
Alunperin kirjoittanut
janihyvarinen
Runko-osuuden kumpaankin päähän voitaisiin sitten rakentaa raitiotiemäinen rataosa, jonka edut olisivat joustavampi mukautuminen kaupunkirakenteeseen kuin junaradalla, tiheämmät pysäkit jne. Määrällisesti näitä rakennettaisiin suhteellisen vähän verrattuna junaradan pituuteen. Jos rahaa ja tarvetta olisi, Orivedelle voitaisiin rakentaa lyhyt pätkä tällaista rataa ja Tampereen päässä kaupunkiin tultaisiin kaupunkirakenteen läpi eikä ratapengertä pitkin. Kummassakin päässä ajo siis olisi hieman hitaampaa, mutta kun runko-osuus olisi nopea, kokonaismatka-aika jäisi silti lähelle paikallisjunayhteyden nopeutta, tosin sillä erotuksella että vaihdottomien lähtö-/kohdepysäkkiparien lukumäärä olisi paljon suurempi, kun pysähdyksiä olisi kummassakin päässä muutama enemmän. Suurempaa pysäkkien määrää kompensoisi duokaluston junakalustoa parempi kiihtyvyys.