Lännestä ei varmasti löydykkään parempaa jatkosuuntaa ratikalle kuin Lentsu -ainakaan Tampereen puolelta. Mikäli Siivikkala tulee kasvamaan hurjimpien kasvusuunnitelmien mukaan, niin se voisi olla myös vaihtoehtoinen linjaussuunta. Ongelmaksi jää silti edelleen alueen hajanaisuus. Ratikalla ei pystytä vähentämään bussiliikennettä, muuta kuin sen yhden korvaavan linjan osalta. Lietsun kaupallinen ydin jää myös auttamatta syrjään Niemenranta-Lentsu -ratikkareitillä. Niemenrannan ja muun täydennysrakentamisenkaan jälkeen alueen liikennöintitarpeet eivät ole lähellekkään sitä luokkaa, että bussiliikenteen kipuraja ylittyisi. Kapasiteetiltaan huomattavasti suuremmassa ratikassa puolestaan vaarana olisi se, että vuoroväli kasvaisi koska tyhjiä juniahan ei juurikaan kannata ajella. Tämä yhdistettynä harvempaan pysäkkiverkkoon ja vain marginaalisesti nopeampaan matka-aikaan eivät mielestäni tarjoa mitään parannuksia joukkoliikennematkustajalle.
Jatkossa toki näin, erityisesti tulevaisuudessa Kiikkisensalmen alitus/ylitys vaikuttaa hienolta idealta. Siinä on todellista potentiaalia luoda raideliikenteelle kilpailukykyiset olosuhteet. Lentsun tapauksessa tällaista kilpailuetua kumipyöräliikenteeseen nähden ei ikävä kyllä ole olemassa, jollei sitten lähdetä Ertsun ehdottamalle linjaukselle, jolla puolestaan on tiettyjä tässä ketjussa jo aiemmin käsiteltyjä ongelmakohtia.
Vuoroväliharvennukset eivät ole riippuvaisia siitä onko liikennöintivälineen alla kumipyörät vai katolla virroitin.
Oma ratikkauskoni ei ilmeisesti ole aivan yhtä vahva kuin sinulla, enkä lähtisi ylikorostamaan ratikan asemaa kaupungin kriittisenä vetovoimatekijänä. Siinä mielessä olen samaa mieltä kanssasi, että ratikka on täysin realistinen ja jopa toivottava hanke Tampereella. Kyseenalaistan kuitenkin sen, onko se sitä myös Lentsussa tai ylipäätään Länsi-Tampereella, ainakaan alkuvaiheessa.
Viittasinkin lähinnä siihen, kun kirjoitit että jo nykyisellään 16:sta olisi edellytykset ratikkalinjaksi. Ja Pispalastahan tuskin isoja massoja ratikkaan siirtyy, sen verran hyvä joukkoliikennekäytävä tuo valtaväylä on.
Ei liity liikennöintivälineeseen. Myös ratikka-aikataulut voidaan sössiä hallinnollisesti. Toisaalta en oikein keksi syytä sille miksi hallinnollisesti haluttaisiin tuhota nimenomaan Lentsun yhteydet. Esim. Hervannan suunnan runkolinjoilla vuorovälit ovat huomattavasti parempia myös kesäaikaan. Johtuisiko mahdollisesti kysynnästä?