Sivu 47 / 182 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 72737434445464748495051576787107127147 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 691-705/2720

Viestiketju: Tampereen pikaratikkahanke

  1. #691

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5395

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    No joo. Aika lähellä 2 minuuttia se oli. Mitenkähän syvällä tuo asema mahtaa olla ? Entä voisiko liukuportaat olla nopeammat ?
    Ruoholahti on n 30 metrin syvyydessä. Vilkaisin Youtubesta vastaavanlaisia metro-videoita Lontoosta, Moskovasta ja Pietarista, niin niissä suurin piirtein yhtä pitkällä liukuportaalla ajelee päästä päähän 1 minuutissa, kun se Ruoholahdessa kestää 1h40 min. Eli niitä on mahdollista nopeuttaa.

    t. Rainer

  2. #692
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Ruoholahti on n 30 metrin syvyydessä. Vilkaisin Youtubesta vastaavanlaisia metro-videoita Lontoosta, Moskovasta ja Pietarista, niin niissä suurin piirtein yhtä pitkällä liukuportaalla ajelee päästä päähän 1 minuutissa, kun se Ruoholahdessa kestää 1h40 min. Eli niitä on mahdollista nopeuttaa.
    Tarkoitat varmaan 1 min. 40 sek. ? Tampereella riittäisi n. 20 m:n syvyys.
    Viimeisin muokkaaja vko; 23.09.2008 kello 14:22. Syy: lainausta siivottu

  3. #693

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5395

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Tarkoitat varmaan 1 min. 40 sek. ? Tampereella riittäisi n. 20 m:n syvyys.
    Joo, tarkoitin.

    Ruoholahden asema rakennettiin aikoinaan 30 m syvyyteen ennakoimaan metron jatkamista länteen Salmisaaren ja Lauttasaaren välisen salmen alle. En osaa sanoa miten syvälle Tammerkosken alle joudutaan kaivamaan, jos joutuisi.

    t. Rainer

  4. #694
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Ruoholahden asema rakennettiin aikoinaan 30 m syvyyteen ennakoimaan metron jatkamista länteen Salmisaaren ja Lauttasaaren välisen salmen alle. En osaa sanoa miten syvälle Tammerkosken alle joudutaan kaivamaan, jos joutuisi.
    Kuvittelen, että 20 m riittäisi. 7 krs. kerrostaloa = n. 21 m. Hervannan uimahallista sanotaan, että se on "lähes" 30 m maanpinnan alapuolella.
    http://www.tampere.fi/ekstrat/liikun...halliesite.pdf

    30 m on n. 10 kerrosta kerrostaloa.
    Viimeisin muokkaaja vko; 23.09.2008 kello 14:22. Syy: lainausta siivottu

  5. #695
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Lontoosta, Moskovasta ja Pietarista, niin niissä suurin piirtein yhtä pitkällä liukuportaalla ajelee päästä päähän 1 minuutissa (...) Eli niitä on mahdollista nopeuttaa.
    Moskova ja Pietari sijaitsevat maassa, jossa yksilöiden turvallisuus liikenteessä ei ole merkittävä arvo. Itse olen käynyt Pietarissa tutustumassa metroon, joka on kyllä hieno, mutta tehty suurvallan tarpeisiin, resursseilla ja neuvostoajan turvallisuusajattelulla.

    Liukuportaiden nopeus Pietarissa on niin korkea, että se muodostaisi Suomessa sellaisen turvallisuusriskin, jota ei voi hyväksyä.

    Lontoosta muistikuvani ovat sen verran vanhoja (1992) että en voi arvioida nopeutta. Lontoon metrossa on ratkaisuja, jotka eivät nykyisin ole turvallisuussyistä mahdollisia.

    Helsingin metron liukuportaida voidaan pitää hyvänä indikaattorina, miten paljon pelkästään liukuportaat hidastavat keskimääräistä matka-aikaa Tampereella. Keskustaan tulevilta ja sieltä lähteviltä matkustajilta pelkästään liukuportaat vievät enemmän aikaa (1-1,5 min) kuin tunnelilla voi teoriassakaan säästää.

    Se, onko tunnelin 20 m tai 30 m syvyydessä on tekninen kysymys, joka ratkeaa Tammerkosken perusteella. En itse aliarvioisi moreeniharjun ja Tammerkosken muodostamaa haastetta, joka on Tampereella kaikkien keskustan tunnelien keskeinen haaste. 20 tai 30 m korkeusero johtaa joka tapauksessa suurempaan aikaviiveeseen kuin tunneli voi säästää.

  6. #696
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Tunnelin "aikahyötyyn" nyt kun liukuportaiden aiheuttama viive on tiedossa, lisäksi pointteja:

    Tunnelin aikatappio koituu kaikille keskustan asemille tuleville ja niiltä lähteville matkustajille

    Pikaraitiotiellä esimerkiksi TAYS:iin ja Hervantaan matkustavista merkittävä osa joko:
    - Lähtee keskustasta matkaan, on todennäköistä, että keskustassa näiden työ- ja opiskelupaikkojen osuus on Länsi-Tamperetta, Nokiaa ja Ylöjärveä suurempi
    - Asioi useina päivinä keskustassa tai vaihtaa siellä linja-autosta pikaraitiovaunuun
    - Asuu tunnelista länteen esimerkiksi Kalevassa tai TAYS:n ja Hervannan välisillä asuntoalueilla

    Ainoat, joille tunnelista on merkittävää aikahyötyä ovat Länsi-Tampereelta Itä-Tampereelle matkustavat, jotka asioivat keskustassa harvoin ja pääsevät ratikkaan suoraan kotipysäkiltään.

  7. #697

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    789

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Vilkaisin Youtubesta vastaavanlaisia metro-videoita Lontoosta, Moskovasta ja Pietarista, niin niissä suurin piirtein yhtä pitkällä liukuportaalla ajelee päästä päähän 1 minuutissa, kun se Ruoholahdessa kestää 1h40 min.
    Miten mittasit näissä videoissa liukuportaan pituuden? Kokemukseni mukaan Pietarin metrossa on monia liukuportaita, joissa matka kestää 2-3 minuuttia! Moskovassa voidaan päästä alle minuutin matkoihin. Suosittelen mittaamaan kellon kanssa eikä vain Youtubesta.

    Seuraavan mittausmatkan voisikin tehdä Pjongjangiin, jossa metro on yli sadan metrin syvyydessä.
    Viimeisin muokkaaja vompatti; 23.09.2008 kello 12:16. Syy: korjattu kaupungin nimi
    Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com

  8. #698
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vompatti Näytä viesti
    Miten mittasit näissä videoissa liukuportaan pituuden? Kokemukseni mukaan Pietarin metrossa on monia liukuportaita, joissa matka kestää 2-3 minuuttia! Moskovassa voidaan päästä alle minuutin matkoihin. Suosittelen mittaamaan kellon kanssa eikä vain Youtubesta.
    Et ehkä huomannut, mutta Youtubessa on oma kello, jossa sekunnit ja minuutit juoksevat.

  9. #699

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    789

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Et ehkä huomannut, mutta Youtubessa on oma kello, jossa sekunnit ja minuutit juoksevat.
    Huomasin kyllä. Mutta en huomannut siellä matkamittaria, joka olisi mitannut liukuportaiden pituuden. Youtuben kello ei kerro, näytetäänkö videoa alkuperäisellä nopeudellaan.
    Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com

  10. #700
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Tunnelin "aikahyötyyn" nyt kun liukuportaiden aiheuttama viive on tiedossa, lisäksi pointteja:

    Tunnelin aikatappio koituu kaikille keskustan asemille tuleville ja niiltä lähteville matkustajille
    Se aikatappio on kuitenkin käsittääkseni pienempi kuin Helsingin metrossa ?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    - Asuu tunnelista länteen esimerkiksi Kalevassa tai TAYS:n ja Hervannan välisillä asuntoalueilla.
    En ajatellut tunnelia Kalevaan asti, vaan ratikka voisi nuosta maanpinnalle jossain Sampolan-Kalevan kirkon maisemissa. Rautatiaseman ja Kalevan kirkonkin välinkin se voisi kulkea heti kadun alla.
    TAYSin ja Hervannan välillä ei ole muita asuinalueita kuin Kissanmaan omakotialue. Hallila ja Lukonmäki jäävät sivuun Hervannan valtaväylästä.

    Ratikka menisi siis TAYSilta jäähallin pihan poikki Hervannan valtaväylälle.

  11. #701
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vompatti Näytä viesti
    Huomasin kyllä. Mutta en huomannut siellä matkamittaria, joka olisi mitannut liukuportaiden pituuden. Youtuben kello ei kerro, näytetäänkö videoa alkuperäisellä nopeudellaan.
    Minun laskuni mukaan 45 asteen kulmalla n. 42,4 metriä, jos pystysuora matka on 30 m. Ei kerro, mutta eiköhän tuo ollut Youtubessa kuvausnopeudella ?

  12. #702

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5395

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vompatti Näytä viesti
    Miten mittasit näissä videoissa liukuportaan pituuden? Kokemukseni mukaan Pietarin metrossa on monia liukuportaita, joissa matka kestää 2-3 minuuttia! Moskovassa voidaan päästä alle minuutin matkoihin. Suosittelen mittaamaan kellon kanssa eikä vain Youtubesta.
    Ihan silmämääräisesti mittasin.
    Tukholmasta löytyi tämä video portaasta joka oli Ruoholahtea silmämääräisesti selvästi pidempi, arvioisisin 1.3-1.5 kertaa, ja matka ylhäältä alas kesti saman verran kuin Ruoholahdessa eli n 1 min 30 sek.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Liukuportaiden nopeus Pietarissa on niin korkea, että se muodostaisi Suomessa sellaisen turvallisuusriskin, jota ei voi hyväksyä.
    Vanhojen neuvostometrojen liukuportaat kertovat miten korkealle nopeutta voi nostaa että liikkuminen niissä kuitenkin sujuu, ottaen huomioon valtavat matkustajamäärät. Ihmiset ovat kuitenkin tottuneet niihin, ja arvelisin että nopeuden tiputtaminen sellaiseen vauhtiin, kuten Helsingissä käytetään, johtaisi vain kitkeriin vastalauseisiin.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Lontoosta muistikuvani ovat sen verran vanhoja (1992) että en voi arvioida nopeutta. Lontoon metrossa on ratkaisuja, jotka eivät nykyisin ole turvallisuussyistä mahdollisia
    Vaikka Lontoon metroasemat ovat alunperin vanhoja, niin itse liukuportaissa ei ole mitään kummallista Helsinkiin verrattuna, ainoastaan nopeammat. Ne ovat lisäksi kaikki uusittu, ja siellä ei nykyisin jätetä mitään sattuman varaan.

    t. Rainer
    Viimeisin muokkaaja vko; 23.09.2008 kello 14:25. Syy: lainaukset korjattu

  13. #703

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Minun laskuni mukaan 45 asteen kulmalla n. 42,4 metriä, jos pystysuora matka on 30 m. Ei kerro, mutta eiköhän tuo ollut Youtubessa kuvausnopeudella ?
    Ei kuvausnopeus kerro mitään vielä liukuportaiden nopeudesta! Jos haluat laskea liukuportaiden nopeuden, sinun täytyy tietää niiden pituus. Jos haluat tietää niiden pituuden, sinun täytyy tietää niiden nopeus. Aikahan tiedetään. Pystysuoraa matkaa ei näe videosta, mutta se toki on mahdollista etsiä jostain muualta. Oliko 30 metriä siis arvauksesi vai kaivoitko jostain todellisen syvyyden?

  14. #704
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Ei kuvausnopeus kerro mitään vielä liukuportaiden nopeudesta! Jos haluat laskea liukuportaiden nopeuden, sinun täytyy tietää niiden pituus. Jos haluat tietää niiden pituuden, sinun täytyy tietää niiden nopeus. Aikahan tiedetään. Pystysuoraa matkaa ei näe videosta, mutta se toki on mahdollista etsiä jostain muualta. Oliko 30 metriä siis arvauksesi vai kaivoitko jostain todellisen syvyyden?
    Ei ollut minun arvaukseni, vaan R. Silfverbergin. Katso muutama viesti taaksepäin.

  15. #705

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Tukholmasta löytyi tämä video portaasta joka oli Ruoholahtea silmämääräisesti selvästi pidempi, arvioisisin 1.3-1.5 kertaa, ja matka ylhäältä alas kesti saman verran kuin Ruoholahdessa eli n 1 min 30 sek.
    Video on Västra Skogenista, sinisen linjan haara-asemalta, ja Wikipedian mukaan syvyys on 33 metriä ja liukuportaat 66 metriä. Itse asemalaituri on vielä 7 metriä syvemmällä, koska välitasanteella on raiteiden ylitys.

    Kampin portaat ovat 29,7 metriä syvällä ja 65 metriä pitkät. Ruoholahden tarkkaa syvyyttä en löytänyt, mutta länsimetron syvyyskartan mukaan sekin olisi n. 30 metrin luokkaa.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Tampereen linja 37
    kirjoittanut Wiima sen pitää olla foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 12.07.2011, 23:11
  2. Tampereen jokeri
    kirjoittanut Jykke foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 23.09.2009, 15:17
  3. Tampereen bussitarjonnasta
    kirjoittanut kemkim foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 21
    Viimeisin viesti: 07.09.2009, 00:47
  4. Tampereen rautatieasema
    kirjoittanut janihyvarinen foorumissa Junat
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 09.02.2009, 18:54
  5. Tampereen laajenemissuuntia
    kirjoittanut kemkim foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 15.01.2007, 18:11

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •