Sivu 4 / 182 EnsimmäinenEnsimmäinen 123456781424446484104 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 46-60/2720

Viestiketju: Tampereen pikaratikkahanke

  1. #46
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6391

    oletus

    Kuulostaa melkein liian hyvältä ollakseen totta! Voisiko sen Aamulehden artikkelin referoida tänne?

  2. #47
    JudgeT avatar
    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    144

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF
    Kuulostaa melkein liian hyvältä ollakseen totta! Voisiko sen Aamulehden artikkelin referoida tänne?
    Laitetaanpa linkityksiä:
    Aamulehden artikkeli, joka näkyy esim. Ilta- ja Kauppalehden tunnuksilla sekä sama tarina Rautatieuutisten palstalla.

    Referaatti: pikaratikan sisältävä osayleiskaava menee kaupunginvaltuustolle 18.tammikuuta. Itse rakentamispäätös tehdään erikseen.

    Naapurikaupunkien ja -kuntien johtajilta saatiin seuraavia kommentteja: Ylöjärvellä on herätty siihen, että ruuhkautuva liikenne estää Ylöjärven kehitystä. Lisäksi eurooppalaiset kokemukset pikaraitiotiejärjestelmistä ovat hyviä. Nokialla taas hanketta pidetään enemmän Tampereen sisäisenä asiana, ja Kangasalla toivotaan enemmän nykyistä nauhataajamaa tukevaa ratkaisua radanvarren sijaan.

    Lainaus artikkelista: "Tampereen keskustan liikenneosayleiskaavan ehdotuksen mukaan keskustasta tulisi ruuhkattomampi, kun ohikulkuliikenne ohjattaisiin Paasikiven–Kekkosentien tunneliin. Pikaraitiotie poistaisi käytöstä linja-autoja noin 25–45 prosenttia.

    Katujen pysäköintipaikat vähenisivät 50–150:llä, mutta tilalle tulisi viisi uutta, maanalaista pysäköintilaitosta ja noin 2 000–3 000 autopaikkaa.
    Pyöräilijät saisivat uusia reittejä, kuten sillat Finlaysonin ja Tampellan välille sekä Ratinan suvannon yli. Kävelijät saisivat uusien reittien lisäksi yksitoista uutta kävelypainotteista katuosuutta. Tuomiokirkonkadulle tulisi uusi kävelykatuosuus.
    AL / Mirka Kartano"

    Edit1: kirjotusvihre
    Edit2: tämän lisäys
    "Käymälää kyttää ain' junan kissa" -tuntematon

  3. #48
    Eppu avatar
    Liittynyt
    25.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    1580

    oletus

    Juuri näin.

    Vaikka keskustelu nytkähtikin tällaisella periaatteelisella tasolla eteenpäin, silti on vielä pitkä matka ratikan varsinaiseen toteuttamiseen asti. Kokoomuksessa oltiin sitä mieltä, ettei tätä kaavapäätöstä voi missään tapauksessa kytkeä itse rakentamispäätökseen vaan tämä kysymys tulee ratkaistavaksi myöhemmin.

    Pitkä matka on siis vielä edessä ennenkuin jotain todella konkreettista on/olisi tulossa. Uskoisin, että niin linjastosta kuin rataverkon yhteiskäytöstäkin on vielä suuri vääntö edessä.
    Kuvasto l Oikoradan Bussisivut
    "Spårväg City i Stockholm har inte lockat fler resenärer än när trafiken kördes med buss. Den så kallade spårfaktorn finns inte, hävdade transportforskaren Maria Börjesson."

  4. #49
    Tunnistettu jäsen killerpop avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2859

    oletus

    Ylöjärven kyllä heijastaa sitä, että kasvukaupungissa on koettu nykyinen joukkoliikenne riittämättömäksi, vaikka sillä pyritäänkin palvelemaan kaikkia. Vaikka kaupunki on kasvanut vuosittain yli 500:lla kaupunkilaisella, ei joukkoliikennetarjontaa ole parannettu mitenkään. Samassa kokoluokassa painivan Kangasalan joukkoliikenneyhteydet päätaajamista ovatkin poikkeuksetta paremmat.
    TSB-Bussisivut | Suomen kirjastoautot | phototrans

    Raitiovaunuliikenteen elinkaari oli yhtä pitkä kuin sosialistipuolueen vaalikampanja. – Koko raitiovaunuprosessi on täynnä absurdeja piirteitä ja julkisen rahan tuhlausta.

