Harvinaisen tuttu ongelma, mutta toisaalta jos bussit viettävät 15-30 sekuntia pysäkillä, esimerkiksi Stockmannia vastapäätä olevalla idän suunnan pysäkillä ja takana odottaa Rautatieaseman edustan pysäkille menossa oleva bussi, ei hommassa ole järkeä. Pitää siis sumplia jotenkin niin, että jonotusongelmaa ei pääse syntymään. Miten tämä käytännössä tapahtuu, jätän liikenneinsinöörien mietittäväksi.
Tähän ei välttämättä tarvita liikenneinsinöörin pätevyyttä. Tässä linkissä oma ehdotukseni aiheesta. Hämeensillan eteläisin kaista olisi kuten nykyäänkin Hatanpään valtatielle kääntyvien bussien kaista. Seuraava kaista olisi Hämeenkatua itäänpäin jatkavien bussien kaista. Keskimmäinen kaista olisi länteenpäin suuntautuvaa liikennettä varten riippumatta siitä, tuleeko liikenne Hatanpään valtatieltä vai Hämeenkadulta. Kaksi pohjoisinta kaistaa varattaisiin raitioliikenteelle.
Koskipuistossa raitiotie jakaisi idän suunnan pysäkkinsä tilankäyttösyistä Hämeenkatua länteen kulkevien bussien kanssa.
Tuulivoimaa ja Tammerkoskea hyödyntävän raideliikenteen ja johdinautojen lisäksi biokaasubussit (eivät vapauta kokonaan hiilidioksidipäästöistä) ja vetybussit voisivat tulla kyseeseen. Tosin vety on, kuten täälläkin on todettu, vain yksi keino varastoida sähköä.
Täydennän vastauksiasi väittämiin:
Jos bussien kulku Hämeenkadulla raitiotielle kielletään/estetään, ei johdinautolla ole tällöin tavalliseen bussiin verrattuna minkäänlaista händicäppiä, kun toistensa ohittaminen on kaikille busseille yhtä mahdotonta.
Akun varavirtalähteenä soisi myös raitiovaunuille; virtakatkoksen aikana ei ole kellään kivaa, jos 45-metrinen ratikka on jumiutunut esimerkiksi Rautatienkadun ja Hämeenkadun risteykseen. Miksei myös lähijunille, jos vaikka Oriveden lähijunassa olisi akku, jolla voisi ajella keskustaseisakkeelle, niin sähköistystä ei tarvitsisi rakentaa.
Rollikkapiuhoista tuskin on yhtään enempää haittaa kuin raitiovaunujenkaan ajojohdoista: sitä paitsi rollikkalangat olisi kaupunkikuvan palautus 1948-76 vallinneeseen tilanteeseen. Pitää varmaan soittaa Esko Bergille (Tampellan ja PMK:n kylttien sekä Tampereen vanhan vaakunan palauttamisesta aloitteen tehnyt kokoomuslainen veteraanivaltuutettu)...
Voisi kuvitella, että tekniikka on vuosikymmenten aikana kehittynyt, ettei näin enää kävisi.