Muutama ihan hauska oivallus, mm. vanhan Vatialan soraraiteen hyödyntäminen. Itse olen myös fantasioinut ko. suunnan hyödyntämisestä.Myös Nekalan, Turtolan ja Kaukajärven halki Annalaan kulkeva raitiotie olisi minusta kannatettava ajatus, sen sijaan TASE 2025-työryhmän esittämä Nekalan kautta Hervantaan ja Vuorekseen kulkeva ratikka kuulostaa huonolta (ei yhteyttä yliopistolle eikä keskussairaalaan).
Joitain poimintoja ehdotuksestasi, joista en ole samaa mieltä:
- Sorilan linja on liian kiertävä. Vaikka itse asunkin Jankan pysäkin vieressä, en kannata linjausta ylipitkän matka-ajan vuoksi. Sammonkadun linjasta kannattaa ennemmin tehdä ns. "pikalinja" Vuorekseen, "kiertolinja" puksuttaisi Länsi-Hervannan ja TAYSin kautta näin esimerkkinä.
- TAYSin yhteys jää torsoksi, mikäli päättärinä on Kissanmaa. Kissanmaalle ei ole niin paljoa kysyntää, että sinne kannattaisi raitiolinjaa päättää, mutta keskussairaalalta itään kysyntää on.
- Kahden rinnakkaisen väylän käyttö mm. Pispalassa on kyseenalaista. Eikö olisi viisaampaa käyttää samaa maastokäytävää rautatien kanssa? Pispalan valtatie on tukossa, ratikat jäisivät autojen saartamiksi.
- Kannattaako Lentävänniemen pikayhteys kierrättää Vähäniemenkadun kautta? Minusta paras kompromissi olisi 20/30 min vuorovälillä kulkeva "torso-16", jos ratikkayhteys Lentävänniemeen tulee. Bussi palvelisi myös Vähäniemenkadun ja Jänislahdenkadun asukkaita, kun taas ratikalla kulkisivat kiireiset lentsulaiset ja niemenrantalaiset. Sopivan itäpään löytäminen apubussilinjalle tuskin tuottaa vaikeuksia, esim. 17 olisi sopiva kandidaatti.
- Onko järkeä kierrättää Toijalan suunnasta tulevia matkustajia Hervannan kautta? Kyllä varmasti matkustajia sieltäkin tulee Hervantaan, mutta käsittääkseni suurempi matkustajavirta kohdistuu Tampereen keskustaan.