TASE2025 suosittaa ennen lähijunaa nimenomaan katuratikan rakentamista vuosille 2007 - 2015 Hervanta - Keskusta - Amuri. Lähijuna on myös mukana, mutta ainoastaan asemien parannustöiden osalta. itse lähijunaliikennöintiä TASE suosittaa vasta ratikan jälkeen v. 2015 - 2020. Nämä kaikki löytyy selvityksestä sivulta 66 (www.tase2025.fi). Ja TASE- selvitys on tehty 2007 maaliskuussa, niin että tieto on kyllä tuoretta. Silti moni sekoittaa sen yhä vanhaan pikaratikkatutkimukseen vuosituhannen alussa.
Tampereen sisäisissä kaupunginosissa on jo nyt huomattavasti suurempi määrä asukkaita ja työntekijöitä kuin naapurikunnissa. Moninkertainen määrä verrattuna lähijunan reitin lähialueisiin. Tampere kasvaa myös kaupungin sisällä.
Lisäksi ympäryskunnat ovat typerästi kaavoittaneet ja yhä edelleen kaavoittavat uudet asuinalueet ja ostoskeskuskanalansa kauas nykyisistä raiteista.
Ja VR:n sekä RHK:n asenne on tullut selväksi - ei intoa. Valitettavasti. Tee siinä nyt sitten yhteistyötä näiden kanssa.
Lähijuna olisi hieno juttu myös - etenkin Tampereen ja Nokian välillä. Mutta viitaten aikaisempaan, katuratikka olisi valmiimpi ja tehokkaampi hanke.
Se on usean tutkimuksen mukaan myös kevyenä ja pitkäikäisenä järjestelmänä taloudellisesti kannattavin 10 - 20 v. periodilla