Pintaveto tarkoittaa, että Tampereen keskustassa aletaan laajemmin siirtämään liikennettä kiskoille, kuten myös seutuyhtymä-alueella. Rautatienkadun, Hämeenkadun ja Itsenäisyydenkadun risteykseen rataa kolmeen-neljään suuntaan ja silmukalla jos mahtuu. Rautatieaseman alittava autojen tunneli muutettaisiin myös ratikoilla liikennöitäväksi. Kenties tunnelia laajentaen?
1m pintarata on taloudellinen ja kotimaisen osaamisen alla oleva ratkaisu. Ratikkaa voi vetää ympäri seutua ja jos Rautatieaseman edustalle tulee ruuhkaa voi systeemiä laajentaa laittamalla tunneliin ala-terminaalin lisähaaroineen kaupunkiin ja seudulle. Kaikki tehdyt suunnitelmat ovat hyviä. Visiot on tehty. Pintaradalla kannattaa aloittaa. Rakennusalan vähenevän kysynnän vuoksi parikymmentä kilometriä kannattaisi varmaan vetää lähivuosina.