- Liittynyt
- 21 Maaliskuu 2007
- Viestit
- 625
Kaksikerrosbussia ei voi hyödyntää Tampereella kuin pienellä osalla linjoista (asematunnelista johtuen). Kaksikerrosbussin portaissa liikkuminen on hankalaa ja myöskin vaarallista. Antero Alku kertoikin jo nivelbussin ongelmista. Tiheällä vuorovälillä (10 - 15 min.) ratikka tulee jo halvemmaksi liikennöidä.Bussien kapasiteettia ja vuorotiheyttä voi kasvattaa.
Nimenomaan. Tai vaihto toiseen ratikkaan ennen keskustan ja Kekkosentien raiteiden risteämistä ja sama itäpuolella. Tällaisia pakollisia vaihtoja pitäisi välttää, sillä suurin osa menee aina keskustaan. Tämä on oma havaintoni. Itselläni ei juurikaan ole kokemusta aamu ja iltaruuhkista, sillä ei ole ollut tarvetta sitten yläasteeni TET:in kulkea aamuisin bussilla kosken itäpuolelta länsipuolelle (enkä niiltä matkoilta muista muuta kuin että jokaisena aamuna bussina oli Jätti-Wiima).Jos ratikka viedään oikealle Kekkosentielle, sieltä pitäisi järjestää liityntäliikenne keskustaan haluaville.
Nykyisen suunnitelman mukaan ratikka kulkee keskustan lävitse ja lähijunat (Kekkosentien vieressä) keskustan ohitse. Lähijuna toimii keskustan ohittavana linjana ja ratikka sen lävitse kulkevana. Tämä on omasta mielestäni huono juttu, sillä se tarkoittaa aina suurimmalle osalle lähijunan käyttäjiä pakollista vaihtoa. Rautatieasemalta, Tampellasta ja Amurista on aina pitkä matka keskustan eri kohteisiin. Saksan Karlsruhessa siirrettiin lähijunat duoratikoina kulkemaan keskustan katuverkon kautta. Matkustajamäärät kolminkertaistuivat entisiin matkustajamääriin. Toki Karlsruhessa on edelleen joitakin linjoja jotka kulkevat myös keskustan ohitse ja jos nyt välttämättä halutaan linjata lähijunat (tai duoratikat jos itse saisin päättää) kulkemaan keskustan ohitse, pitäisi järjestää hyvät vaihtoyhteydet keskustan ratikoihin ja busseihin ja varautua tulevaisuudessa siirtämään lähijunatkin keskustan katuverkkoon.