Sivu 94 / 182 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 1434547484909192939495969798104114134154174 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1396-1410/2720

Viestiketju: Tampereen pikaratikkahanke

  1. #1396
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6393

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut janihyvarinen Näytä viesti
    Toivottavasti kyseessä on (jälleen kerran) väärinkäsitys. Tampereen katuraitiotie ei käsittääkseni TASE2025:n mukaan tarkoita helsinkiläistä museoraitiotietä vaan nykyaikaista pikaraitiotietä
    Kyllä minustakin kuulostaa kovasti siltä, että K.A. ei tiedä, mistä puhuu. TASE:n katuratikkahan oli suunniteltu ihan oikealla tavalla, ja eikös sen laskennallinen matkanopeuskin ollut yli 20 km/h, mikä on ihan kohtuullinen tulos ydinkeskustan halki kulkevalle ratikkalinjalle? Se, että se kulkee katuverkossa (omalla urallaan) on pikemminkin hyvä kuin huono asia, kulkeehan se silloin siellä missä ihmisetkin ovat. Mutta nimitys "katuratikka" särähtää korvaan, koska se tuo mieleen tuollaisen 3T:n kaltaisen matelijan). Mielestäni TASE:n vaihtoehdot nimettiin hölmösti, kun "pikaratikka" oli jo varattu muuhun käyttöön. Olisivatpa nimenneet vaihtoehdot vaikkapa "duoratikaksi" (=nykyinen pika) ja "pikaratikaksi" (=nykyinen katu)...
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  2. #1397
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Kyllä minustakin kuulostaa kovasti siltä, että K.A. ei tiedä, mistä puhuu. TASE:n katuratikkahan oli suunniteltu ihan oikealla tavalla, ja eikös sen laskennallinen matkanopeuskin ollut yli 20 km/h, mikä on ihan kohtuullinen tulos ydinkeskustan halki kulkevalle ratikkalinjalle? Se, että se kulkee katuverkossa (omalla urallaan) on pikemminkin hyvä kuin huono asia, kulkeehan se silloin siellä missä ihmisetkin ovat. Mutta nimitys "katuratikka" särähtää korvaan, koska se tuo mieleen tuollaisen 3T:n kaltaisen matelijan). Mielestäni TASE:n vaihtoehdot nimettiin hölmösti, kun "pikaratikka" oli jo varattu muuhun käyttöön. Olisivatpa nimenneet vaihtoehdot vaikkapa "duoratikaksi" (=nykyinen pika) ja "pikaratikaksi" (=nykyinen katu)...
    Mikä vika "katuratikka" -nimessä on, jos se kerran katuverkossa kuitenkin kulkee ? 20 km/h nopeuskaan ei anna vielä aihetta "pika" -etuliitteen käyttöön, vaan "pika" tarkoittaa yleensä nopeaa. Tampereen ratikkahankkeen yhteydessä ei tietääkseni ole "museo" -etuliitettä kukaan tarjonnutkaan.

  3. #1398
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6393

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Mikä vika "katuratikka" -nimessä on, jos se kerran katuverkossa kuitenkin kulkee?
    Ei siinä periaatteessa mitään vikaa pitäisikään olla, katuratikkahan se on ja hyvä sellainen. Mutta kun Suomessa on vain yhdessä paikassa ratikoita, ja ne ovat poikkeuksellisen hitaita katuratikoita, niin tuo Tampereenkin nimitys assosioituu mielestäni liikaa Helsingin ratikoihin. Tässä tapauksessa nimitys tuo siis (minusta) mieleen hitauden.

    Helsingissä ratikoiden keskinopeus on linjasta riippuen luokkaa 13-16 km/h. Mikähän mahtaa olla esim. Zürichin ratikkalinjojen keskinopeus? Nehän ovat myös puhtaita katuratikoita, joilla periaatteessa on, tai voisi olla, samat historialliset rasitteet kuin meillä Helsingissä.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  4. #1399
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Hass-Klau & Crampton 2002: Future of Urban transport vastaa kaikkeen.

    Keskinopeuksia, esimerkkejä:
    Basel 17,5 km/h
    Bremen 19,5 km/h
    Zürich 16,7 km/h
    Düsseldorf 21,5 km/h
    Freiburg 18,5 km/h
    Göteborg 15,9 km/h
    Saarbrücken (duoratikka) 36 km/h
    Strasbourg 21 km/h
    Calgary 25 km/h
    Dallas 33 km/h
    Portland 33,4 km/h

    Selvityksen yksi yllättävimpiä pointteja oli, että joukkoliikennejärjestelmän käyttö korreloi negatiivisesti absoluuttisen nopeuden kanssa. Tämä johtuu siitä, että tiivis kaupunkirakenne on merkittävin joukkoliikenteen korkeaa käyttöä selittävä tekijä. Tiiviissä kaupunkirakenteessa pysäkkitiheys on korkea, joka vähentää keskinopeutta.

    Tämä ei tietenkään tarkoita, ettei raitiotietä kannata nopeuttaa, vaan sitä, että nopeutta ei kannata tavoitella kaupunkirakenteeseen sovittamisen kustannuksella.

  5. #1400
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6393

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Hass-Klau & Crampton 2002: Future of Urban transport vastaa kaikkeen.
    Onpa mielenkiintoista! Zürich ja Göteborg, joita usein käytetään esimerkkeinä tasokkaasta raitioliikenteestä, painivat nopeuden osalta samassa sarjassa Helsingin kanssa. Kun pääsisimme – ehkä 3B/T:tä lukuunottamatta – keskinopeuteen 17 km/h niin voisimme olla aika tyytyväisiä. Ja Tampereen suunniteltu yli 20 km/h on siis oikein hyvä tulos (vrt. Strasbourg).
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  6. #1401
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3209

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Onpa mielenkiintoista! Zürich ja Göteborg, joita usein käytetään esimerkkeinä tasokkaasta raitioliikenteestä, painivat nopeuden osalta samassa sarjassa Helsingin kanssa.
    Göteborg ei paini. Kyllä siellä keskinopeudet ovat Hass-Klau & kumppanien tilastoista huolimatta 20:n paremmalla puolella. Olisiko tuossa Hass-Klaun tilastossa vain katuratojen keskinopeus? Göteborgissahan on kaikki esikaupunkiradat käytännössä erillisratoja, osa on rakennettu täyseristysperiaatteella.

    Göteborgin raitiolinjojen aikataulut löytyvät Västtrafikin sivuilta www.vasttrafik.se .
    Linjojen pituudet kerrotaan taas täällä.

  7. #1402
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Future of Urban Transportin tiedot ovat vuosilta 1999 ja 2000, joten ne voivat olla vanhentuneita. Tietolähteenä ovat liikennöitsijöiden tiedot. On varmasti vaihtelevaa, miten tiedot on laskettu.

    Göteborgin osalta huomauttaisin kuitenkin, että siellä pysäkkiajat ovat huonojen ovikäytäntöjen ja matkustajien kurittomuuden vuoksi pitkät, etuudet eivät ole kovin korkeatasoisia, ja olen siellä nähnyt myös vaunujen sumppuuntumista. Tiedot ovat kuitenkin ajalta ennen Kringen - reittien käyttööonottoa.

    Joka tapauksessa 20-30 km/h välillä olevat keskinopeudet ovat kuitenkin raitiotielle varsin korkeita.

  8. #1403
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3209

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Göteborgissa on vuosituhannen vaihteen jälkeen a) lopetettu matkalippujen myynti vaunuissa b) saatu Kringen-pakettiin liittyen oikaisevia raideyhteyksiä ja c) parannettu valoetuuksia. Tilanteita, että vaunu seisoo liikennevaloissa odottamassa, esiintyy minimaalisen vähän verrattuna esimerkiksi Helsinkiin. Suojatievalot siellä on korvattu vuosia sitten VAROVA-tyyppisellä ratkaisulla.

    Göteborgin nopeimmilla linjoilla (4 ja 9) keskinopeudet ovat karvan alle 30 km/h. Ymmärrettävästi kummankin linjan toinen puolikas perustuu yhteyteen keskusta - Angered C.

  9. #1404
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Aikataulusta ja linjojen pituudesta ei muun liikenteen seassa kulkevalle raitio- tai bussilinjalle pysty suoraan laskemaan todellisia keskinopeuksia erityisesti ruuhka-ajalle. Tätä hoidetaan esim. ylimääräisin vuoroin tai aikatauluun tulee viivästystä ruuhka-aikana joka kiritään kiinni ruuhkan ulkopuolella. Kääntäen, jos ei noudateta pysäkkiaikatauluja, matkanopeus voi hiljaisena aikana olla merkittävästi aikataulusta laskettua korkeampi.

  10. #1405
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3209

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Esimerkkitapauksissani käytin aamuruuhkan ajoaikoja, jottei tulisi "liian hyviä" keskinopeuksia. Göteborgin raitiovaunujen keskinopeuksista on kirjoitettu myös Svenska Spårvägssällskapetin foorumilla, jossa pahoiteltiin sitä, että raitiovaunujen keskinopeus jää alle lukeman 25 km/h...
    Yleisöaikatauluihin liittyvien epävarmuustekijöiden takia en edes yritä esittää keskinopeuksia desimaalin tarkkuudella, mutta selvää on, että jo kymmenluku on toinen kuin Helsingissä.

  11. #1406

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Göteborgissa on vuosituhannen vaihteen jälkeen a) lopetettu matkalippujen myynti vaunuissa b) saatu Kringen-pakettiin liittyen oikaisevia raideyhteyksiä ja c) parannettu valoetuuksia. Tilanteita, että vaunu seisoo liikennevaloissa odottamassa, esiintyy minimaalisen vähän verrattuna esimerkiksi Helsinkiin. Suojatievalot siellä on korvattu vuosia sitten VAROVA-tyyppisellä ratkaisulla.
    Tämä olisi syytä tutkia paljon paremmin. Jos Göteborgissa on tehty ja saatu kokemuksia juuri niistä toimenpiteistä, joita Helsingissä ehdotetaan tehtäväksi, antaisi se paljon vipuvartta ajaa toimenpiteitä täälläkin. Koska HKL-suy tuskin oma-aloitteisesti moista tekee - ainakaan kovin huolellisesti -, olisi hommaan varmaan saatava Sirviö tai KSV. Sinänsä asia sopisi myös VTI:lle, kun Ruotsista on kyse.

    BTW, miksei Suomessa ole omaa VTI:tä?

  12. #1407
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3209

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Jatkanpa vielä tätä ehkä OT-luontoistakin Göteborg-juttua. Vuosituhannen vaihteen kynnyksellä keskustassa ja sen lähituntumassa oli käynnissä ennennäkemättömät ratatyöt. Keskeisiä yhteyksiä oli kokonaan poikki. Mikäli Polhemsplatsenin ja Gamlestadstorgetin välinen pikaratakin sattui olemaan vielä pois käytöstä, on täysin mahdollista, että keskinopeudet olisivat kymmenen vuotta sitten todella olleet noissa lukemissa, kuin Hass-Clau & Cramptonin taulukossa kerrotaan.

  13. #1408

    Liittynyt
    06.04.2008
    Sijainti
    Tammerfors
    Viestejä
    153

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Alla Tampereen Kauppakamarin Tampereen seudun rakennemalliselvityksestä antama lausunto ja sen osio Tampereen kantakaupungin liikennejärjestelyistä. Mielestäni tuon lausunnon perusteella voi tehdä sen johtopäätöksen, että kevyen raideliikenteen etuja ja eri joukkoliikennevälineiden kustannuseriä suhteessa hyötyyn ei olla Kauppakamarilla kovinkaan hyvin selvitetty.
    Silmiin pistää ainakin pari alleviivaamaani lausetta, jotka ovat vasten parempaa tietoa, puutteellisia tai ristiriitaisia.

    Kauppakamari kannattaa ensisijaisena liikennevaihtoehtona linja-autoliikennettä, jota tuetaan myöhemmin lähijunilla.

    Tampereen kauppakamari suhtautuu varauksellisesti katuraitiotiehen. Raitiotien alkukustannus on huomattavan suuri saavutettavissa oleviin etuihin nähden. Katuraitioon panostamisen sijaan resurssit tulisi kohdentaa Tampereen läntisen oikoradan rakentamiseen.

    Tehokas linja-autoliikenne joukkoliikennekaistoineen ja valo-etuisuuksineen on huomattavasti huokeampi ja joustavampi ratkaisu. Katuraitio ei välttämättä lisää merkittävästi väylän välityskykyä vaan ennemminkin matkustusmukavuutta. Linja-autoliikenteen matkustusmukavuus ja imago ovat yhtälailla parannettavissa uudella kalustolla, siisteydellä ja niin edelleen. Tieinfrastruktuuria kehittämällä voidaan hidastaa kaluston kulumista ja tärinää. Konkreettisena ehdotuksena voidaan esittää Hämeenkadun (pois lukien Keskustori) muuttamista asfaltiksi.

    Tutkitaanpa erikseen näitä väitteitä:
    Raitiotien alkukustannus on huomattavan suuri saavutettavissa oleviin etuihin nähden. Katuraitioon panostamisen sijaan resurssit tulisi kohdentaa Tampereen läntisen oikoradan rakentamiseen
    Ei todellakaan aivan näin.
    Raitiotien alkukustannuksilla saadaan seuraavaksi sadaksi vuodeksi varmasti houkutteleva ja tehokas liikennemuoto Tampereen suurille joukkoliikennereiteille. Se on ruuhkareiteillä edullisempi liikennöidä (energia, kuljettajakustannus, kapasiteetti, käyttöikä, huoltokustannukset jne.) ja näin ollen ajan myötä edullisempi. Se myös vetää matkustajia puoleensa ja mahdollistaa taloudellismman kaupunkimallin rakentumisen.
    On huomattava, että raitiotie voidaan rakentaa heti sinne, missä massat jo nyt liikkuvat. Sitä pystytään hyödyntämään heti korkealla kapasiteetilla. Pelkästään Hervannan päivittäinen kävijämäärä on n. 30.000 ihmistä. Tähän lisätään muut suuret ja tiiviit alueet kuten Kaleva, Tammela, Keskusta, Amuri jne.
    Miten läntinen oikorata palvelisi kaupungin joukkoliikennettä kustannuksiin nähden raitiotietä paremmin?

    Tehokas linja-autoliikenne joukkoliikennekaistoineen ja valo-etuisuuksineen on huomattavasti huokeampi ja joustavampi ratkaisu.
    Alkukustannuksiltaan kyllä. Hervanta-Amuri-Lentsu ja muita suurreittejä kuitenkin liikennöidään myös vielä 10, 20, 30 ja 100 v. päästäkin. Raitiotie muuttuu ruuhkareiteillä bussiliikennettä edullisemmaksi jo 10...20 v. päästä.
    Mikä joustavuus? Ei kai Hervannat, Kalevat, Keskusta, Lentävänniemi jne. mihinkään ratitotien ympäriltä tulevassa haihdu? Päinvastoin, se lisää järkevää rakentamista reitilleen.

    Katuraitio ei välttämättä lisää merkittävästi väylän välityskykyä
    Miten ihmeessä tämä perustellaan? Raitivaunu ja väylä kestää kapasiteetin lisäystä merkitävästi enemmän kuin autot ja bussit.

    Linja-autoliikenteen matkustusmukavuus ja imago ovat yhtälailla parannettavissa uudella kalustolla, siisteydellä ja niin edelleen.
    Ei ainakaan tilastojen mukaan. Lähin ja helpoiten ymmärrettävä esimerkki lienee Turun vanhojen raitiovaunujen vaihto tuliteriin busseihin ja sitä seurannut matkustajamäärän romahdus.

    Tieinfrastruktuuria kehittämällä voidaan hidastaa kaluston kulumista ja tärinää. Konkreettisena ehdotuksena voidaan esittää Hämeenkadun (pois lukien Keskustori) muuttamista asfaltiksi
    Paljonko tämä tiestön kehitys maksaa bussien vaatiman katujen lisävahvistuksen ja lisätilanrakentamisen lisäksi?
    Olisi myös melko arvelluttavaa alkaa purkaa Hämeenkadulta kaupungin ja maan historiaan kuuluva mukulakivi ankean asvaltin tieltä.

  14. #1409
    Jykke avatar
    Liittynyt
    21.03.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    624

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jawahl Näytä viesti
    Alla Tampereen Kauppakamarin Tampereen seudun rakennemalliselvityksestä antama lausunto ja sen osio Tampereen kantakaupungin liikennejärjestelyistä.
    Hirvittävää luettavaa. Varsinkin väite siitä että raitiotie ei välttämättä lisää väylän välityskykyä. Kauppakamarilla näemmä luullaan, että kaikki maailman raitiotiet ovat Helsingin raitioteiden kopioita.

    Todella päätöntä olisi sijoittaa raitiotien noin 200 miljoonaa ratahankkeeseen, joka on ensinäkin tarkoitettu pääasiassa tavaraliikenteelle. Matkustajaliikennettä on toki väläytetty, mutta käytännössä tämä vaatisi Tampere-Pirkkalan lentoaseman vahvaa kasvua, jotta se olisi kannattavaa. Ja kyseistä ratahanketta on ajateltu 2050-luvulla toteutettavaksi. Raitiotie taas olisi käytössä aikaisintaan 2015.

  15. #1410
    janihyvarinen avatar
    Liittynyt
    18.08.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2310

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jykke Näytä viesti
    Hirvittävää luettavaa. Varsinkin väite siitä että raitiotie ei välttämättä lisää väylän välityskykyä. Kauppakamarilla näemmä luullaan, että kaikki maailman raitiotiet ovat Helsingin raitioteiden kopioita.
    Aivan puutaheinää olivat kauppakamarin näkemysten perustelut. Nämä pitäisi korjata faktapohjalle, kuten jawahl jo kirjoituksessaan tekikin.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jykke Näytä viesti
    Todella päätöntä olisi sijoittaa raitiotien noin 200 miljoonaa ratahankkeeseen, joka on ensinäkin tarkoitettu pääasiassa tavaraliikenteelle. Matkustajaliikennettä on toki väläytetty, mutta käytännössä tämä vaatisi Tampere-Pirkkalan lentoaseman vahvaa kasvua, jotta se olisi kannattavaa. Ja kyseistä ratahanketta on ajateltu 2050-luvulla toteutettavaksi. Raitiotie taas olisi käytössä aikaisintaan 2015.
    Sanottakoon tästä vielä, että vaikka olen kirjoittanut tuon Pirkkalan oikoradan puolesta, ja sillä olisi tiettyjä etuja ajatellen kapasiteetin vapauttamista rataverkolta paikallisjunaliikenteelle, niin hyödyt ovat eri hehtaarilla kuin raitiotien kanssa. Lähijuna on prioriteetiltaan kakkonen Tampereella ja sen hyödyt eivät ole lähelläkään raitiotien hyötyjä. Lentoaseman palveleminen uudella radalla perustuu näkemykseni mukaan siihen, että tuo olisi positiivinen sivuvaikutus, ei riittävä perustelu itse radan rakentamiselle.
    Viimeisin muokkaaja janihyvarinen; 08.08.2009 kello 18:21.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Tampereen linja 37
    kirjoittanut Wiima sen pitää olla foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 12.07.2011, 23:11
  2. Tampereen jokeri
    kirjoittanut Jykke foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 23.09.2009, 15:17
  3. Tampereen bussitarjonnasta
    kirjoittanut kemkim foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 21
    Viimeisin viesti: 07.09.2009, 00:47
  4. Tampereen rautatieasema
    kirjoittanut janihyvarinen foorumissa Junat
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 09.02.2009, 18:54
  5. Tampereen laajenemissuuntia
    kirjoittanut kemkim foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 15.01.2007, 18:11

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •