Jalankulkijoiden valot voivat näyttää vihreää automaattisesti vaunun tultua pysäkille. Jos pysäkki on tien laidassa niin se kannattaisi sijoittaa suojatien eteen ja toteuttaa jälleen samat jalankulkijoiden vihreät.
Näinkin voi tehdä ja se palvelisi toki hyvänä vaihtopysäkkinä. Mutta mutta...
Saman voi tehdä myös siten että rata kulkee nykyisten pysäkkien vierestä. Itse tekisin näin: Kadun tai tien varteen keskilaiturilla varustettu pysäkki, joka toimisi vaihtopysäkkinä seuraavasti. Hervannasta tulee vaunu Kissanmaankatua pitkin, jolloin vaunussa kuulutetaan esim. seuraavasti. "Keskussairaala. Raitiovaunulinja B Linnainmaalle lähtee viereiseltä raiteelta." Tässä tapauksessa voi olla kyseessä nappiin synkronoitukin vaihto, jolloin ratikka odottaisi jo valmiina viereisellä raiteella. Ovet auki ja väki kävelisi muutaman metrin matkan katoksen alla toiseen vaunuun. Mutta ´näin tarkkaa vaihtoa en pistäisi vaan hiukan löysää, kuitenkin pitäen siitä kiinni että vaihtajien odotusaika ei olisi mieluusti 5 minuuttia enempää. Taasen Linnainmaan suunnasta tulevassa ratikassa kuulutettaisiin: "Keskussairaala. Raitiovaunulinja A Hervantaan lähtee viereiseltä raiteelta."
Tai tehdä turhaan hidastavaa pistoraidetta. Kuten aikaisemmin totesin, niin en tiedä miten nopeasti tarkalleen kääntö tapahtuu, mutta uskoisin että se ei tapahdu siten, että toiseen päähän istuessa vaan pistetään kahva alas eteen ja menoks. Sekin viisastuttaisi jo pajlon, jos tietäisi, että tarvitsisiko kaksisuunta ratikassa asettaa kuljettajakohtainen älykortti aina siihen ohjaamon missä on vai onko sillä mitään väliä kummassa päässä se sitten onkaan. Kortti asentaa ainakin penkin ja peilit kuljettajan valitsemiin asetuksiin.