Sivu 85 / 182 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 52545657581828384858687888995105125145165 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1261-1275/2720

Viestiketju: Tampereen pikaratikkahanke

  1. #1261
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6386

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jykke Näytä viesti
    Jos suunnitelmat pitävät, niin 2015 olemme Suomen toinen raitiovaunukaupunki.
    Vai neljäs?

    Kyllä suunnittelu munkin mielestä etenee tuskastuttavan hitaasti sekä Treella että Turussa. Mutta ehkä prosessin hitaus johtuu suurimmaksi osaksi siitä, että ilman valtiota hankkeet tiedetään käytännössä mahdottomiksi, ja valtion pehmittämiseen ja vakuuttamiseen menee oma aikansa. En tiedä.

    Joka tapauksessa tämä pitkä prosessi on käsittääkseni ainakin saanut molemmissa kaupungeissa aikaiseksi sen, että yhä useampi päättäjä, virkamies ja kaupunkilainen alkaa ymmärtää, että ratikka voi olla ihan realistinen vaihtoehto ja vieläpä hyvä sellainen. Kun jossain vaiheessa ratikan tuloa aletaan pitää jo itsestäänselvyytenä, niin sitten ollaan jo lähellä toteutuspäätöksiä.

  2. #1262
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Täytyypä ihmetellä, mikä noissa ratikoissa niin tavattomasti maksaa samaan aikaan, kun radan päälle rakennettava suurhalli ei näytä maksavan mitään. Sama koskee Tampere-taloa, Hämpin parkkia ja Rantaväylän tunnelia.

    Jos tulevaisuudessakin joukkoliikenteen runkona pidetään bussiliikennettä ilmaisine väylineen, niin onneksi on tuo peltilehmä käytössä. Bussia käytän vain poikkeustilanteessa.

  3. #1263
    Jykke avatar
    Liittynyt
    21.03.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    624

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Vai neljäs?
    En nyt tarkalleen tiedä kuinka pitkällä pääkaupunkiseutu, Turku ja Kouvola ovat omista pikaratikoistaan, mutta uskoisin, että meillä täällä mansessa on tarpeeksi etumatkaa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Jos tulevaisuudessakin joukkoliikenteen runkona pidetään bussiliikennettä ilmaisine väylineen, niin onneksi on tuo peltilehmä käytössä.
    Näin raideliikenteen alkuvaiheessa onkin hyvin ymmärrettävää, että bussiliikenne pysyy edelleen runkona, mutta tulevaisuudessa tilanne luultavasti olisi (ja toivon mukaan onkin), se että raitiovaunuilla ollaan saatu korvattua raskaimmin kuormitetut Tampereen sisäiset bussilinjat, jolloin raitiovaunut muuttuisivat alueen liikenteelliseksi rungoksi.

  4. #1264
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jykke Näytä viesti
    En nyt tarkalleen tiedä kuinka pitkällä pääkaupunkiseutu, Turku ja Kouvola ovat omista pikaratikoistaan, mutta uskoisin, että meillä täällä mansessa on tarpeeksi etumatkaa.
    Kouvola ??? Eiköhän Viipuri ollut yksi kolmesta ratikkakaupungista ?

  5. #1265
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3324

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Kouvola ??? Eiköhän Viipuri ollut yksi kolmesta ratikkakaupungista ?
    Oli toki, mutta Wiipurihan pakkoluovutettiin SNTL:lle (jolta VF sen peri), ja uusi isäntä lakkautti ratikat kymmenkunta vuotta kaupungin miehityksen jälkeen. Nyt puhutaan uusista järjestelmistä, joita on Tampereen lisäksi suunniteltu Turkuun (keskusta-alueella osittain vanhan raitiotien linjaukselle) ja alustavasti Kouvolaan. Myös Pieksämäelle suunniteltiin kevyttä raideliikennettä Ideapark-sukkulaksi, josta kuitenkin Ideaparkin koon puolittuessa käsittääkseni luovuttiin.
    Sakari Kestinen

  6. #1266
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Nyt puhutaan uusista järjestelmistä, joita on Tampereen lisäksi suunniteltu Turkuun (keskusta-alueella osittain vanhan raitiotien linjaukselle) ja alustavasti Kouvolaan. Myös Pieksämäelle suunniteltiin kevyttä raideliikennettä Ideapark-sukkulaksi, josta kuitenkin Ideaparkin koon puolittuessa käsittääkseni luovuttiin.
    Linkin takaahan löytyi kevytjuna. Olisiko se light rail suomeksi? EU:kin (suomeksi) näyttää tuntevan kevytjunan!
    Esko-Juhani Tennilä näkyy vuosia sitten ajaneen Kemi - Tornio - Haaparanta -kevytjunan asiaa.

  7. #1267

    Liittynyt
    10.11.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    67

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Täytyypä ihmetellä, mikä noissa ratikoissa niin tavattomasti maksaa samaan aikaan, kun radan päälle rakennettava suurhalli ei näytä maksavan mitään.
    Esim. Kun kadut revitään auki, laitetaan kiskot tismalleen oikeaan korkeuteen, hitsataan kiskot toisiinsa kiinni, vedetään tie taas takasin kiinni. Sitte rakennetaan huoltohallit jne. tämän lisäksi pitää lisätä sähkötolpat ja radalle sähköt. Kaikki pysäkit pitää rakentaa jne. Sitte eipä ne ratikkavaunut mitää ilmasia ole.
    Esim. ku seurasin täällä stadissa ratikkareitin valmistusta niin varsinkin talvella sen eteneminen on hidasta. Siihen sitte ku lisätään vielä niitten satojen ihmisten palkat sanotaan nyt vaikka 3 vuoden ajalta, kun rataa valmistetaan niin kumma ku se maksaa.

    Suurhalleissa kun se ilma ei maksa mitään vain pohja, seinät ja katto (näin pelkistetysti)
    Pikaraitiota Suomessa..?

  8. #1268
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Braide Näytä viesti
    Esim. Kun kadut revitään auki, laitetaan kiskot tismalleen oikeaan korkeuteen, hitsataan kiskot toisiinsa kiinni, vedetään tie taas takasin kiinni. Sitte rakennetaan huoltohallit jne. tämän lisäksi pitää lisätä sähkötolpat ja radalle sähköt. Kaikki pysäkit pitää rakentaa jne. Sitte eipä ne ratikkavaunut mitää ilmasia ole.
    Esim. ku seurasin täällä stadissa ratikkareitin valmistusta niin varsinkin talvella sen eteneminen on hidasta. Siihen sitte ku lisätään vielä niitten satojen ihmisten palkat sanotaan nyt vaikka 3 vuoden ajalta, kun rataa valmistetaan niin kumma ku se maksaa.

    Suurhalleissa kun se ilma ei maksa mitään vain pohja, seinät ja katto (näin pelkistetysti)
    Onneksi bussit saavat käyttää täysin ilmaisia väyliä. Pysäkitkään eivät maksa mitään. Ei ihme, että pikaratikkaa vastustetaan. Kuten tuolla aiemmin kirjoitinkin, että onneksi peltilehmä on keksitty.

  9. #1269
    Jykke avatar
    Liittynyt
    21.03.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    624

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Onneksi bussit saavat käyttää täysin ilmaisia väyliä. Pysäkitkään eivät maksa mitään. Ei ihme, että pikaratikkaa vastustetaan.
    Niinpä niin. Vertailuissa jotenkin tuntuu usein "unohtuvan" että busseille tehdään omia kaistoja, liikennevaloetuisuuksia ja pysäkkejä, jotka myös maksavat oman rahansa.

  10. #1270

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    1948

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jykke Näytä viesti
    Niinpä niin. Vertailuissa jotenkin tuntuu usein "unohtuvan" että busseille tehdään omia kaistoja, liikennevaloetuisuuksia ja pysäkkejä, jotka myös maksavat oman rahansa.
    Missä muualla kuin Helsingissä ja Espoossa Jokerin varressa toteutetaan liikennevaloetuuksia? Missä muualla kuin Helsingissä ylipäätään viitsitään perustaa joukkoliikennekaistoja? Pysäkkejä onneksi on maa täynnä.

    Suurin piilokustannus joka busseista johtuu on katujen nopeampi painuminen, joka harvoin pakottaa nopeuttamaan kadun remontointia. Täytyy kuitenkin nostaa hattua rakennuslautakunnille, jotka viitsivät rakennuttaa bussikatuja tukevasti.

    Raitiotiehen pyritään (sinänsä täysin oikeutetusti) yhdistämään monia lisäkustannuksia, joita normaali, toimiva bussiliikenne ei tarvitse. Ei tarvitse raitiovaunukaan, kuten suuressa osassa Helsinkiä näkee. Bussiliikennettä voi kuitenkin sujuvoittaa samoilla keinoilla, jos olisi tahtoa: omat eristetyt kaistat, valoetuudet (toki normalisoituna johonkin järkevään vuoroväliin, jossa voi olla useita vaunuja) sekä riittävän isot pysäkit -- kaikki täysin toteutettavissa olemassaolevaa bussiliikennettä auttamaan. Eikä tarvitse kaivaa isoja kertaeriä taskunpohjalta, vaan kaiken voi toteuttaa pienissä osissa pahimmista pullonkauloista lähtien. Voittaa jatkuvan kädenväännön satojen miljoonien projektista, jos muutaman miljoonan osaprojekteja voi vuoden aikana onnistuneesti toteuttaa.

    Uusi raitioliikenne on otollisimmillaan, kun busseilla ei yksinkertaisesti kyetä tarjoamaan riittävästi liikennettä laadukkaalla runkolinjalla. Näin käy Helsingin ja Espoon Jokeri-linjalla.

  11. #1271
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3324

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Missä muualla kuin Helsingissä ja Espoossa Jokerin varressa toteutetaan liikennevaloetuuksia? Missä muualla kuin Helsingissä ylipäätään viitsitään perustaa joukkoliikennekaistoja?
    Ainakin täällä Tampereella on joukkoliikennekaistat lännestä Pispalan Rajaportilta itään Sammon aukiolle ja linja-autoasemalle saakka, sekä yksittäisiä liikennevalo-ohituskaistoja busseille ainakin Viinikan liittymässä ja Pispalan valtatiellä. Liikennevaloetuuksia on Tampereella varmuudella ainakin Lempääläntiellä, Kalevantiellä-Messukyläntiellä ja jopa keskustassa Kortelahdenkadun ja Satakunnankadun liittymässä.
    Sakari Kestinen

  12. #1272
    Tunnistettu jäsen Nakkiputka avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    516

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Braide Näytä viesti
    Esim. Kun kadut revitään auki, laitetaan kiskot tismalleen oikeaan korkeuteen, hitsataan kiskot toisiinsa kiinni, vedetään tie taas takasin kiinni. Sitte rakennetaan huoltohallit jne. tämän lisäksi pitää lisätä sähkötolpat ja radalle sähköt. Kaikki pysäkit pitää rakentaa jne. Sitte eipä ne ratikkavaunut mitää ilmasia ole.
    Esim. ku seurasin täällä stadissa ratikkareitin valmistusta niin varsinkin talvella sen eteneminen on hidasta. Siihen sitte ku lisätään vielä niitten satojen ihmisten palkat sanotaan nyt vaikka 3 vuoden ajalta, kun rataa valmistetaan niin kumma ku se maksaa.
    Kommenttisi alkuosasta tulee epäsuorasti ilmi, mistä raitiotien rakentamiskustannukset muodostuvat. Peruskaava rakentamiskustannuksiin on siis suoritteet x materiaalit = rakentamiskustannukset. Sähköistys on toimenpiteenä verrattavissa kaksipuoliseen katuvalaistukseen (pylväiden anturoissa voi olla eroa...), lisäksi tulee ajojohtojen materiaali ja työpanos mikä tarvitaan johdotuksen vetämiseen.

    Asvaltin aukirepiminen vaatii pari miestä, kaivinkoneen ja kuorma-auton kuljettajineen. Myöskään pysäkkien rakentamien ei mitään "ihmeellisiä" resurseja vaadi.

    Tuohon talvella rakentamisen hitaaseen etenemiseen on pari syytä: Roudassa oleva maa on kovaa -> hidasta kaivaa ja kaupunkialueella kaikennäköiset johto- ja putkisiirrot (joista ei useinkaan ole täsmällisiä karttoja) vievät aikaa. Lisäksi kun katua ei voi yleensä katkaista kokonaan (kuten nyt on Helsingissä Ruoholahdenkadulla tilanne), niin juuri nämä johtojen jne. siirrot vievät aikaa.
    "Tavoitteiden asettamisen pitää olla riittävän kunnianhimoista, jotta se pakottaa uudenlaiseen ajatteluun ja uusien läpimurtojen tavoitteluun." - Kone Oyj:n evp toimitusjohtaja Matti Alahuhta kirjassaan:"Johtajuus – kirkas suunta ja ihmisten voima".

  13. #1273
    Jouni Seilonen avatar
    Liittynyt
    19.09.2007
    Sijainti
    Oulu / Ristijärvi
    Viestejä
    847

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Missä muualla kuin Helsingissä ylipäätään viitsitään perustaa joukkoliikennekaistoja?
    Oulussa on joukkoliikennekatu ja bussikaistoja on muutamalla muullakin kadulla.

  14. #1274
    Kaid avatar
    Liittynyt
    26.06.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    546

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut SlaverioT Näytä viesti
    Miltä tälläinen väritys tuntuisi? Olisi ainakin tuttu tamperelaisille .
    "Hieman" myöhästyneenä kommenttina mahdollisten (suotavien) Tampereen ratikoiden väritykseen... Nykyisten tamperelaisbussien värityksen kopioimisen sijaan vaunut voisivat kenties tehdä värityksensä puolesta kunniaa kaupungin vanhoille trollikoille. Mikäli taloudelliset tekijät eivät olisi esteenä, voisi Tampereen vaunuille suunnitella oman trollikoiden inspiroiman ulkokuoren. "Perinteitä kunnioittava" raitiovaunu voisi näyttää esimerkiksi tältä.

  15. #1275

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    1948

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Erittäin hyvä vaihtoehto on myös kokonaan omanlaisensa ulkonäkökonsepti. Ratikka on jo itsessään kovaa luksusta verrattuna busseihin, sitä kelpaa alleviivata. Ratikan tulon pysäkille pitää näyttää ylväältä ja jopa henkeä salpaavalta, sen pitää näkyä ja kuulua katukuvassa omanaan ja parhaimmillaan symboloida edistystä.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Tampereen linja 37
    kirjoittanut Wiima sen pitää olla foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 12.07.2011, 23:11
  2. Tampereen jokeri
    kirjoittanut Jykke foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 23.09.2009, 15:17
  3. Tampereen bussitarjonnasta
    kirjoittanut kemkim foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 21
    Viimeisin viesti: 07.09.2009, 00:47
  4. Tampereen rautatieasema
    kirjoittanut janihyvarinen foorumissa Junat
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 09.02.2009, 18:54
  5. Tampereen laajenemissuuntia
    kirjoittanut kemkim foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 15.01.2007, 18:11

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •