
Alunperin kirjoittanut
kouvo
Ratikka on toisaalta myös täysin tamperelaisten omissa lompakoissa, toisin kuin lähijuna, jonka kustannuksiin osallistuvat myös naapurikunnat ja valtio merkittävällä osuudella. Tampereella uusille asuinalueille luodaan jokatapauksessa hyvät bussiliikenneyhteydet, toisin kuin ympäristökunnissa. Luonnollisesti naapurikuntien pitää ohjata asutusta voimakkaasti seisakkeiden läheisyyteen, mutta tämä edellyttää, että ne seisakkeet ovat olemassa ja että juna pysähtyy niillä. Liikennevirrat osoittavat selkeästi jo nyt että lähikunnat ovat vahvasti "nurmijärveistymässä", joten nyt kannattaisi toimia ennen kuin tilanne karkaa käsistä.
Juurikin tästä syystä lähijunalinja Nokia-Lempäälä olisi syytä avata mitä pikimmiten. "Karvalakkialoituksena" se ei vaatisi suuria investointeja, eikä vuosikausien suunnittelua ja erinäisten selvitysten laatimista, jos vaan tahtoa löytyisi.