Sivu 78 / 182 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 183858687475767778798081828898118138158178 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1156-1170/2720

Viestiketju: Tampereen pikaratikkahanke

  1. #1156
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Jos pysäkillä on kinos, eivät bussit aja kadun reunaan pysäkeillä, jolloin oville jää tilaa toimia.
    Voisitko vielä kertoa, mikä siinä Tammerneonin sisäänpäin aukeavassa ovessa vikana oli, kun sitä ei enää käytetä uusissa busseissa ? Mikä ulospäin aukeavassa on parempaa ?
    Viimeisin muokkaaja Ertsu; 28.12.2008 kello 16:12. Syy: korjaus

  2. #1157
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    5709

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Mikä ulospäin aukeavassa on parempaa ?
    Halvempi hinta.

  3. #1158
    GT8N avatar
    Liittynyt
    22.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    809

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Suomen (ja pohjoisemman Skandinavian) talvea on harhaanjohtavaa verrata Alppien "talveen". Suomessa lämpötilavaihtelut ovat paljon suuremmat ja nopeammat, sekä pakkanen on usein kireämpi kuin Alpeilla koskaan.
    Sanotaan vielä myös se, että Suomessa ei yleensä ole lunta juuri metriä enempää, mutta Alpeilla sitä on useita metrejä niin, että jotkin tiet ja rautatietkin ovat olleet talviajan poikki, kun ei vaan kannata tapella lunta vastaan.

  4. #1159
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3324

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Tässä oma näkemykseni siitä, miten Tampereen raideliikenneverkko kasvaisi vuosi vuodelta.

    Tiivistettynä:

    2009 Rakennemalli ja liikennejärjestelmäsuunnitelma
    2010 Sopimus yhteisestä yleiskaavasta ja liikennejärjestelmästä
    2011 Uudet taajamajunaseisakkeet, raitiotien yleissuunnitelma, YVA
    2012 Raitiotien Vuores-Lentävänniemi hankesuunnitelma, rakentamispäätös
    2013 Raitiotien koerata Hakametsä-TAYS
    2014 Raitiotien koerata Hakametsä-Vuores
    2015 Raitiotie valmis Amuriin/Pyynikintorille asti
    2017 Lähijunareitti Siuro-Lempäälä auki
    2018 Lähijunareitti Tampere-Orivesi keskusta auki
    2020 Raitiotie valmis Lielahteen asti
    2025 Raitiotie Tampella-Sorila valmis
    2029 Raitiotie Pirkkalan lentoasemalle valmis
    2032 Raitiotie Ylöjärven Vastamäkeen valmis
    2034 Raitiotie Saarenmaahan valmis
    Sakari Kestinen

  5. #1160
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Sinulta puuttuu tuossa 2009-2010 vaiheilta valtuustotason periaatepäätökset. Ne pitäisi ensin tehdä. Lisäksi koeradat ovat raitiotiellä turha välivaihe. Kalustohankinta kestää 2-3 vuotta, ja yhden ratajakson rakentaminen noin puoli vuotta, koko hanke tietysti pidempään. Tällöin on selvää, että kalustotoimitusten alkuun mennessä saadaan osa radasta käyttöön koeajoja ja kuljettajakoulutusta varten. Ensimmäisen toteutusvaiheen kesto voi olla noin 2-3 vuotta laskien kilpailutusten alusta.

  6. #1161
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3324

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Sinulta puuttuu tuossa 2009-2010 vaiheilta valtuustotason periaatepäätökset. Ne pitäisi ensin tehdä.
    Nojoo, mutta luotan uuteen valtuustoon sen verran paljon, että strategisesti tärkeä hanke on läpihuutojuttu. Voi olla naivia uskoa tässä taloustilanteessa, mutta se nähtäneen lähiaikoina. Jonkun mielestä kaupungilla ei ole varaa rakentaa raitiotietä, mutta onko sillä varaa lykätäkään rakentamista?


    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Lisäksi koeradat ovat raitiotiellä turha välivaihe. Kalustohankinta kestää 2-3 vuotta, ja yhden ratajakson rakentaminen noin puoli vuotta, koko hanke tietysti pidempään. Tällöin on selvää, että kalustotoimitusten alkuun mennessä saadaan osa radasta käyttöön koeajoja ja kuljettajakoulutusta varten. Ensimmäisen toteutusvaiheen kesto voi olla noin 2-3 vuotta laskien kilpailutusten alusta.
    Ehkä tosiaan koeajot 2013-14 on turhan optimistinen toive; joka tapauksessa rata tuskin on täysin valmis kaupalliseen ajoon silloin kuin ensimmäiset vaunut tulevat. Koerata on osa lopullista rataa, pätkiä katu- ja pikaosuuksilla varikon lähellä. En tiedä radan varrelta parempaa paikkaa varikolle kuin Vuohenojan lumenkaatopaikan.

    Mitä tarkoitat ratajaksolla?
    Sakari Kestinen

  7. #1162

    Liittynyt
    06.04.2008
    Sijainti
    Tammerfors
    Viestejä
    153

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Nojoo, mutta luotan uuteen valtuustoon sen verran paljon, että strategisesti tärkeä hanke on läpihuutojuttu. Voi olla naivia uskoa tässä taloustilanteessa, mutta se nähtäneen lähiaikoina. Jonkun mielestä kaupungilla ei ole varaa rakentaa raitiotietä, mutta onko sillä varaa lykätäkään rakentamista?
    No, monen talous- ja yhdyskuntaoppineen mielestä juuri tällaisessa taloustilanteessa pitää toteuttaa nimenomaan yhdyskunnallisia ja yhteishyödyllisiä suurhankkeita.
    Syyt:
    - Alhaiset ja edelleen laskevat materiaali- ja työkustannukset
    - Työpaikkojen ylläpitäminen ja uusien luominen hankkeiden avulla (turvaa osaltaan myös verotuloja)
    - Lainojen edullisuus
    - Ympäristökysymykset
    - Heikossa taloustilanteessa joukkoliikenteen kysyntä kasvaa

    Jos nyt on automiehille rakenneltu sadoilla miljoonilla teitä ja katuja ja vielä yksi isompi tunnelikin tähän tulee, niin kai tuohon ratikkaankin rahaa pitäisi löytyä.
    En sitten millään haluaisi asetella vastakkain tärkeitä autoliikenteen ja joukkoliikenteen tarpeita, mutta kaikki tietää kumpi sen potin on Tampereen seudulla korjannut viimeisen 50 v. ajan.
    Olisiko jo siis aika...?

  8. #1163

    Liittynyt
    14.03.2008
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    69

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Kaupungin 15 vuoden investointien PTS on karua luettavaa. Toteutettavia investointeja on tyyliin kaksi kertaa enemmän mitä rahoitusta. Joku tietenkin kääntää tämän siten, etteivät ratikan muutamat sadat miljoonat siinä konkurssissa paina. On siis kyettävä perustelemaan ratikan hyödyt myös taloudellisessa mielessä riittävän selkeästi. Kuten tehtiin pitkän tunnelin kohdalla. Eli laitetaan rakennusoikeus puhumaan.

    Vaalien jälkeen on saanut ilolla lukea useampien tuoreiden valtuutettujen ratikkaa suorastaan vaativia kannanottoja. Tulevaisuudessa siis näyttää olevan toivoa. Ja vaikka pormestarin suhtautuminen on mikä on, niin valtuuston uudelle puheenjohtajalla raideliikenne tuntuu merkitsevän samaa mitä Timo P:lle yksityisautoilu.

    Tuskin maltan odottaa seudullisten megaselvitysten valmistumista ja jatkotoimenpiteitä.

  9. #1164
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    28.02.2007
    Viestejä
    1250

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jawahl Näytä viesti
    No, monen talous- ja yhdyskuntaoppineen mielestä juuri tällaisessa taloustilanteessa pitää toteuttaa nimenomaan yhdyskunnallisia ja yhteishyödyllisiä suurhankkeita.
    Taloustilanteet tulevat ja menevät. Investointeja, jotka eivät ole jo toteuttamista vaille valmiina pöytälaatikossa, on erittäin hankala ajoittaa sopivaan laskusuhdanteeseen. Tätä nykyistä alamäkeäkään ei kovin moni poppamies povannut, ennen muutama kuukausi sitten tapahtunutta parin jenkkikioskin kaatumista. Tähän lamaan ei Tampereella ratikalla ehditä.

  10. #1165
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3324

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jawahl Näytä viesti
    No, monen talous- ja yhdyskuntaoppineen mielestä juuri tällaisessa taloustilanteessa pitää toteuttaa nimenomaan yhdyskunnallisia ja yhteishyödyllisiä suurhankkeita.
    Nimenomaan näin pitäisikin keynesiläisen talouspolitiikan mukaan toimia. Mutta onko kaupunginvaltuustolla kanttia siihen kuntatalouden kriisiytyessä verotulojen vähetessä ja sosiaali- ja terveysmenojen kasvaessa?

    Toivotaan hartaasti, sillä viime laman seurauksena tehdyt leikkaukset kaikilla sektoreilla ovat rampauttaneet paljon. Joukkoliikenteen kehittämisen pysäyttäminen olisi suuri virhe.
    Sakari Kestinen

  11. #1166

    Liittynyt
    06.04.2008
    Sijainti
    Tammerfors
    Viestejä
    153

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Tampereen kaupunki on kuulolla.
    Täällä voi ehdottaa suoraan kaupungin kehitysryhmälle ideoita ja antaa mielipiteitänsä mm. joukkoliikenneasioista:

    http://hosting.fountainpark.com/tampere/?e

    Nyt kannattaa kaikkien joukkoliikenteen ystävien käyttää tämäkin mahdollisuus - asianosaisille suoraan menevillä mielipiteillä kun on merkitystä asian edistymisen kannalta!

  12. #1167
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jawahl Näytä viesti
    Tampereen kaupunki on kuulolla.
    Täällä voi ehdottaa suoraan kaupungin kehitysryhmälle ideoita ja antaa mielipiteitänsä mm. joukkoliikenneasioista:

    http://hosting.fountainpark.com/tampere/?e

    Nyt kannattaa kaikkien joukkoliikenteen ystävien käyttää tämäkin mahdollisuus - asianosaisille suoraan menevillä mielipiteillä kun on merkitystä asian edistymisen kannalta!
    Nyt kirjoitat kyllä palturia. Virkamiehet eivät korviaan lotkauta yksityishenkilöiltä tulleen palautteen takia. Vain julkisuuden kautta tulleilla mielipiteillä on jonkin verran merkitystä.
    Virkamiehiltä ei yleensä tule edes vastauksia mihinkään palautteeseen. Miksi vaivautua vastaamaan jollekin "Taavi Tavikselle", kun on "parempaakin" tekemistä ?

  13. #1168
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3324

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Noita kehitysehdotuksia käytetään kaupungin uuden strategian laadinnassa, jonka viime kädessä hyväksyy kaupunginvaltuusto. Eli siis meidän valitsemat ihmiset. Se myös pyörii aika paljon kaupunginhallituksessa, jossa kaikki ovat valtuutettuja.
    Sakari Kestinen

  14. #1169
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Noita kehitysehdotuksia käytetään kaupungin uuden strategian laadinnassa, jonka viime kädessä hyväksyy kaupunginvaltuusto. Eli siis meidän valitsemat ihmiset. Se myös pyörii aika paljon kaupunginhallituksessa, jossa kaikki ovat valtuutettuja.
    Tosiasiassa kaupunginvaltuutetut kuuntelevat kansalaisten mielipiteitä n. kuukauden ennen vaaleja. Vaalien jälkeen ei enää tarvitse.

  15. #1170

    Liittynyt
    06.04.2008
    Sijainti
    Tammerfors
    Viestejä
    153

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Nyt kirjoitat kyllä palturia. Virkamiehet eivät korviaan lotkauta yksityishenkilöiltä tulleen palautteen takia. Vain julkisuuden kautta tulleilla mielipiteillä on jonkin verran merkitystä.
    Virkamiehiltä ei yleensä tule edes vastauksia mihinkään palautteeseen. Miksi vaivautua vastaamaan jollekin "Taavi Tavikselle", kun on "parempaakin" tekemistä ?
    Jahah. Ertsu Epätoivolla usko asiaan horjuu...

    Politiikoissa on joka sorttia. Totta, että EVK- tyyppejäkin löytyy (yleensä asian kiihkovastustajat + pölhöpopulistit).
    Enemmistö virkamiehistä ja valtuutetuista kuitenkin suhtautuu asiallisiin ja perusteltuihin palautteisiin melko hyvin ja ottaa työnsä riittävällä vakavuudella.

    Tässä kyselyssä homman nimi on suuri mielipidekartoitus joka myös julkaistaan laajalti. Varmasti keskustelu siis herättää monessa päättäjässä ainakin jonkin tason mielenkiintoa. Kuka ties joku joukkoliikenneasioissa aiemmin uinunutkin kokee asiassa jonkin tason herätyksen, tai joutuu pakon edessä tutustumaan esim. TASE2025:een.

    Kannustankin siis positiivisessa hengessä vielä kerran kaikkia joukko- ja raideliikenteen asioihin edsitystä haluavia antamaan perustellun mielipiteensä ao. sivuilla:
    http://hosting.fountainpark.com/tampere/?e

Vastaavia viestiketjuja

  1. Tampereen linja 37
    kirjoittanut Wiima sen pitää olla foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 12.07.2011, 23:11
  2. Tampereen jokeri
    kirjoittanut Jykke foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 23.09.2009, 15:17
  3. Tampereen bussitarjonnasta
    kirjoittanut kemkim foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 21
    Viimeisin viesti: 07.09.2009, 00:47
  4. Tampereen rautatieasema
    kirjoittanut janihyvarinen foorumissa Junat
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 09.02.2009, 18:54
  5. Tampereen laajenemissuuntia
    kirjoittanut kemkim foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 15.01.2007, 18:11

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •