.

  8. #443

    Liittynyt
    28.11.2005
    Viestejä
    356

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Poikkeuksena Kehä II:n tunneli, jolle tehdään toinen tunneli vasta, kun tietä jatketaan (jos jatketaan) eteenpäin. Nykyään tunneli on vain kaksikaistainen.
    Itse asiassa Kehä II:n tunneli on koko matkalta 3-4 kaistainen. Ajosuuntien välillä ei tosin ole minkäänlaista kaidetta, ainoastaan sulkuviiva.

  9. #444
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3324

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    Olisi mukavaa jos Tampereella kiinnostuneet ottaisivat yhteyttä Maan Ystävien liikennekampanjaan ja ehkä Vihreisiin nuoriin. Politisoikaa aihe.
    Vihreillä nuorilla ja opiskelijoilla on myös joukkoliikennekampanja.

  10. #445
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Joukkoliikenteestä kiinnostuneet aktiivit Tampereella voisivat hyvinkin olla halukkaita järjestämään esm. paneelikeskustelun aiheesta.

  11. #446
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Näin sitä Helsingissä osataan:

    http://www.tekniikkatalous.fi/rakenn...tm=tt-20082008

    "Kehärata alittaa lentokentän alueen kahdeksan kilometrin pituisessa tunnelissa. Aviapoliksen, lentoaseman ja Ruskeasannan asemat ovat metromaisia tunneliasemia."

  12. #447

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    "Kehärata alittaa lentokentän alueen kahdeksan kilometrin pituisessa tunnelissa. Aviapoliksen, lentoaseman ja Ruskeasannan asemat ovat metromaisia tunneliasemia."
    Ja mistäs luulet, että johtuu, että hanke maksaa 600 miljoonaa euroa?

  13. #448
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Ja mistäs luulet, että johtuu, että hanke maksaa 600 miljoonaa euroa?
    Pitkästä radasta, pitkästä tunneliosuudesta sekä siitä, että tunnelin pitää olla niin iso, että myös IC-junat mahtuvat sinne. Ne asemat pitää ilmeisesti myös mitoittaa kaukojunien pituuksille ?

  14. #449
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    07.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    525

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Kehäradalle ei tule kaukojunia.Se ei ole aikataulullisesti mahdollista. Myös lenkki Vantaankosken kautta on mahdoton. Kehäradalla on lähes metromainen vuoroväli ja se on tehokas poikittainen yhteys Tikkurilasta Vantaankoskelle. Tikkurilasta on helppo vaihtaa junaa, matka-aika on 8min kentälle. Matalalattiaiseen Flirtiin pääsee hyvin, enää ei tarvitse mennä v61:n kyytiin, jonka ajo-aika on jopa 25min ja joka on usein ruuhkautunut. Ilmastoitu Flirt rules

  15. #450
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Kehäradasta tehdään hieman hulppeampi kuin mitä esimerkiksi säästöbudjetilla tehdystä Martinlaakson radasta tuli.

    En pitäisi yllättävänä, jos kehäradan lopullinen lasku on pienempi kuin reilu 500 miljoona. On tulossa laskusuhdanne, jopa lamankaltaista. Rakentamisen hintojen ylikuumeneminen on lopussa. Lama-aikana rakentaminen on halvempaa. Säästöjä kertyy myös tiiviistä yhteistyöstä Länsimetron poraamisen kanssa.

    Ratahankkeet tottakai maksavat miljoonia. Ne ovat kuitenkin pieniä rahoja verrattuna esimerkiksi teiden ja moottoriteiden kustannuksiin ja perusparannuksiin.

    Suomalaisten yritysten, entisten valtiollisten, seikkailut maailmalla maksavat kansakunnalle kipeästi. Esimerkiksi Stora-Enson Amerikan paperitehtaan tappioilla rakentaisi 6 kehärataa. Soneran Saksasta ostamalla ilmalla puolestaan rakentaisi 8 Länsimetroa.

    hieman offtopic.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Tampereen linja 37
    kirjoittanut Wiima sen pitää olla foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 12.07.2011, 23:11
  2. Tampereen jokeri
    kirjoittanut Jykke foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 23.09.2009, 15:17
  3. Tampereen bussitarjonnasta
    kirjoittanut kemkim foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 21
    Viimeisin viesti: 07.09.2009, 00:47
  4. Tampereen rautatieasema
    kirjoittanut janihyvarinen foorumissa Junat
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 09.02.2009, 18:54
  5. Tampereen laajenemissuuntia
    kirjoittanut kemkim foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 15.01.2007, 18:11

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •