Mielestäni lähtökohta Tampereen keskustan liikenteessä pitäisi olla se, että yksityisautot käyttäisivät ns. keskustan kehää (Hämeenpuisto – Satakunnankatu – Rautatienkatu – Tampereen valtatie) ja joukkoliikenne menisi suoraan keskustan läpi Hämeenkatua ja Itsenäisyydenkatua. Hämeenkadulle ei juuri kenelläkään tavallisella kaupunkilaisella ole välttämätöntä tarvetta päästä omalla autolla, joten sen voisi muuttaa joukkoliikennekaduksi joko kokonaan tai ruuhka-aikoina.
Raitiotien rakentaminen pitäisi aloittaa TASE 2025 katuratikkavaihtoehto A:n mukaisesti, mutta ilman Kalevantien koukkausta. Pispalassa taas käytettäisiin omia raiteita, mutta samassa maastokäytävässä rautatien kanssa.
http://www.tase2025.fi/images/katuratikka_A1.jpg
Itsenäisyydenkatu ja Hämeenkatu eivät ole kovin tärkeitä yksityisautojen väyliä, mutta joukkoliikenteelle ne ovat paras mahdollinen reitti.