Sivu 31 / 182 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 112127282930313233343541517191111131 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 451-465/2720

Viestiketju: Tampereen pikaratikkahanke

  1. #451

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    -- tunnelin pitää olla niin iso, että myös IC-junat mahtuvat sinne. Ne asemat pitää ilmeisesti myös mitoittaa kaukojunien pituuksille ?
    Tunnelin läpimitan suurentaminen on kovin pieni kustannus tunnelitöissä, jos ero on vain pari metriä korkeussuunnassa. En nyt jaksa kaivaa ratapiirustuksia, mutta asemat mitoitetaan varmaankin siten, että sinne mahtuu 3 kappaletta 75 metrin pituisia Flirtejä, siis noin 230 metriä. Sama on myös Pisaran asemien mitoittava pituus. Periaatteessa 2 Flirtiä ehkä riittäisi, mutta kasvuvaraa luonnollisesti halutaan, koska sitä on erittäin vaikea järjestää jälkikäteenkään. Laituripituuden louhiminenkaan ei ole asemilla suhteellisen kallista: Länsimetron lyhennetyt asemat säästävät rakennuskustannuksia vain marginaalisesti. Valitettavasti en nyt muista tarkkaan lukuja; epäilisin, että olivat 15 % säästöä ja 1/3 lyhyemmät asemat. Lisäsäästöä saattaisi tulla silloin, jos pienemmällä asemalla riittää kolminkertaiset liukuportaat, kun isommalla tarvittaisiin nelinkertaiset. Joka tapauksessa Kehäradan tunneliasemat eivät ole suhteessa merkittävästi kalliimpia kuin Tampereen pikaratikkatunnelin asemat olisivat.

  2. #452
    Jykke avatar
    Liittynyt
    21.03.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    624

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Näin sitä Helsingissä osataan:

    http://www.tekniikkatalous.fi/rakenn...tm=tt-20082008

    "Kehärata alittaa lentokentän alueen kahdeksan kilometrin pituisessa tunnelissa. Aviapoliksen, lentoaseman ja Ruskeasannan asemat ovat metromaisia tunneliasemia."
    Ja tämäkö perustelee jotenkin Tampereen raitiotietunnelia? Kehäradan tunneliasemilla on aivan samat ongelmat kuin mitä olisi Tampereenkin tunneliasemilla. Hinta ja huonompi palvelutaso. Tuo poikkittaisyhteys Tikkurilasta lentoasemalle oltaisiin voitu toteuttaa halvemmalla pikaratikallakin. Sitten vielä kun saataisiin päärata kulkemaan lentoaseman alitse, niin tilanne olisi täydellinen.

  3. #453
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    07.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    525

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Älä Jykke unohda terminaali 5-hanketta. Se tulee nykyisen parkkitalo 1:n päälle ja käytännössä siis rautatieasemalta on sinne vain 50m, koska asemaa siirrettiin vielä terminaalille päin. Terminaaliin tulee paljon lähtöselvitystiloja yms, siitä tulee "matkakeskus". RHK:n aseman palvelutaso on siis erittäin hyvä ja täysin kansainvälisten esimerkkien mukainen. Jalat kuivina junasta lentoon, noudattaa AiRail-ideaa.

  4. #454
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jykke Näytä viesti
    Ja tämäkö perustelee jotenkin Tampereen raitiotietunnelia?
    Kyllä se perustelee. Tampereen vetovoimaisuus ja kilpailukyky kärsivät, kun Helsinkiin tehdään tuollaisia hienoja liikenneratkaisuaja. Olemme jäämässä takapajulaksi.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jykke Näytä viesti
    Kehäradan tunneliasemilla on aivan samat ongelmat kuin mitä olisi Tampereenkin tunneliasemilla.
    Eli se, että niillä päästään liian lähelle kohdetta, vai ?? Taksi- ja pikkubussiyrittäjät kärsivät työttömyydestä, kun ihmiset pääsevät lähtöselvitykseen suoraan junasta ?
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jykke Näytä viesti
    Hinta ja huonompi palvelutaso. Tuo poikkittaisyhteys Tikkurilasta lentoasemalle oltaisiin voitu toteuttaa halvemmalla pikaratikallakin.
    Jolloin ihmiset saisivat kävellä puoli kilometriä pikaratikan seisakkeelta painavine matkatavaroineen ?

  5. #455

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1876

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Kyllä se perustelee. Tampereen vetovoimaisuus ja kilpailukyky kärsivät, kun Helsinkiin tehdään tuollaisia hienoja liikenneratkaisuaja. Olemme jäämässä takapajulaksi.
    Helsinki-Vantaan lentokentällä ei ole mitään tekemistä Tampereen vetovoimaisuuden kanssa. Lentokentästä vastaa Finavia, sama taho, joka voisi vaikuttaa Tampere-Pirkkalan aseman vilkkauteen. Jos Finavia ei niin tee, tulisi Tampereen ja Helsinki-Vantaan lentoaseman välinen yhteys saada kuntoon. Ilman tehokasta ja suoraa yhteyttä Helsingistä Helsinki-Vantaan kentälle, ei se todennäköisesti onnistuisi Tampereeltakaan. Tampereen vetovoimaisuutta parhaiten lisäisi tehokas yhteys Helsingistä ja Helsinki-Vantaan lentokentältä, sillä matkaa ei ole edes kahta sataa kilometriä. Tämä on nykymaailmassa lyhyt matka lentokentälle.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Eli se, että niillä päästään liian lähelle kohdetta, vai ?? Taksi- ja pikkubussiyrittäjät kärsivät työttömyydestä, kun ihmiset pääsevät lähtöselvitykseen suoraan junasta ?
    Kehäradalla on maan alla muitakin asemia, joiden ongelmiin kuuluu kalliit rakennus- ja ylläpitokustannukset, turvattomuus tai ainakin sen tunne, pitkät matkat kohteisiin, rajallinen aukioloaika jne.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Jolloin ihmiset saisivat kävellä puoli kilometriä pikaratikan seisakkeelta painavine matkatavaroineen ?
    Pikaratikan pysäkki tulisi todennäköisesti suoraan lentoaseman ovien eteen toiseen kerrokseen, jossa lähtöselvitykset sijaitsevat. Tunneliasema tulee vähän etäämmälle ovista ja -1. kerrokseen. Eli pitempi matka sieltä maanalaisen asemalta on.

  6. #456
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Kehäradalla on maan alla muitakin asemia, joiden ongelmiin kuuluu kalliit rakennus- ja ylläpitokustannukset,
    Kalliit rakennuskustannukset ymmärrän, mutta mikä siinä ylläpidossa maksaa enemmän kuin maanpinnan asemissa ? Tunneliasemiahan ei tarvitse edes lämmittää.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    turvattomuus tai ainakin sen tunne,
    Mikä turvattomuus tai sen tunne ?? Tottakai sielläkin vartijoita ja valvontakameroita tarvitaan, niinkuin maan päällisilläkin asemilla. Sitäpaitsi huumehörhöt puukkojunkkarit voivat iskeä myös kadulla.

    Jos maanalaisilla asemilla on joku turvattomuuden tunne, niin sellainen on takuulla myös viikonlopun yöbusseissa. Humalaiset möykkäävät bussin takaosastossa, etkä tiedä koskaan milloin saat puukosta tai kirveestä. Ei sitä selvinpäin kestä.

    Maanalaisella asemalla voit juosta vähän pakoonkin, mutta bussista et pääse mihinkään.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    pitkät matkat kohteisiin, rajallinen aukioloaika jne.
    No kehäradalla ei ainakaan ole pitkä matka kohteeseen, jos kerran asema tulee suoraan lähtöselvityksen alle.

    Tampereen pikaratikan Koskikeskuksen asemalta on ainakin lyhyempi matka Koskikeskukseen kuin Koskipuiston bussipysäkiltä.
    Viimeisin muokkaaja vko; 21.08.2008 kello 23:04. Syy: lainaukset korjattu

  7. #457
    Kaid avatar
    Liittynyt
    26.06.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    546

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Olemme jäämässä takapajulaksi.
    Miten niin jäämässä?

  8. #458
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kaid Näytä viesti
    Miten niin jäämässä?
    Tarkoitin, että vielä enemmän takapajulaksi kuin ilman Helsingin liikennehankkeita.

  9. #459

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1876

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Kalliit rakennuskustannukset ymmärrän, mutta mikä siinä ylläpidossa maksaa enemmän kuin maanpinnan asemissa ? Tunneliasemiahan ei tarvitse edes lämmittää.
    Mutta valaista tarvitsee ja kerrosta alemmas pitää päästä hissillä ja liukuportailla. Sähköähän nekin kuluttaa, ja vielä yleensä kahdessa tai useammassa kerroksessa. Tämä on tietenkin vain osa kuluista.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Mikä turvattomuus tai sen tunne ??
    Edelleen kustannusasioissa jatkamme. Asemat ovat erillisiä tiloja, joten niihin tarvitaan valvonta. Vartijat maksaa, ja tässä asiassa säästetään. Sen tuntee kyllä Helsingin metroasemilla, että vartioita ei joka asemalla ole.

    Olen itse ollut paikalla Sörnäisten asemalla, kun mies makasi laiturilla pää veressä. Oli lauantai tai sunnuntai, keskipäivän kieppeillä. Asemalla oli ihmisiä, mutta kukaan ei ollut soittanut ambulanssia, vaan tuijottelivat hätäisen näköisinä välillä meitä, välillä muualle. Kukaan ei myöskään vastannut, kun kyselimme, mitä on tapahtunut. Hätäkeskus ei suostunut lähettää ambulanssia, koska kerroimme miehen liikuttaneen hieman kättään ja he tulkitsivat hänen olleen tajuissaan. Asemalle meidän jälkeen tullut mies tarttui aseman hätäpuhelimeen ja kutsui vartijat paikalle. Vartijat lähetettiin sitten toiselta asemalta ja mies joka heidät kutsui, jäi odottamaan. Että kyllä siellä pelätä kannattaa.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Humalaiset möykkäävät bussin takaosastossa, etkä tiedä koskaan milloin saat puukosta tai kirveestä.
    Tämä koskee kaikkia liikennevälineitä, kaikkina vuorokaudenaikoina. Maanalaisissa tosin olen häirikköihin törmännyt useimmin, missä tahansa maassa olenkin sitten ollut. Häirikkö voi myös tunkea samaan hissiin.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Maanalaisella asemalla voit juosta vähän pakoonkin, mutta bussista et pääse mihinkään.
    Paremmin sitä juoksee maanpäälliseltä asemalta, etenkin, jos laiturikorkeus ei ole mahdoton ja junan virroitin on ylhäällä.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    No kehäradalla ei ainakaan ole pitkä matka kohteeseen, jos kerran asema tulee suoraan lähtöselvityksen alle.
    Tulee. kaksi tai kolme kerrosta lähtöselvityksen alapuolelle. Ja uloskäynti asemalta tulee mahdollisesti nykyisten lentokenttäsäädösten (ehkä Ilmailuhallinnolla on jossain tästä tietoakin) takia terminaalin ulkopuolelle.

  10. #460
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Edelleen kustannusasioissa jatkamme. Asemat ovat erillisiä tiloja, joten niihin tarvitaan valvonta. Vartijat maksaa, ja tässä asiassa säästetään. Sen tuntee kyllä Helsingin metroasemilla, että vartioita ei joka asemalla ole.

    Olen itse ollut paikalla Sörnäisten asemalla, kun mies makasi laiturilla pää veressä. Oli lauantai tai sunnuntai, keskipäivän kieppeillä. Asemalla oli ihmisiä, mutta kukaan ei ollut soittanut ambulanssia, vaan tuijottelivat hätäisen näköisinä välillä meitä, välillä muualle. Kukaan ei myöskään vastannut, kun kyselimme, mitä on tapahtunut. Hätäkeskus ei suostunut lähettää ambulanssia, koska kerroimme miehen liikuttaneen hieman kättään ja he tulkitsivat hänen olleen tajuissaan. Asemalle meidän jälkeen tullut mies tarttui aseman hätäpuhelimeen ja kutsui vartijat paikalle. Vartijat lähetettiin sitten toiselta asemalta ja mies joka heidät kutsui, jäi odottamaan. Että kyllä siellä pelätä kannattaa.
    Kyllähän kaikilla julkisilla paikoilla pelätä kannattaa, mutta miten se liittyy siihen, onko asema maan pinnalla vai sen alla ?
    Viimeisin muokkaaja vko; 21.08.2008 kello 23:05. Syy: lainaus korjattu

  11. #461

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1876

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Kyllähän kaikilla julkisilla paikoilla pelätä kannattaa, mutta miten se liittyy siihen, onko asema maan pinnalla vai sen alla ?
    Siten, että maanalaiset asemat ovat omia tilojaan, lähes suljettuja ja rajallisin uloskäynnein. Asemille kerääntyy aina epämääräistä sakkia, ja metroasemilla se korostuu, koska uloskäyntejä, joilla he yleensä notkuu, on vain ne pari kappaletta.

    Toinen turvallisuuteen vaikuttava seikka on se, että apu ei pääse niin nopeasti perille. Esimerkiksi poliisiauto ei voi ajaa maanalaisen asemalle laisinkaan, mutta ratikkapysäkille voi.

  12. #462
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Siten, että maanalaiset asemat ovat omia tilojaan, lähes suljettuja ja rajallisin uloskäynnein. Asemille kerääntyy aina epämääräistä sakkia, ja metroasemilla se korostuu, koska uloskäyntejä, joilla he yleensä notkuu, on vain ne pari kappaletta.

    Toinen turvallisuuteen vaikuttava seikka on se, että apu ei pääse niin nopeasti perille. Esimerkiksi poliisiauto ei voi ajaa maanalaisen asemalle laisinkaan, mutta ratikkapysäkille voi.
    Siihenkin voisi auttaa se, että lippu leimattaisiin jo asemalle mennessä. Silloin vain matkustajat pääsisivät asemille. Niin ja tietysti vartijat.

  13. #463
    Jykke avatar
    Liittynyt
    21.03.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    624

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Tarkoitin, että vielä enemmän takapajulaksi kuin ilman Helsingin liikennehankkeita.
    Tekeekö se tosiaan Tampereesta takapajulan, että meillä ei ole kiskoja tunnelissa? Sekö määrittelee mikä on suurkaupunki ja mikä ei? Helsingin seudulla kaikki maanalaiset ratahankkeet Pisaran rataa lukuunottamatta, voitaisiin ratkaista maanpäällisellä raitioliikenteen kehittämisellä. Kannattaa lukea vaikkapa viestiketjuja Länsimetrosta ja Töölön metrosta. Se että Helsinki on päättänyt panostaa tunneliratoihin, ei tarkoita että niin tulisi meilläkin tehdä. Itse en pysty näkemään hyvänä joukkoliikenteenä liityntäliikenteeseen tukeutuvaa metroa, jonka asemilta kestää minuuttitolkulla kavuta maan päälle. Ja tällaiset tunnelit maksavat tajuttomasti.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Eli se, että niillä päästään liian lähelle kohdetta, vai ?? Taksi- ja pikkubussiyrittäjät kärsivät työttömyydestä, kun ihmiset pääsevät lähtöselvitykseen suoraan junasta ?
    Täällä ollaan jo kyllä moneen kertaan selostettu että miksi lähemmäksi kohdetta päästään maan pinnalla. Halvemmin, miellyttävimmin ja jopa nopeammin.
    Viimeisin muokkaaja vko; 21.08.2008 kello 23:07. Syy: lainaus korjattu

  14. #464
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jykke Näytä viesti
    Tekeekö se tosiaan Tampereesta takapajulan, että meillä ei ole kiskoja tunnelissa? Sekö määrittelee mikä on suurkaupunki ja mikä ei?
    No ei. Suurkaupungin tunnistaa kartalla punaisesta neliöstä ja luonnossa korkeista pilvenpiirtäjistä. En ole viesteissäni mistään suurkaupungeista puhunutkaan. Sellaisia kun ei Suomessa ole.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jykke Näytä viesti
    Helsingin seudulla kaikki maanalaiset ratahankkeet Pisaran rataa lukuunottamatta, voitaisiin ratkaista maanpäällisellä raitioliikenteen kehittämisellä. Kannattaa lukea vaikkapa viestiketjuja Länsimetrosta ja Töölön metrosta. Se että Helsinki on päättänyt panostaa tunneliratoihin, ei tarkoita että niin tulisi meilläkin tehdä. Itse en pysty näkemään hyvänä joukkoliikenteenä liityntäliikenteeseen tukeutuvaa metroa, jonka asemilta kestää minuuttitolkulla kavuta maan päälle. Ja tällaiset tunnelit maksavat tajuttomasti.
    Kaikki raideliikenne perustuu aina liityntäliikenteeseen, oli se rata sitten maan pinnalla tai sen alla. Busseja tarvitaan edelleen Tukholmassa, New Yorkissa, Hong Kongissa ja muissa suurkaupungeissa raideliikenteestä huolimatta.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jykke Näytä viesti
    Täällä ollaan jo kyllä moneen kertaan selostettu että miksi lähemmäksi kohdetta päästään maan pinnalla. Halvemmin, miellyttävimmin ja jopa nopeammin.
    Toisin sanoen joukkoliikenteeseen ei pidä panostaa lainkaan ?? Miellyttävämmin, nopeammin ja lähimmäs kohdetta kun pääsee henkilöautolla.

  15. #465
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Piti vielä lisätä, että myös Tampereen nykyinen bussiliikenne perustuu liityntäliikenteeseen. Bussia pitää vaihtaa keskustassa lähes millä tahansa matkalla.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Tampereen linja 37
    kirjoittanut Wiima sen pitää olla foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 12.07.2011, 23:11
  2. Tampereen jokeri
    kirjoittanut Jykke foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 23.09.2009, 15:17
  3. Tampereen bussitarjonnasta
    kirjoittanut kemkim foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 21
    Viimeisin viesti: 07.09.2009, 00:47
  4. Tampereen rautatieasema
    kirjoittanut janihyvarinen foorumissa Junat
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 09.02.2009, 18:54
  5. Tampereen laajenemissuuntia
    kirjoittanut kemkim foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 15.01.2007, 18:11

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •