Sivu 70 / 234 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 103050606667686970717273748090110130150170 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1036-1050/3509

Viestiketju: Tampereen pikaratikkahanke

  1. #1036
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut risukasa Näytä viesti
    Suomalaisessa rautatietermistössä on mielestäni yleisesti määritelty teli niin, että se liikkuu vähintään joko sivusuunnassa tai pystyakselin ympäri, ja siinä on akselit. Englanninkielisessä wikipediassa määritelmä on taas paljon laveampi.

    Syy, miksi ei haluta rakentaa pystyakselin ympäri kääntyvää pyörästöä niin, että eri puolen pyörät pyörisivät itsenäisillä nopeuksilla, johtuu siitä, että tämä vaatisi kahden erillisen ajomoottorin käyttöä yhtä teliä kohti. Kallista siis verrattuna perinteiseen ratkaisuun, jossa yksi moottori pyörittää kahta akselia.

    Akselillinen pyörästö tosiaan huutaa tiukoissa kaarteissa ja suurempi raideleveys aiheuttaa siis lisää melua suuremman kiskon pituuseron vuoksi. Helsingissä raitiovaunujen melusta valitetaan erityisesti kääntösilmukoiden alueella. Vaikka valittajien joukko on enemmänkin äänekäs kuin väekäs, niin melu on silti merkittävä haaste. Mm. Munkkiniemen silmukassa on sitova 10km/h nopeusrajoitus melun takia.
    Telin rakenne ei tosiaankaan vaadi yhtenäistä akselia vastakkaisella olevan pyörän kanssa.
    Toisekseen kahdesta päästä ajettava ratikka ei tarvitse silmukkaa kääntöpaikalleen.

  2. #1037
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1471

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Mikä estää rakentamasta teliä siten, että kaikki pyörät voisivat pyöriä toisistaan riippumattomilla nopeuksilla ?
    Ei mikään ja raitiovaunuissahan näitä on erityisesti juoksuteleinä. Monissa malleissa on kuitenkin palattu läpikulkeviin akseleihin. Pyörien mekaaninen yhteys parantaa olennaisesti telin ajodynamiikkaa, vaikka siitä kaarteissa kirskuntaa tuleekin.

  3. #1038

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Esim. 20 metrin kaarresäteellä 90 asteen käännös tekee 1000-millisellä 1,6 metrin pituuseron ja 1524-millisellä 2,4 metrin pituuseron.
    Täsmennetään nyt vielä asia, joka ei äsken tullut mieleen: Tuo kaarteen kiskojen pituusero ei riipu kaarresäteestä, vaan ainoastaan raideleveydestä, joten jokaisessa 90 asteen käännöksessä toinen pyörä joutuu liukumaan kyseisen matkan. Mutta suuremmalla kaarresäteellä se tekee sen tietysti pidemmällä matkalla, joten melu ja kiskojen suhteellinen kulutus vähenee. Mutta pyörän kuluminen ei ainakaan periaatteessa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Telin rakenne ei tosiaankaan vaadi yhtenäistä akselia vastakkaisella olevan pyörän kanssa.
    Vaikka olisikin mahdollista, eri asia on sitten se, mikä on teknisesti järkevää. Esim. tässä ketjussa on telitekniikkaa käsitelty enemmänkin. Akselittomilla teleillä siis on myös huonot puolensa kulkuominaisuuksissa. Hyvällä ratatekniikalla voi (ja pitää) toki vaikuttaa myös kulkuun, mutta silti ehdoin tahdoin huonojen teknisten valintojen tekeminen ei ole hyvästä.

  4. #1039
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    Ei mikään ja raitiovaunuissahan näitä on erityisesti juoksuteleinä. Monissa malleissa on kuitenkin palattu läpikulkeviin akseleihin. Pyörien mekaaninen yhteys parantaa olennaisesti telin ajodynamiikkaa, vaikka siitä kaarteissa kirskuntaa tuleekin.
    Tampereen tulevassa "pika"ratikassa ei juoksutelejä tai -pyöriä ole, vaan kaikki vetävät. Se ei kuitenkaan edellytä akselin käyttöä, vaan yksi moottori voi käyttää kahta peräkkäistä pyörää samalla puolella.

  5. #1040
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Vaikka olisikin mahdollista, eri asia on sitten se, mikä on teknisesti järkevää. Esim. tässä ketjussa on telitekniikkaa käsitelty enemmänkin. Akselittomilla teleillä siis on myös huonot puolensa kulkuominaisuuksissa. Hyvällä ratatekniikalla voi (ja pitää) toki vaikuttaa myös kulkuun, mutta silti ehdoin tahdoin huonojen teknisten valintojen tekeminen ei ole hyvästä.
    Katsoin tuota linkittämääsi ketjua, mutta en löytänyt tietoa akselittoman telin kulkuominaisuuksista. Millä tavalla akseliton teli kulkee huonommin ? Entä paljonko sen merkitys on ratikan pienillä nopeuksilla ? Luulisi, että kiskojen ja pyörien kuluminen on suurempi ongelma.

    Kumipyöräpuolellakin vetävissä pyörissä on tasauspyörästöt juuri siksi, että kaarteessa eri puolen pyörät pyörivät eri nopeudella. Ratikan lattian alle tuskin mitään tasauspyörästöjä mahtuu.
    Viimeisin muokkaaja Ertsu; 16.11.2008 kello 21:03. Syy: lisäys

  6. #1041

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Katsoin tuota linkittämääsi ketjua, mutta en löytänyt tietoa akselittoman telin kulkuominaisuuksista.
    Siitä on juurikin siinä viestissä, johon suoraan linkkasin (Anteron viesti 6.7.2007):

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Kiinteät akselit ovat vaatimuslistalla. Ne ovat osoittautuneet ajo-ominaisuuksiltaan paremmiksi kuin akselittomat ratkaisut. Siinä mennään rakenteen dynaamisiin muodonmuutoksiin ja pyörien kiertymäkulmaeroihin akselittoman rakenteen huonojen ajo-ominaisuuksien selittäjänä. Akseli on helpoin ja yksinkertaisin ratkaisu näihin ongelmiin.

  7. #1042
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Siitä on juurikin siinä viestissä, johon suoraan linkkasin (Anteron viesti 6.7.2007):
    Voisiko niissä käyttää jotain levykytkintä, joka irrottaisi kaarteessa ja jota ohjattaisiin nivelen taipumisesta ? Minkälaisia nuo huonot ajo-ominaisuudet ovat ilman akselia ? Mistä nopeudesta alkaen ?

  8. #1043
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke



    Jotain tällaista. Lapseni piirsi tämän. Kyllä insinöörit osaavat.

    Tallaisella projektilla on työllistävä vaikutus ja valtava tuotto Tampereen seudulle. Kotimaisuusaste voidaan pitää korkeana ja euro-alueen taantuman aikana rakentaminen edullistuu. Ei ole aikaa hukattavissa eikä nahistelua pienistä seikoista kuten raideleveydestä tai tunneleista, ne eivät voi olla hidastava esteenä. Jos radat ovat tulossa joskus jokatapauksessa, on järkevää lopettaa kaikki kaiho. Pintaradan rakentaminen ei lähde käyntiin ilman, että aihetta aktiivisesti pusketaan, tavoitteena rakentamisen aloittaminen vuoden-kahden kuluttua.

  9. #1044
    Jykke avatar
    Liittynyt
    21.03.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    625

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    Jotain tällaista. Lapseni piirsi tämän. Kyllä insinöörit osaavat.
    Joo nyt selvisi. Tuollainen silmukka on sikäli aika tilallisesti hankala. Uskaltaisin näin äkkiseltään sanoa, että mahdoton. Yksinkertaisempi risteys (samanlainen kuin uusi Mannerheimintien, Simonkadun ja Kaivokadun risteys) olisi parempi ratkaisu.

    Olettekos muuten miettineet mihin tuo Rautatienkatua pohjoiseen (kuvassa vasemmalle lähtevät raiteet) menevän linjan olisi tarkoitus kulkea. Itsekkin olen joskus pohtinut sille reitillä ratikkaliikennettä (esim. Ranta-Tampellaan).

  10. #1045
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jykke Näytä viesti
    Olettekos muuten miettineet mihin tuo Rautatienkatua pohjoiseen (kuvassa vasemmalle lähtevät raiteet) menevän linjan olisi tarkoitus kulkea. Itsekkin olen joskus pohtinut sille reitillä ratikkaliikennettä (esim. Ranta-Tampellaan).
    Ranta-Tampellaan pääsee hyvin myös oikealla junalla = lähijunalla.

  11. #1046
    Kaid avatar
    Liittynyt
    26.06.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    546

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Nopeus ja raideleveys eivät myöskään korreloi; muistellaanpa taas Japanin pikajunia ja niiden 1067 mm raideleveyttä.
    Mikäli - kuten oletan - "Japanin pikajunilla" viitataan Shinkansen-järjestelmään, on syytä huomauttaa Shinkansenin raideleveyden olevan Japanin muusta rateverkosta poiketen 1435 mm. Australiassa sen sijaan on käsittääkseni suurnopeusratoja 1067 mm raidelevydellä.

  12. #1047
    Jykke avatar
    Liittynyt
    21.03.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    625

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Ranta-Tampellaan pääsee hyvin myös oikealla junalla = lähijunalla.
    Asemalle kyllä. Muualle keskustaan ilman vaihtoa tai pitkää kävelyä... Ei. Jos tulevaisuudessa Tampellan alueen liikenne hoidetaan ruuhka-aikoina bussilinjalla 24 ja yhdellä lähijunapysäkillä, niin liikenneyhteydet eivät ole parantuneet huomattavasti.

    Ranta-Tampellan uudelle asuinalueelle voisi mielestäni vetää ratikan kahta vaihtoehtoista reittiä. Yksi reitti olisi Kauppakadulta Kuninkaankadun kävelykadulle, jolla rata kulkisi limitettynä (Anttilan kohdalla pysäkki kohtauspaikkoineen). Rata jatkaisi aina limitettynä Finlaysonin ohitse (pysäkki kirkon kohdalla) aina Mältinrantaan, josta kuljettaisiin kosken ylitse uuden raitiotie ja kävelysillan kautta. Siitä Keernakadulle (jossa olisi pysäkki). Siitä Verstaankatua Tampellan bulevardille (pysäkki Pelllavantorilla) ja sitä pitkin aina uudelle Ranta-Tampellan asuinalueelle. Toista reittiä en ole vielä hirveästi ehtinyt miettiä, mutta se kulkisi suunnilleen Rautatienkadulta Juhannuskylän lävitse Lapintielle ja siitä Juhlatalonkadulle, josta samaa reittiä pitkin Tampellan bulevardille.

  13. #1048
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Kuva kertoisi enemmän kuin tuhat sanaa. Itse olen käyttänyt noita valmiita ilmakuvia piirrospohjana, mutta onko siinä jotain tekijänoikeuslain vastaista ? Minulle ei ainakaan kukaan ole tullut sanomaan, että äläpäs käytä niitä karttakuvia.

  14. #1049
    Jykke avatar
    Liittynyt
    21.03.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    625

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Kuva kertoisi enemmän kuin tuhat sanaa. Itse olen käyttänyt noita valmiita ilmakuvia piirrospohjana, mutta onko siinä jotain tekijänoikeuslain vastaista ? Minulle ei ainakaan kukaan ole tullut sanomaan, että äläpäs käytä niitä karttakuvia.
    Noihin tekijänoikeuksiin en osaa vastata, mutta suosittelen tutustumaan ja käyttämään Googlemapsia.

    Vai oliko tämä kehotus minulle kuvien tekemisessä, kun selostin edellisessä viestissäni linjauksen vaihtoehtoja?

  15. #1050
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jykke Näytä viesti
    Vai oliko tämä kehotus minulle kuvien tekemisessä, kun selostin edellisessä viestissäni linjauksen vaihtoehtoja?
    Sitä nimenomaan.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Tampereen linja 37
    kirjoittanut Wiima sen pitää olla foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 12.07.2011, 21:11
  2. Tampereen jokeri
    kirjoittanut Jykke foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 23.09.2009, 13:17
  3. Tampereen bussitarjonnasta
    kirjoittanut kemkim foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 21
    Viimeisin viesti: 06.09.2009, 22:47
  4. Tampereen rautatieasema
    kirjoittanut janihyvarinen foorumissa Junat
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 09.02.2009, 16:54
  5. Tampereen laajenemissuuntia
    kirjoittanut kemkim foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 15.01.2007, 16:11

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •