Heitetäänpä nyt muutama mielessä muhinut huomio:
Kohta 1
Amuri-Lielahti raidekäytävään on tulossa siis 1-2 lisäraidetta ja kaksiraiteinen raitiotie nykyisten rautatieraiteiden lisäksi. Sanoisin ihan mututuntumalla, että siihen on hyvin vaikeaa sovittaa rautateiden lisäraiteet ja raitiotie. Tai siis voidaan sovittaa jos puretaan esimerkiksi Tikkutehdas ja Ahjola yms. ja jos toisaalta ei välitetä maisemasta tai asuinympäristön laadusta. Jos kaikki edellä mainitut raiteet toteutetaan tuloksena on lähes 40 metriä leveä ratalinja. Se ei mielestäni ole kovin kaunista katseltavaa.
Kriittisiä kohtia ovat mm. Ahjola/Haulikatu ja Tikkutehdas. Tikkutehtaan kohdilla on käytettävissä maksimissaan 25 metriä mukaan lukien nykyiset raiteet. Rautatieraiteen viemä tila on minimissään 4,5 metriä per/raide, mutta käytännössä ratapenkereet ja ratalaitteet huomioon ottaen noin 7 metriä(Tampereen seudun lisäraiteet - tilantarvetarkastelu). Käytännössä siis joko lisäraiteiden määrää tulee vähentää tai raitiotie linjata jonnekin muualle. Tässä siis ongelmakohta.
Kohta 2
Mitä tulee mahdolliseen linjaukseen Hervanta-Tays-Yliopisto-Rautatieasema-Keskustori:
Millä keskinopeudella tulee raitiovaunun kulkea, jotta se olisi suunnilleen yhtä nopea kuin nykyinen joukkoliikenne esim. välillä Hervanta-Keskusta? Keskinopeuden tulisi minun järjen mukaan olla 25-30km/h. Vertailun vuoksi Göteborgin raitiotielinjojen keskinopeudet. Oletan Göteborgin nopeudet huomioon ottaen seuraavaa: Tays:in ja yliopiston kautta kulkevalla linjauksella matka-aikojen nopeuttaminen nykyisestä välillä Hervanta-Keskusta on erittäin haastavaa ellei mahdotonta.
Tällaisia ajatuksia siis Joulun alla. Voinkin toivottaa samalla hyvät Joulut foorumin silloin tällöin varsin tonttumaiselle väelle!