  5. #50
    Eppu avatar
    Liittynyt
    25.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    1580

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut killerpop
    Ylöjärven kyllä heijastaa sitä, että kasvukaupungissa on koettu nykyinen joukkoliikenne riittämättömäksi, vaikka sillä pyritäänkin palvelemaan kaikkia. Vaikka kaupunki on kasvanut vuosittain yli 500:lla kaupunkilaisella, ei joukkoliikennetarjontaa ole parannettu mitenkään. Samassa kokoluokassa painivan Kangasalan joukkoliikenneyhteydet päätaajamista ovatkin poikkeuksetta paremmat.
    Ehkäpä tämä kertookin jotain eräästä liikennöitsijästä, joka Ylöjärven liikennettä pääosin hoitaa
    Kuvasto l Oikoradan Bussisivut
    "Spårväg City i Stockholm har inte lockat fler resenärer än när trafiken kördes med buss. Den så kallade spårfaktorn finns inte, hävdade transportforskaren Maria Börjesson."

  6. #51
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3324

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Eppu
    Ehkäpä tämä kertookin jotain eräästä liikennöitsijästä, joka Ylöjärven liikennettä pääosin hoitaa
    Itse asiassa yllätyin tänään positiivisesti ainakin Siivikkalan vuoroon. Kuski suorastaan yllätti leppoisuudellaan (7:07 lisävuoro), hän odotti kärsivällisesti minua, joka olin juoksemassa pysäkille. Kesken matkan kuulutti jopa, että vastedes tätä vuoroa liikennöi koulupäivisin Pohtola-Keskustori-välillä kaksi autoa, mikä on selkeä parannus etenkin Siivikkalan suunnan liikenteeseen, jonka osuuspankkimersut olivat aiemmin tupaten täynnä matkustajia. Myös auto itse oli erittäin mukava matkustettava, vaikka olikin korkealattiainen. Toivottavasti vastaavanlaisia parannuksia on luvassa myös Ylöjärventien linjoille.

    Asiaan, päivän lehdessä oli soraääni Ylöjärveltä. Joku muuan 'työväenpuolueen' kaupunginvaltuutettu ei ollutkaan samaa mieltä kaupunginjohtajan kanssa. Viime päivien otsikkojen perusteella on tosin aihetta olla viime syksyä toiveikkaampi ainakin keskustan liikenneosayleiskaavan suhteen, ilmeisesti suuretkin puolueet ovat tajuamassa, että varausmerkintä ei ole vielä "Aja"-esiopastin pikaratikalle.
    Sakari Kestinen

  7. #52
    Eppu avatar
    Liittynyt
    25.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    1580

    oletus

    Lainaus Aamulehden verkkosivuilta:

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Aamulehti
    Tampereelle pikaratikan mahdollistava kaava
    (19.01.2006 08:34) Tampereen kaupunginvaltuusto hyväksyi myöhään keskiviikkona kaavaesityksen, joka mahdollistaa kiistellyn pikaraitiolinjan rakentamisen. Valtuusto hylkäsi äänin 50-14 kaupunginvaltuutettu Pekka Paavolan (sit) esityksen, että kaava olisi vielä palautettu valmisteltavaksi. Pikaratikan arvioidaan maksavan noin 250 miljoonaa euroa. Siitä, rakennetaanko pikaraitiotietä lopulta vai ei, päätetään myöhemmin. Ratikka olisi käyttökunnossa aikaisintaan vuonna 2012.
    Kuvasto l Oikoradan Bussisivut
    "Spårväg City i Stockholm har inte lockat fler resenärer än när trafiken kördes med buss. Den så kallade spårfaktorn finns inte, hävdade transportforskaren Maria Börjesson."

  8. #53

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    789

    oletus

    Luin taas viikon Aamulehdet. Huomioni kiinnittyi Aamulehdessä 28.1.2006 olleeseen artikkeliin Pikaratikka matelisi Hämeenkadulla autojen seassa. Kirjoituksessa todettiin, että Hämeenkadulla kulkeva raitiotie ei olekaan enää pikaraitiotie vaan tavallinen raitiotie. Onko kadulla kulkeva raitiovaunu aina hidas? Minä luulin, että raitiotiestä tulee pikaraitiotie, kun verkon päissä ajetaan suurta nopeutta.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Aamulehti
    Siltä [Hämeenkadulta] ei voisi kääntyä minnekään eikä risteävä liikenne olisi ehkä mahdollista. Henkilöautoja ei silti häädettäisi kokonaan pois.
    Eikö tämä ole ristiriitaista? Henkilöautoja ei häädetä pois, mutta ne eivät pääse kääntymään minnekään! Ovatko henkilöautot ikuisesti Hämeenkadulla?
    Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com

  9. #54
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6391

    oletus

    Miksi AL ylipäätään kirjoittaa ratikoista Hämeenkadulla? Sinänsä se on toki positiivista, nimittäin ratikan pitäisi kulkea juuri siellä, missä ihmisetkin ovat eikä kaukana hyperkalliissa tunnelissa.

    (Pika)ratikan monipuolisuus nimen omaan on sen etu. Vaikka se olisikin ydikeskustassa hidas, niin hitauden kompensoi se, että päästään ihmisten kulkureittien lähelle. Oletetaanpa, että Hämeenkadun ratikka on suuntaansa 2 min hitaampi kuin tunneliratikka. Tuo 2 min kompensoituu jo sillä, että pysäkki on suoraan kadulla eikä kaukana maan alla jossain hitaiden rullaportaiden takana. Siis hitaampi katuratikka plus lyhyempi kävelymatka pysäkille yhtä kuin yhtä nopea kuin tunneliratikka.

    Sitä paitsi suurin osa matkustajista tuskin ajaisi Hämeenkatua päästä päähän, joten he kärsisivät vain osan tuosta 2 minuutista.

    En näe koko AL:n artikkelia, kun ei ole tunnuksia. Mutta vaikuttaa vähintään yhtä tarkoitushakuiselta kirjoittelulta kuin HS:n länsimetropuffaus. Hämeenkadullahan on ajokaistoja 2+2, joista 1+1 busseille ja kääntyville autoille sekä p-paikoille ajoa varten. Bussikaistat voi ihan hyvin muuttaa joukkoliikennekaistoiksi, jolloin (kadun keskellä) on 1+1 joukkoliikennekaistaa nysseille ja ratikoille, ja kadun laidoilla 1+1 autokaistaa. Kääntyvä autoliikenne ei haittaa joukkoliikennettä. Tietysti läpiajava autoliikenne hidastuu, mutta Hämeenkatu kuitenkin säilyy autoliikenteen käytössä ja jos hidastuminen liikaa häiritsee, niin autoilija voi valita vaihtoehtoisia reittejä.

  10. #55

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    789

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF
    Miksi AL ylipäätään kirjoittaa ratikoista Hämeenkadulla?
    Koska asiasta viime viikkoina on puhuttu paljon. Raitiotietä pidetään kalliina (vaikka se on vähäliikenteistä Espoon metroa halvempi), ja kalliille tunnelille halutaan vaihtoehtoja.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF
    Bussikaistat voi ihan hyvin muuttaa joukkoliikennekaistoiksi, jolloin (kadun keskellä) on 1+1 joukkoliikennekaistaa nysseille ja ratikoille, ja kadun laidoilla 1+1 autokaistaa.
    Jotakin tämän tapaista siinä ehdotettiinkin. Ja tämäkö sitten estää kääntyvän liikenteen?
    Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com

  11. #56
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6391

    oletus

    Tottakai se estää kääntyvän liikenteen, kehittyvän keskustan ja vaikka kuudennen ydinvoimalan jos niin halutaan. Ihan samalla tavallahan Helsingin Pasilassa pidettävä muutaman päivän mittainen kokous estää ratikkalinja ysin rakentamisen ja viivästyttää sitä vuodella...

    Oikeasti ratikka nimen omaan pitää vetää juuri Hämeenkatua pitkin. Se ei haittaa siellä ketää, päin vastoin. Onko Hämeenkadusta esitetty kustannusarvioita?

    Kuka näistä kirjoittaa Aamulehteen? Ovatko mielipidejuttuja vai ihan artikkeleita? Onko lehden henki muuttunut ratikkamyönteisemmäksi? Olisi hienoa, jos näin olisi.

  12. #57

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    789

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF
    Onko Hämeenkadusta esitetty kustannusarvioita?

    Kuka näistä kirjoittaa Aamulehteen? Ovatko mielipidejuttuja vai ihan artikkeleita? Onko lehden henki muuttunut ratikkamyönteisemmäksi? Olisi hienoa, jos näin olisi.
    Mitään kustannusarviota ei ole esitetty. Asiaa ei varmaankaan kovin paljon ole tutkittu. Mielestäni ensin katuvaihtoehtoa esitettiin mielipidesivuilla, sitten Aamulehti kirjoitti asiasta puolen sivun artikkelin. Artikkelissa 28.1.2006 kommenttejaan kertova kaupungininsinööri Risto Laaksonen uhkailee, että "Hämeenkatu olisi revittävä auki". Tällä kommentilla saadaan varmasti lukijoiden mielipiteet katuraitiotievastaisiksi. Aamulehden henki ei siis ole muuttunut, vaan lehti lienee ihan hengetön.

    Luin kirjoituksen tarkemmin. Katuraitiotie onkin vaihtoehto pikaraitiotielle.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Aamulehti
    Katuverkkovaihtoehto tarkoittaisi, että junakiskoja ei käytetä lainkaan, vaan ratikalle rakennetaan oma kiskoverkosto. Kiskot kulkisivat sekä kaduilla että niiden ulkopuolella, selventää Laaksonen.
    Nyt siis väitetään, että omilla kiskoillaan kulkeva raitiotie ei voi olla pikaraitiotie! Suomessa ei kai mikään laki estä ajamasta raitiotiellä suuria nopeuksia?

    Lisäksi Aamulehdessä on hassu lausahdus: "Pikaratikan keskinopeus olisi 50 km/t, enintään 100 km/t." Huikea keskinopeus!
    Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com

  13. #58
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Tästäkin keskustelusta voi havaita, mikä on kaikkien joukkoliikennehankkeiden suurin ongelma: alan ratkaisuja tunnetaan Suomessa erittäin heikosti. Ja aivan erityisen heikosti terminologia on median hallussa.
    terveisin
    JE

  14. #59
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7535

    oletus Ymmärrys hoi!

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JE
    Tästäkin keskustelusta voi havaita, mikä on kaikkien joukkoliikennehankkeiden suurin ongelma: alan ratkaisuja tunnetaan Suomessa erittäin heikosti. Ja aivan erityisen heikosti terminologia on median hallussa.
    Naulan kantaan. Ja olemassa olevien ratkaisujen tuntemattomuuden lisäksi ei ymmärretä näistä asioista mitään.

    Tampereen tapauksessa eletään kuin 1960-luvulla kuvitellen, että suuri huippunopeus on tärkeä. Miksi sitten ei ehdoteta lentolinjaa Hervannasta Keskustorille. Suihkarin nopeus on 800 km/h. Siis Hervannasta keskustaan pääsisi 45 sekunnissa!

    339-DF kirjoitti jo olennaisimman, mitä sitäkään ei ymmärretä: Matka tunneliasemalta maan päälle kestää vähintään saman kuin tunneliratikan tai metron matka seuraavalle pysäkille. Silloin ollaan vasta siinä, missä pintaratikalla tai bussilla on pysäkki. Sen jälkeen kävellään vielä itse matkakohteeseen - jonka viereen voisi päästä ratikalla tai bussilla matkustamalla seuraavalle pysäkille.

    Huippunopeudella ei ole merkitystä, vaan matkan kestolla ovelta ovelle. Sitä tulee optimoida.

    Mutta AL:n kirjoittelusta (tämän viestiketjun perusteella) puuttuu kaikki. Kokemus, tieto, näkemys, ymmärrys.

    Antero

  15. #60

    Liittynyt
    02.07.2005
    Viestejä
    314

    oletus Pikaratikalle on vaihtoehtoja

    Aamulehden kunniaksi on sanottava, että sillä on sentään yksi mikä esimeriksi Anterolta puuttuu: objektiivisuus tai ainakin jonkinlainen pyrkimys siihen.
    "Näkemyksen puute" ja "asiantuntemattomuus" tarkoittaa tässä yhteydessä sitä, että lehti ei sokeasti ja kritiikittömästi nielaise väitteitä pikaratikan ylivertaisuudesta.
    Mikä onkin ihan oikein. Ei tätä työtä tee tyhjäksi se, että terminologia ei ole ihan just kohdallaan. Kaikki viisaus ei välttämättä löydy tältä palstalta.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Tampereen linja 37
    kirjoittanut Wiima sen pitää olla foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 12.07.2011, 23:11
  2. Tampereen jokeri
    kirjoittanut Jykke foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 23.09.2009, 15:17
  3. Tampereen bussitarjonnasta
    kirjoittanut kemkim foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 21
    Viimeisin viesti: 07.09.2009, 00:47
  4. Tampereen rautatieasema
    kirjoittanut janihyvarinen foorumissa Junat
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 09.02.2009, 18:54
  5. Tampereen laajenemissuuntia
    kirjoittanut kemkim foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 15.01.2007, 18:11

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •