Keskustassa oma reitti tarkoittaisi... niin tiedättekin jo, mitä.
Taidat tietää mitä reitin minä nyt toteaisin nopeammaksi, halvemmaksi ja miellyttävämmäksi.
Hallilan ja Hervannan välinkin voisi tehdä kapeana väylänä metsän keskelle. Samoin Hervannan Valtaväylän keskiosa olisi tavallaan oma väylä.
Juuri tällaiset omat nopeat kaistat (liikennevaloetuisuuksien kera) joilla ei ole tarvetta pysähtyä tiheään tekevät ratikasta sen
pikaratikan. Siihen ei vaadita kalliita ja käytännössä turhia tunneleita keskustaan.
Lentävänniemeenkin voisi mennä 3,2 m:n levyisellä lähijunakalustolla, joka hyödyntäisi Serlachiuksen tehtaan vanhaa rautatiesiltaa.
Kuulostaisi hyvältä ja linjauskin olisi käytännössä ratikan kanssa sama. Mutta mutta...
Lähijunia varten tarkoitettu rata tulee rakentaa raskaan liikenteen mukaisesti. Asemat ovat kalliimpia rakennelmia. Lähijunat eivät taivu yhtä tiukkoihin mutkiin, kuin ratikat ja ne eivät voi luonnollisesti hyödyntää katuja. Lisäksi tällä systeemillä syntyisi pakollinen vaihto Lentävänniemeläisille mennessä keskustaan. Elikkä oltaisiin saatu aikaan itä-Helsingin metro pienoiskoossa. Parempi vaan jättää kaikki uudet rataosuudet "joka paikan" raitiovaunuille.
Niitä lähijunia saa kohta käytettyinä Helsingistä, johon on tilattu uusia.
Tämähän olisi toki järkevää toimintaa, mutta epäilen kun on kyseessä VR.
Sm1:set ovat tietääkseni menossa romuksi ja samoin
Sm2:set perästä, kun uusia Flirtejä alkaa tosissaan tulemaan. Jos VR nyt tulee ajamaan lähijunia tänne Tampereelle, uskon että siihen tarkoitukseen käytetään
Sm4 junia. Samalla saattaisiin kyseiset yksiköt kätevästi kalustonsiirtona etelään ja takaisin Tampere - Helsinki taajamajunissa.
Täytyypä myöntää, etten ole tuon
sillan päällä koskaan käynyt, mutta kuvasta päätellen siellä on kaksi raidetta. Sillan molemmin puolin on vain yhdet raiteet, joten junat voisivat kohdata juuri tuossa sillalla.
Itse kyseisessä kuvassa näkyvällä tasoristeyksellä käyneenä voin todeta, että sillalla on vain yksi raide. Elikkä toiselle raiteelle vaaditaan toinen silta.
Yksi vaihtoehto on toki rakentaa Lentävänniemen rata yksiraiteisena, jolloin ratikat/junat ohittaisivat toisensa pysäkkien kohdalla ohitusraiteiden avulla. Tällä saataisiin aikaan kustannuksissa säästöjä. Mutta kaksi raidetta takaa paremman toimivuuden. Esim. jos kyseistä rataa korjattaisiin, niin toinen puoli voisi olla suljettuna, samalla kun toista puolta käytettäisiin liikennöimiseen (harvemmilla vuoroväleillä luonnollisesti).