Sivu 55 / 182 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 153545515253545556575859657595115135155 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 811-825/2720

Viestiketju: Tampereen pikaratikkahanke

  1. #811
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jykke Näytä viesti
    No jos sinusta muutama sekunti kestää 60-100 sekuntia. Tämä on oma arvioni siitä kauanko vaunun kääntöön menisi.
    Mihin "vaunun kääntöön" ? Kuski kävelee siinä samassa ajassa ratikan toiseen päähän, missä matkustajat vaihtuvat. Miksi muuten pikaratikan pitää olla molemmista päistä ajettava, jos toisen pään ohjaamo kasvaa hämähäkinseittiä ?


    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jykke Näytä viesti
    Kyllä hidastaa. Muista ohjaamon vaihto. Jos sade koetaan niin pahana asiana, niin rakennetaan sitten katos kävelytielle pysäkiltä pääovelle. Tulisi halvemmaksi kuin uusien raiteiden ja ilmalankojen veto pääovelle.
    Mikä ohjaamon vaihto ? Kuski kävelee toiseen päähän ja siinä se. Jos kerran halpaa halutaan, niin silloin kannattaa unohtaa koko pikaratikka.

    Tämä menikin näköjään ihan dialogiksi. Mikko Laaksosen halventavaa asennetta vähän kaipailen.

  2. #812
    Jykke avatar
    Liittynyt
    21.03.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    624

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Mihin "vaunun kääntöön" ?
    Vaunun käännöllä tarkoitetaan siis tässä nyt yksinkertaisesti sitä, että ratikka vaihtaa kulkusuuntaansa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Kuski kävelee siinä samassa ajassa ratikan toiseen päähän, missä matkustajat vaihtuvat.
    Ei kävele. Kävelisitkö itse yli 30 metrin päähän ohjaamosta toiseen, ensin "sulkemalla" etuohjaamon ja pistämällä toisen pään ajokuntoon, ennen kuin matkustajat ovat vaihtuneet? Ja entäs kun on kaksinajo kyseessä. Käveltävää voi tulla 70 metriä.

    Ja koska uskon että kysyt miksi kaksinajoa tarvitaan, niin vastaan siihen jo nyt. Ruuhka-aikoina vaunun täyttyessä tehokkaasti on hyvä kikka lisätä kapasiteettia lisäämällä toinen vaunu perään. Näin ollen ei tarvitse ruveta vuorotiheyttä lisäämään.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Miksi muuten pikaratikan pitää olla molemmista päistä ajettava, jos toisen pään ohjaamo kasvaa hämähäkinseittiä ?
    Pääteasemilla ei tarvitse rakentaa kääntösilmukoita, vaan vaunu vaihtaisi raiteelta toiselle vaihteen avulla. Näin saataisiin kääntöpaikat pienempään tilaan ja varmistetaan mahdollisuus jatkaa rataa kätevästi päätepysäkiltä tulevaisuudessa. Esimerkkinä nykyisistä suunnitelmista Vuoreksen päätepysäkki voisi olla tällainen (ja tulisi olla, tai muuten rakennetaan turhaan kääntösilmukka), sillä rataa on tarkoitus jatkaa Särkijärven ylitse keskustaan. Poikkeustilanteissa voidaan myös suunta vaihtaa linjalla, ilman että tarvitsee peruuttaa tai hinata ratikkaa pois.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Mikä ohjaamon vaihto ? Kuski kävelee toiseen päähän ja siinä se.
    Vastasit näköjään omaan kysymykseesi.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Jos kerran halpaa halutaan, niin silloin kannattaa unohtaa koko pikaratikka.
    Kunhan rata rakennetaan järkevällä linjauksella ja kalusto on luotettavaa ja matkustusmukavaa niin ratikan kanssa ei tarvitse pihtailla. Mutta tunnelit ja pistoraiteet jotka eivät nopeuta, tai jopa hidastavat suurimman osan matka-aikaa oleellisesti ovat suoraansanottuna rahan tuhlaamista.

  3. #813
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jykke Näytä viesti
    Vaunun käännöllä tarkoitetaan siis tässä nyt yksinkertaisesti sitä, että ratikka vaihtaa kulkusuuntaansa.
    Jep. Ymmärretty.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jykke Näytä viesti
    Ei kävele. Kävelisitkö itse yli 30 metrin päähän ohjaamosta toiseen,
    Jos kerran pystyn kävelemään 300 metriä bussipysäkiltä TAYSin pääovelle, niin 30 metrin kävely ei tuota mitään ongelmia.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jykke Näytä viesti
    ensin "sulkemalla" etuohjaamon ja pistämällä toisen pään ajokuntoon,
    Virta-avain pois ja ovi kiinni, 30 metrin kävely, ovi auki ja virta päälle ja menoksi. Alle puoli minuuttia.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jykke Näytä viesti
    Ja entäs kun on kaksinajo kyseessä. Käveltävää voi tulla 70 metriä.
    Jos ratikka imee 300 matkustajaa, niin ei kaksinajoa kannata harrastaa vuorotiheyden kustannuksella. Toisekseen 70 metrin kävely ei tuota vaikeuksia. Kävelen usein parin kilsan lenkkejä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jykke Näytä viesti
    Ja koska uskon että kysyt miksi kaksinajoa tarvitaan, niin vastaan siihen jo nyt. Ruuhka-aikoina vaunun täyttyessä tehokkaasti on hyvä kikka lisätä kapasiteettia lisäämällä toinen vaunu perään. Näin ollen ei tarvitse ruveta vuorotiheyttä lisäämään.
    Vuorotiheyden lisääminen on kuitenkin minun mielestäni parempi kuin kahden ratikkayksikön liittäminen toisiinsa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jykke Näytä viesti
    Kunhan rata rakennetaan järkevällä linjauksella ja kalusto on luotettavaa ja matkustusmukavaa niin ratikan kanssa ei tarvitse pihtailla. Mutta tunnelit ja pistoraiteet jotka eivät nopeuta, tai jopa hidastavat suurimman osan matka-aikaa oleellisesti ovat suoraansanottuna rahan tuhlaamista.
    ...jotka eivät nopeuta tai jopa hidastavat...? Mihin verrattuna ? Eiköhän matka-aikoja pitäisi verrata nykyisten bussilla kulkevien matka-aikoihin ? Eikö esim puolen kilometrin kävely bussipysäkiltä sairaalan pääovelle ole matka-aikaa, vai lasketaanko matka-ajaksi vain bussissa (tai ratikassa) istuttu aika ?

  4. #814
    Jykke avatar
    Liittynyt
    21.03.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    624

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Virta-avain pois ja ovi kiinni, 30 metrin kävely, ovi auki ja virta päälle ja menoksi. Alle puoli minuuttia.
    Itselläni ei juurikaan ole kokemusta, ratikoiden kääntämisestä, mutta ei siihen takuulla mene alle puolta minuuttia, jos pituus on 30 metriä. En ole varma mitkä tekniset toimenpiteet pitää tehdä ratikoissa, mutta nekin varmaan vievät oman aikansa. Ajokahvaa ei varmaan tarvitse vaihtaa päästä toiseen, niin kuin ennen vanhaan.

    Virta-avainta ratikoissa ei ole, mutta ainakin Hesan variotrammeissa on kuljettajakohtaiset muistikortit. Samanlaiset kortit varmaan tänne Tampereellekin tulisivat.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Jos ratikka imee 300 matkustajaa, niin ei kaksinajoa kannata harrastaa vuorotiheyden kustannuksella.
    Uskoisin että ratikalla ei (kiitos suuren kapasaiteetin) juurikaan tarvita, juurikaan kuin pahimmissa ruuhkavuoroissa, joten jokainen vuoro ei todellakaan tarvitse kaksinajoa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Toisekseen 70 metrin kävely ei tuota vaikeuksia. Kävelen usein parin kilsan lenkkejä.
    Alle puolen minuutin?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Vuorotiheyden lisääminen on kuitenkin minun mielestäni parempi kuin kahden ratikkayksikön liittäminen toisiinsa.
    Miten niin? Miksi lisätä liikennettä ja ajokustannuksia, kun kahden vaunun avulla voidaan kuljettaa enemmän ihmisiä samalla kertaa. Nykyisissä suunnitelmissa ruuhka-ajoiksi on pohdittu vuoroväliksi 5-10 min.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    ...jotka eivät nopeuta tai jopa hidastavat...? Mihin verrattuna ?
    Omien havaintojeni mukaan suurin osa ihmisistä on aina matkalla keskustaan. Vaikka keskussairaalan koukkaus ei loppupeleissä pidennä matka-aikaa kuin 3-5 min. minuuttia, on sekin jo omiaan tekemään matkan sujuvuudelle hallaa. Keskustan tunneliasemilla taasen ei voiteta nopeutta, koska matka tuhlaantuu portaissa ja hisseissä. Lisäksi pistoraide toisi lisäkustannuksina 3-7 vaihdetta. Samalla myös pistoraitede saattaisi vaatia toisen raiteen, jos tulevaisuuden Linnainmaan (ja myöhemmin Sorilan) ratikat kävisivät siellä kääntymässä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Eiköhän matka-aikoja pitäisi verrata nykyisten bussilla kulkevien matka-aikoihin ?
    Totta kai ja ne nopeutuvat kiitos uusien kaistojen ja liikennevaloetuisuuksien.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Eikö esim puolen kilometrin kävely bussipysäkiltä sairaalan pääovelle ole matka-aikaa, vai lasketaanko matka-ajaksi vain bussissa (tai ratikassa) istuttu aika ?
    Ei vaan koko aika joka kestää paikasta A paikkaan B.

  5. #815
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jykke Näytä viesti
    Itselläni ei juurikaan ole kokemusta, ratikoiden kääntämisestä, mutta ei siihen takuulla mene alle puolta minuuttia, jos pituus on 30 metriä. En ole varma mitkä tekniset toimenpiteet pitää tehdä ratikoissa, mutta nekin varmaan vievät oman aikansa. Ajokahvaa ei varmaan tarvitse vaihtaa päästä toiseen, niin kuin ennen vanhaan.

    Virta-avainta ratikoissa ei ole, mutta ainakin Hesan variotrammeissa on kuljettajakohtaiset muistikortit. Samanlaiset kortit varmaan tänne Tampereellekin tulisivat.
    Ehkä se kortti + tunnusluku on korvannut avaimen, mutta se ei liene tässä yhteydessä oleellinen asia.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jykke Näytä viesti
    Omien havaintojeni mukaan suurin osa ihmisistä on aina matkalla keskustaan. Vaikka keskussairaalan koukkaus ei loppupeleissä pidennä matka-aikaa kuin 3-5 min. minuuttia, on sekin jo omiaan tekemään matkan sujuvuudelle hallaa.
    Minullahan oli se toinenkin ehdotus, joka ei vienyt ihan pääovelle, vaan suunnilleen TAYSin ja TAMKin puoleenväliin. Siinä pistoraidekin oli lyhyempi kuin pääovelle vievä.

    Kuva

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jykke Näytä viesti
    Keskustan tunneliasemilla taasen ei voiteta nopeutta, koska matka tuhlaantuu portaissa ja hisseissä.
    Pintaratkaisussa se aika tuhlaantuu kadun (katujen) ylityksiin.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jykke Näytä viesti
    Lisäksi pistoraide toisi lisäkustannuksina 3-7 vaihdetta. Samalla myös pistoraitede saattaisi vaatia toisen raiteen, jos tulevaisuuden Linnainmaan (ja myöhemmin Sorilan) ratikat kävisivät siellä kääntymässä.
    Voisihan sen ekan pistoraiteen tehdä sen verran sivuun, että mahtuu toinen myöhemmin.

    Hepskukkuu. Tulipa vielä mieleen, saisihan niitä pistoraiteita olla sittenki kaksi rinnakkaista. Linnainmaan suunnasta tulijat vaihtaisivat siinä esim Hervantaan menevään eikä heidän tarvitsisi kiertää keskustan kautta. Se palvelisi sellaisena siis myös vaihtopysäkkinä.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 16.10.2008 kello 18:00. Syy: iso kuva linkiksi

  6. #816

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1876

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Siinä pistoraidekin oli lyhyempi kuin pääovelle vievä.

    Kuva
    Etkö huomannut, että tilaa olisi ohi kulkevalle lenkille myös? Jätetäänpä siis pistoraiteet ja lopetetaan jankuttaminen. Jos halutaan pysäkki lähelle TAYSin ovia, sitten se sinne rakennetaan ilman mitään pistoraiteita tai poppakonsteja. Todennäköisesti riittää, että pysäkki jää muutaman kymmenen metrin päähän, ja koko matkalle voidaan rakentaa katos, jos niin tahdotaan.

  7. #817
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Etkö huomannut, että tilaa olisi ohi kulkevalle lenkille myös? Jätetäänpä siis pistoraiteet ja lopetetaan jankuttaminen. Jos halutaan pysäkki lähelle TAYSin ovia, sitten se sinne rakennetaan ilman mitään pistoraiteita tai poppakonsteja. Todennäköisesti riittää, että pysäkki jää muutaman kymmenen metrin päähän, ja koko matkalle voidaan rakentaa katos, jos niin tahdotaan.
    On siellä pellolla tilaa tehdä vaikka minkälainen lenkki, mutta siellä ei ole matkustajia, joita palveltaisiin. Kaksipäisellä ratikalla ei tarvitse tehdä ylimääräisiä lenkkejä.

  8. #818

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1876

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    On siellä pellolla tilaa tehdä vaikka minkälainen lenkki, mutta siellä ei ole matkustajia, joita palveltaisiin. Kaksipäisellä ratikalla ei tarvitse tehdä ylimääräisiä lenkkejä.
    Mutta ylimääräisiä pistoja tarvitsee? Eiköhän nyt jätetä tämä asia, kun kerran on todettu jo useita kertoja, että se on täysin tarpeeton.

  9. #819
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Mutta ylimääräisiä pistoja tarvitsee? Eiköhän nyt jätetä tämä asia, kun kerran on todettu jo useita kertoja, että se on täysin tarpeeton.
    Sinä saat jättääkin halutessasi. Tuossa pistoraideideassa ei taida olla muuta vikaa, kuin että sitä ei ole tehty missään muualla aikaisemmin päättäreitä lukuun ottamatta, jos niilläkään.

  10. #820

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1876

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Sinä saat jättääkin halutessasi. Tuossa pistoraideideassa ei taida olla muuta vikaa, kuin että sitä ei ole tehty missään muualla aikaisemmin päättäreitä lukuun ottamatta, jos niilläkään.
    Ja miksiköhän niitä ei ole tehty? Raitiovaunuliikenteestä on kokemuksia jo 1800-luvun puolesta välistä ja raideliikenteestä yleensä aika paljon kauemmalta ajalta. Eiköhän tässä ajassa ole huomattu, että tuollaista ei kannata toteuttaa muualla kuin pääteasemilla. Ja jos tilaa on, ei tuollaista ratkaisua yksinkertaisesti tarvitse tai kannata tehdä.

  11. #821

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1876

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Ja vielä lisäykseksi:

    Näen viitenä kuutena päivänä viikossa, kuinka tällainen suunnan vaihto pääteasemalla tapahtuu. Joskus tietenkin käy niin, että vuoro tulee myöhässä ja vaunu pitää saada käännettyä heti, koska seuraavan vuoron kohtaaminen tapahtuu sillan toisessa päässä. Tämä kääntyminen ei tapahdu muutamassa kymmenessä sekunnissa, ei tällä kalustolla eikä luultavasti onnistuisi uudemmallakaan.


  12. #822
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Ja miksiköhän niitä ei ole tehty? Raitiovaunuliikenteestä on kokemuksia jo 1800-luvun puolesta välistä ja raideliikenteestä yleensä aika paljon kauemmalta ajalta. Eiköhän tässä ajassa ole huomattu, että tuollaista ei kannata toteuttaa muualla kuin pääteasemilla. Ja jos tilaa on, ei tuollaista ratkaisua yksinkertaisesti tarvitse tai kannata tehdä.
    Ehkä ei tarvitse eikä kannata yleensä tehdä, mutta TAYSin tapauksessa se on parempi. Se lyhentää ajettavan matkan pituutta. Ajallisesti se on kai se ja sama, mutta se säästää rakentamiskustannuksia ja tilaa lenkkiin verrattuna.

  13. #823
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Ja vielä lisäykseksi:

    Näen viitenä kuutena päivänä viikossa, kuinka tällainen suunnan vaihto pääteasemalla tapahtuu. Joskus tietenkin käy niin, että vuoro tulee myöhässä ja vaunu pitää saada käännettyä heti, koska seuraavan vuoron kohtaaminen tapahtuu sillan toisessa päässä. Tämä kääntyminen ei tapahdu muutamassa kymmenessä sekunnissa, ei tällä kalustolla eikä luultavasti onnistuisi uudemmallakaan.

    Mikä siinä muka aikaa vie. Kuski kävelee 30 m n. 30 sekunnissa. Siinä ajassa, kun matkustajat vaihtuvat, ratikka on valmis lähtemään liikkeelle. Jos ei ole, niin sellaista kalustoa ei kannata hankkia. Sähkömoottorin pyörimissuunnan vaihtaminen kestää vain millisekunnin. Sen verran, että se on juuri pysähtynyt, se voi alkaa pyöriä toiseen suuntaan.

  14. #824

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1876

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Ehkä ei tarvitse eikä kannata yleensä tehdä, mutta TAYSin tapauksessa se on parempi. Se lyhentää ajettavan matkan pituutta. Ajallisesti se on kai se ja sama, mutta se säästää rakentamiskustannuksia ja tilaa lenkkiin verrattuna.
    Ei ole parempi, vaan turha. Se ei lyhennä matkan pituutta kuin niiltä, jotka ovat menossa TAYSiin. Muiden matkaan tulee ylimääräistä. Rakennuskustannuksia se tuskin säästää, koska vaihteita ei ilmaiseksi saa. Ja mihinkä sitä tilaa sitten pitäisi säästää?

  15. #825

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1876

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Mikä siinä muka aikaa vie. Kuski kävelee 30 m n. 30 sekunnissa. Siinä ajassa, kun matkustajat vaihtuvat, ratikka on valmis lähtemään liikkeelle. Jos ei ole, niin sellaista kalustoa ei kannata hankkia. Sähkömoottorin pyörimissuunnan vaihtaminen kestää vain millisekunnin. Sen verran, että se on juuri pysähtynyt, se voi alkaa pyöriä toiseen suuntaan.
    Turha kai tässä vastaan on väittää, kun sinähän nämä selvästi paremmin tiedät...

Vastaavia viestiketjuja

  1. Tampereen linja 37
    kirjoittanut Wiima sen pitää olla foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 12.07.2011, 23:11
  2. Tampereen jokeri
    kirjoittanut Jykke foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 23.09.2009, 15:17
  3. Tampereen bussitarjonnasta
    kirjoittanut kemkim foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 21
    Viimeisin viesti: 07.09.2009, 00:47
  4. Tampereen rautatieasema
    kirjoittanut janihyvarinen foorumissa Junat
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 09.02.2009, 18:54
  5. Tampereen laajenemissuuntia
    kirjoittanut kemkim foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 15.01.2007, 18:11

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •