Tampereen pikaratikkahanke

Tampereen uuden asematunnelin rullaportaat ovat oiva esimerkki junan saapuessa. Samanlaiset ruuhkat ja jonotukset odottavat myös tunneliasemalla.
Jos pikaratikka ottaa kyytiinsä 300 matkustajaa ja se kulkee maanpinnalla, niin eikö samat ruuhkat ja jonotukset ole silloin ratikkapysäkillä ?

Ja matkustajamäärätkin ovat varmaan samat Hervannan uimahallin hissillä, kuin metroasemalla? Hisseillä ei voi kuljettaa tehokkaasti sitä väkimäärää, joka ratikoista purkautuu asemalla sykäyksittäin. Siitä seuraa turhaa jonotusta ja odottamista.
Viittaan edelliseen. Jos ratikkaan mahtuu 300 henkilöä, se ei tarkoita, että ratikan koko matkustajisto vaihtuu joka asemalla.

Sillä ei ole merkitystä onko tunneli 30 tai 20 metrin syvyydessä. Sama haitta ja hinta joka tapauksessa.
Miksei muka ole merkitystä ? 20 m on kolmanneksen vähemmän kuin 30 m. Tarkoittaa samalla myös kolmanneksen ajansäästöä hississä tai liukuportaissa.

Samalla esim koskipuiston pysäkki siirtyisi lähemmäs Koskikeskusta, kun se olisi suoraan alapuolella.
Tällä hetkellä koskipuiston pysäkeiltä on pidempi kävelymatka Koskikeskukseen kuin mitä se pystysuoraan olisi.

Henkilöautoliikenne juuri on se ainoa ongelma. Bussien ja ratikoiden muodostama joukkoliikennekatu (jolla myös taksit ja huoltoliikenne saisivat ajaa) olisi tehokas liikenneväylä.
Ja oma tunneli ratikoille olisi vielä tehokkaampi.
 
Viimeksi muokattu:
Jos pikaratikka ottaa kyytiinsä 300 matkustajaa ja se kulkee maanpinnalla, niin eikö samat ruuhkat ja jonotukset ole silloin ratikkapysäkillä ?

Ei sitten tullut mieleesi, että ratikassa on useampi leveä ovi eikä oviaukossa tarvitse odottaa perillepääsyä, kuten hississä tai rullaportaissa.
Miksei muka ole merkitystä ? 20 m on kolmanneksen vähemmän kuin 30 m. Tarkoittaa samalla myös kolmanneksen ajansäästöä hississä tai liukuportaissa.

Se ei silti tarkoita ajansäästöä, kun verrataan nollaan metriin. Tuskin kaikki Koskikeskuksellakaan jäävät menevät juuri koskikeskukseen.
Samalla esim koskipuiston pysäkki siirtyisi lähemmäs Koskikeskusta, kun se olisi suoraan alapuolella.

Tätä en siis vain voi ymmärtää. 2-10 metriä kohteesta on siis kauempana kuin 20 metriä? En tietenkään tiedä, mihin ratikkapysäkki aiotaan sijoittaa, mutta tuskin kauemmaksi kuin mitä se maanalaisella olisi.
Ja oma tunneli ratikoille olisi vielä tehokkaampi.

Ehkä se on ratikalle. Matkustajille tosin paras vaihtoehto on se, jossa on vähiten tasonvaihtoja, odotusta, jonotusta...
 
Ei sitten tullut mieleesi, että ratikassa on useampi leveä ovi eikä oviaukossa tarvitse odottaa perillepääsyä, kuten hississä tai rullaportaissa.

Se ei silti tarkoita ajansäästöä, kun verrataan nollaan metriin. Tuskin kaikki Koskikeskuksellakaan jäävät menevät juuri koskikeskukseen.

Pintaratikallako voi sitten ajaa sisälle Koskikeskukseen ???

Tätä en siis vain voi ymmärtää. 2-10 metriä kohteesta on siis kauempana kuin 20 metriä? En tietenkään tiedä, mihin ratikkapysäkki aiotaan sijoittaa, mutta tuskin kauemmaksi kuin mitä se maanalaisella olisi
Kyllä se kauemmaksi tulisi. Luontevin paikka maanpintaratikan pysäkille olisi tietysti Koskipuiston/Hatanpäänvaltatien pysäkkilevennys. Se on pääasiassa bussinvaihtopysäkki eikä sen lähellä ole työpaikka-,asutus- eikä liikekeskittymää. Koskikeskukseen on jotain 100 m:n kävelymatka.
Hatanpäänvaltatie on tehty Koskikeskuksen kohdalta niin kapeaksi, ettei siihen voi ratikkaa pysäyttää ilman, että siitä seuraisi ruuhkia.
 
Viimeksi muokattu:
Pintaratikallako voi sitten ajaa sisälle Koskikeskukseen ???

Ehkei, mutta ymmärsit varmaan, että tarkoitin 0 metriä maan pinnan alapuolella.
Kyllä se kauemmaksi tulisi. Luontevin paikka maanpintaratikan pysäkille olisi tietysti Koskipuiston/Hatanpäänvaltatien pysäkkilevennys.

Luontevin paikka on sellainen, josta suurimmalla osalla matkustajilla on lyhyempi matka kohteeseensa. Voisin kuvitella, että Koskikeskuksen vetovoima on sen verran suuri, että pysäkkipari pyrittäisiin saamaan mahdollisimman lähelle ovea. Ja tuskinpa vaihto bussiin vaikka samalta pysäkiltä mahdotonta on.
Hatanpäänvaltatie on tehty Koskikeskuksen kohdalta niin kapeaksi, ettei siihen voi ratikkaa pysäyttää ilman, että siitä seuraisi ruuhkia.

Mielestäni Hatanpään Valtatie on tehty niin leveäksi, että siihen mahtuu helposti ratikkakiskot molempiin suuntiin. Raitiovaunuhan kuljettaa kevyesti sen määrän ihmisiä, joka normaalisti tarvitsee ainakin 80 autoa, joten vetovoimaisella ratikkaliikenteellä tuskin ruuhkia syntyy, ja etenkin, jos autoilua keskustassa pyritään vähentämään muillakin keinoin.
 
Mielestäni Hatanpään Valtatie on tehty niin leveäksi, että siihen mahtuu helposti ratikkakiskot molempiin suuntiin. Raitiovaunuhan kuljettaa kevyesti sen määrän ihmisiä, joka normaalisti tarvitsee ainakin 80 autoa, joten vetovoimaisella ratikkaliikenteellä tuskin ruuhkia syntyy, ja etenkin, jos autoilua keskustassa pyritään vähentämään muillakin keinoin.
Kyllä siihen kiskot mahtuukin, mutta pysäkin sijoittaminen Koskikeskuksen kohdalle aiheuttaisi turhia ruuhkia.

Toinen juttu on se, että Koskipuistossa vaihdetaan bussista toiseen. Siis myös pintaratikan pitäisi pysähtyä bussipysäkillä, jotta vaihtaminen liikennevälineestä toiseen olisi helppoa.
 
Kyllä siihen kiskot mahtuukin, mutta pysäkin sijoittaminen Koskikeskuksen kohdalle aiheuttaisi turhia ruuhkia.

Tuskinpa, sillä kuten olen aiemmin täällä paasannut, on kaikki vain järjestelystä kiinni. Jos päätetään, että tämä paikka rauhoitetaan yksityisautoilta, silloin järjestetään niin, että yksityisautolla ei paikkaan tarvitse tulla. Se, että reitti on nyt autoilijoiden suosiossa, ei tarkoita, etteikö vaihtoehtoja löytyisi.

Jos halutaan, että joukkoliikenne toimii, ja että se on houkuttelevaa ja tehokasta, rajoitetaan autoliikennettä tai rakennetaan autoille muita reittejä, muttei tietenkään joukkoliikennematkustajain kustannuksella. En voi millään uskoa, ettei Tampereelle voi rakentaa muuta läpi- tai ohikulkuväylää kuin tämä Hatanpään valtatie - Hämeenkatu.
Toinen juttu on se, että Koskipuistossa vaihdetaan bussista toiseen. Siis myös pintaratikan pitäisi pysähtyä bussipysäkillä, jotta vaihtaminen liikennevälineestä toiseen olisi helppoa.

Seuraava askel voisi olla, että suositun Koskikeskuksen nurkilla vaihdettaisiin bussista toiseen ja ratikasta ratikkaan. Mikäpä voisi palvella paremmin kuin bussit, ratikat ja kauppakeskus samassa pisteessä?
 
Kyllä siihen kiskot mahtuukin, mutta pysäkin sijoittaminen Koskikeskuksen kohdalle aiheuttaisi turhia ruuhkia.

Niin aiheuttaa liikennevalotkin. Pitäisikö nekin poistaa? Priorisoit selvästi henkilöautoliikenteen kaupungissa tärkeämmäksi kuin joukkoliikenteen.
 
Tuskinpa, sillä kuten olen aiemmin täällä paasannut, on kaikki vain järjestelystä kiinni. Jos päätetään, että tämä paikka rauhoitetaan yksityisautoilta, silloin järjestetään niin, että yksityisautolla ei paikkaan tarvitse tulla. Se, että reitti on nyt autoilijoiden suosiossa, ei tarkoita, etteikö vaihtoehtoja löytyisi.
Miksi pintaratikan pysäkki pitäisi laittaa kapeaan kohtaan Koskikeskuksen kohdalle, kun valmis pysäkkilevennys on lähempänä Hämeenkatua ?

Jos halutaan, että joukkoliikenne toimii, ja että se on houkuttelevaa ja tehokasta, rajoitetaan autoliikennettä tai rakennetaan autoille muita reittejä, muttei tietenkään joukkoliikennematkustajain kustannuksella. En voi millään uskoa, ettei Tampereelle voi rakentaa muuta läpi- tai ohikulkuväylää kuin tämä Hatanpään valtatie - Hämeenkatu.
Onhan Tampereella muitakin ohikulkuväyliä. M.m. Kekkosentie ja n.s. "Tampereen Valtatie", johon tuli hiljattain 40 km/h nopeusrajoitus.


Seuraava askel voisi olla, että suositun Koskikeskuksen nurkilla vaihdettaisiin bussista toiseen ja ratikasta ratikkaan. Mikäpä voisi palvella paremmin kuin bussit, ratikat ja kauppakeskus samassa pisteessä?
Samalla se tekisi Koskikeskuksen parkkihallista lähes turhan. Mistäs sinne sitten ajettaisiin henkilöautolla, jos ei Hatanpään Valtatien kautta ? En ole pakkokeinojen kannattaja.
 
Niin aiheuttaa liikennevalotkin. Pitäisikö nekin poistaa? Priorisoit selvästi henkilöautoliikenteen kaupungissa tärkeämmäksi kuin joukkoliikenteen.
Nyt olet ymmärtänyt väärin. En priorisoi henkilöautoliikennettä, vaan nimenomaan joukkoliikennettä. Joukkoliikenne pitäisi minun mielestäni saada houkuttelevaksi ilman pakkokeinoja.
 
Miksi pintaratikan pysäkki pitäisi laittaa kapeaan kohtaan Koskikeskuksen kohdalle, kun valmis pysäkkilevennys on lähempänä Hämeenkatua ?

Mitähän siinä lähempänä Hämeenkatua on sellaista, joka on Koskikeskusta vetoivoimaisempaa? Eikö Hämeenkadulla pysäkit molemmissa suunnissa, vaikkapa Aleksanterinkadun ja Keskustorin kohdalla riittäisi?

Kapeampaan kohtaan se pitäisi laittaa, jotta se palvelisi useampaa matkustajaa. Eikö sen pitäisi riittää perusteluksi, kun joukkoliikenteestä puhutaan?
Samalla se tekisi Koskikeskuksen parkkihallista lähes turhan. Mistäs sinne sitten ajettaisiin henkilöautolla, jos ei Hatanpään Valtatien kautta ? En ole pakkokeinojen kannattaja.

Pakkokeinojen sijaan olisi loistavaa, jos ratikka tekisi siitä turhan.

Luulen, mutten onnistu tarkistamaan sitä nyt, että Koskikeskukseen etelästä saapuvat autoilijat kulkevat Ratinankadun kautta. Paikalliset tietävät paremmin. Onko ihan mahdotonta, jos autot ohjataan korttelin päähän ajamaan uutta reittiä parkkiluolaan? Tässä kun ilmakuvasta katsoin Hatanpään valtatietä, niin havaitsin, että parkkipaikkaahan se on täynnä koko tien varsi. Pois vaan autot ja parkkipaikat, vaikka maan alle ja jalankulkijoista vilkasta joukkoliikennekatua sekä paljon puistikkoa ja istutuksia tilalle. Turha vängätä, ettei ratikkakiskot ja pysäkit sinne mahdu.
 
Mitähän siinä lähempänä Hämeenkatua on sellaista, joka on Koskikeskusta vetoivoimaisempaa? Eikö Hämeenkadulla pysäkit molemmissa suunnissa, vaikkapa Aleksanterinkadun ja Keskustorin kohdalla riittäisi?
Ainakin siellä on Koskipuiston toinen pysäkki, josta pääsee rautatieaseman suuntaan. Monet bussinvaihtajat joutuvat kävelemään Hatanpään Valtatie yli päästäkseen toiseen bussiin.

Kapeampaan kohtaan se pitäisi laittaa, jotta se palvelisi useampaa matkustajaa. Eikö sen pitäisi riittää perusteluksi, kun joukkoliikenteestä puhutaan?
No ei. Miksi tehdä jokkoliikennevälineillä turhia lisäruuhkia, kun sen voi myös välttää ?


Pakkokeinojen sijaan olisi loistavaa, jos ratikka tekisi siitä turhan.
Just just. Tuossa kohdassa ollaan samaa mieltä. Katujen sulkeminen henkilöautoilta menee pakkokeinon puolelle.

Luulen, mutten onnistu tarkistamaan sitä nyt, että Koskikeskukseen etelästä saapuvat autoilijat kulkevat Ratinankadun kautta. Paikalliset tietävät paremmin.
Pääseehän sinne muualtakin kuin Hatanpään Valtatieltä.
Onko ihan mahdotonta, jos autot ohjataan korttelin päähän ajamaan uutta reittiä parkkiluolaan?
Ei.
Tässä kun ilmakuvasta katsoin Hatanpään valtatietä, niin havaitsin, että parkkipaikkaahan se on täynnä koko tien varsi.
Olet joko katsonut väärää kuvaa, tai sitten tulkitset liikkuvat ja liikennevaloihin pysähtyneet autot pysäköidyiksi. Hatanpään Valtatien varressa ei ole ainuttakaan parkkipaikkaa.
Pois vaan autot ja parkkipaikat, vaikka maan alle...
Mutta niinhän Koskikeskuksessa on tehtykin.
ja jalankulkijoista vilkasta joukkoliikennekatua sekä paljon puistikkoa ja istutuksia tilalle.
Kyllä siellä ihan riittävän leveät jalkakäytävät on.
Turha vängätä, ettei ratikkakiskot ja pysäkit sinne mahdu.
En ole sellaista vängännytkään.
 
Mitähän siinä lähempänä Hämeenkatua on sellaista, joka on Koskikeskusta vetoivoimaisempaa? Eikö Hämeenkadulla pysäkit molemmissa suunnissa, vaikkapa Aleksanterinkadun ja Keskustorin kohdalla riittäisi?
Ainakin siellä on Koskipuiston toinen pysäkki, josta pääsee rautatieaseman suuntaan. Monet bussinvaihtajat joutuvat kävelemään Hatanpään Valtatie yli päästäkseen toiseen bussiin.

Niin... Miksi ehdotukseni ei siis kelpaa? Luetkohan ollenkaan, mitä muut kirjoittavat?
No ei. Miksi tehdä jokkoliikennevälineillä turhia lisäruuhkia, kun sen voi myös välttää ?
...
Just just. Tuossa kohdassa ollaan samaa mieltä. Katujen sulkeminen henkilöautoilta menee pakkokeinon puolelle.

Mutta meneekö pakkokeinon puolelle myös katujen avaaminen jalankulkijoille ja joukkoliikenteelle? Taisinkin jo mainita priorisoinnin. Kysehän on siis siitä, mitä pitää tärkeämpänä.
Olet joko katsonut väärää kuvaa, tai sitten tulkitset liikkuvat ja liikennevaloihin pysähtyneet autot pysäköidyiksi. Hatanpään Valtatien varressa ei ole ainuttakaan parkkipaikkaa.

No, sitten tulkitsen tätä ilmakuvaa väärin.
 
Niin... Miksi ehdotukseni ei siis kelpaa? Luetkohan ollenkaan, mitä muut kirjoittavat?
Luen vain ne, joihin vastaan.


Mutta meneekö pakkokeinon puolelle myös katujen avaaminen jalankulkijoille ja joukkoliikenteelle? Taisinkin jo mainita priorisoinnin. Kysehän on siis siitä, mitä pitää tärkeämpänä.
Ei mene. Ne on jo avattu jalankulkijolle ja joukkoliikenteelle.


No, sitten tulkitsen tätä ilmakuvaa väärin.
Eipä avautunut tuo ilmakuva minun koneessani, mutta voin vakuuttaa, että Hatanpään valtatien varressa ei ole ainuttakaan parkkiruutua.
 
Takaisin
Ylös