Entäpä kun aluksi kunnallinen ratikka voi jo ensihetkestään palvella tehokkaasti merkittävästi moninkertaista ihmismäärää kuin seudullinen ja harvaan liikennöivä lähijuna (jonka reitillä ei ole nyt tai moneen tulevaan vuoteen lähellekään niin suurta potentiaalia kuin ratikalla)?
Minusta tehokkuus ja palveltu ihmismäärä on tässä kyllä ratkaisevaa yhteiskunnan ja joukkoliikenteen uskottavuuden kannalta.
Huomioitava on myös se, että myös ratikka tulee olemaan seudullinen tulevassa. Siivikkala, Keijärvi, Asuntila; Vuores; Lamminrahka; Partola, Loukonlahti, Haikka, Pirkkalan keskus jne. ovat varmasti ratikan tulevia jatkoja. Ratikan toteutus nyt vain kannattaa tietty aloittaa sieltä, missä sille jo nyt on kannattavat toimintaedellytykset, eli Tampereen kantakaupungin ruuhkalinjoilta.
Priorisointi tuleekin olla se, että raitiotieverkon toteutus lähtee käyntiin heti ja samalla aletaan kehittää lähijunaa nykyisten raiteiden puitteissa.
Ratikan siis tulee olla aikataulussa ensimmäinen - joko yhdessä lähijunan kanssa, tai sitten yksistään.