Ehdottomasti. Tuosta visiostani puuttuu Ylöjärven ja Lempäälän suunnan raideliikenne toistaiseksi. Etelän suunta vaatisi omat lisäraiteensa myöskin, joten päätin priorisoida Nokia - Orivesi välin ennnen etelää. Toki taajamajunille voisi rakentaa uusi seisake ainakin Kuljun uudelle asuinalueelle ensi hätään ja seisake suunniteltaisiin ratikoiden tulemista silmällä pitäen.
Itse vedin Vuoreksen linjan vanhan pikaratikan suorempaa reittiä pitkin, jotta matka keskustaan olisi nopea. Tulevat Vuoreksen bussilinjat voisivat hoitaa Automiehenkadun (toisin sanoen Ikean?) liikenteen.
Mutta eikös Vuorekselle ole tarkoitus tulla oma aluekeskuksensa, joka sisältää kirjaston, uimahallin ja kauppakeskuksen? Tietysti alkuvaiheessa ainakin Mäyränmäkeläiset tukeutuisivat Hervantaan, jolloin Hervannan "kieppi" voidaan jättää rakentamatta, mutta Vuoreksen kasvaessa sillä olisi jo oma aluekeskus.
Jos raiteet rakennetaan valtaväylän itäpuolelle niin ehdottomasti, mutta tässä visiossa olen ne sijoittanut keskelle valtaväylää.
Yliopisto on toki tärkeä kohde. Alkuperäisessä visiossani jätikin A-kehälinjan kulkemaan Yliopiston kautta, mutta muutin sittenkin sen toistaiseksi kulkemaan Sammonkatua pitkin. Olen jopa myöhemmin hiukan katunut tuota ratklaisua nimenomaan yliopiston alueen heikkenemisen myötä, joten olen hiukan ajatellut ottaa vanhan A-kiepin takaisin. Katsotaan mitä saisi värkättyä...
Visioni pysäkkeihin olen itselleni tuntemattomilla alueilla joutunut turvautumaan pitkälti entisen pikaratikan pysäkkehin. Uskon sanaasi, että entinen asema olisi parempi.
Ja suunnitelmissa on![]()
Itse meinasin ensin linjata ratikan kulkemaan linjan 28 reittiä seuraillen, mutta sitten päätin linjata sen kulkemaan Lamminrahkan kautta, koska paras hyötyhän ratikasta saadaan, kun se kulkee uusien asuinalueiden halki, jotka voidaan oikeasti rakentaa tukeutumaan ratikalle. Muistelisin nähneenikin netissä kaavakuvan, jossa ratikka oli linjattu Sorilaan Lamminrahkan kautta. Oliko peräti sinun kotivuillasi se kuva (tai ainakin linkki). Näin äkkiseltään en sitä kuvaa löytänyt uudestaan. Syy miksi päättäri on keskellä mitään on varovaisuuteni. En oikein tiennyt tarkkaa reittiä Lamminrahkan kautta, joten jätin ensimmäisen vaiheen päättärin siihen Atalan nurkalle. Siitä vaan rataa sitten pala kerrallaan jatkamaan - aina Sorilaan asti.
Täytyy tosiaan muuttaa karttaa tässä joku päivä. Ja ehdotuksia ja parannuksia saa aina esittää.