Roslagsbanan tulevaisuus

Vesa, kiitos linkityksestä. Itse kopioin Svenska Spårvägssäällskapetin forumilta linkkini, piti tulla tämä sivu, mutta jotakin meni pieleen.
 
Infraankin on meneillään isot investoinnit, mm. lisää kaksoisraidetta ja uusi varikko Molnbyhyn. Kårstan haara on tällä hetkellä suljettuna rakennustöiden vuoksi ja se on korvattu busseilla, Österskärin haara taas suljetaan loppuvuodeksi. SLL:n sivut rakennustöistä
 
Eiköhän Norrtäljen mahdollinen paluu sitoudu siihen, jos Kapellskäriin tulee satamarata. Eli kunnon rautatie alle metrin raideleveydellä toimivan paikallisbanaanin sijaan.
Sitä en tosiaan tiedä, onko Kapellskärin rautatiestä olemassa suunnitelmia, mutta ihme se ei olisi, onhan satamaan viime aikoina tehty aika huomattavia laajennuksia, eikä ihme olisi sekään, jos sieltä kohta pääsisi matkustajalaivallakin taas johonkin muuallekin kuin Maarianhaminaan. Finnlinesin Naantalin- ja DFDS:n Paldiskin vuorotkin kun ovat tältä sektorilta rajoitettuja vain ajoneuvollisille.
 
Olen käsittänyt, että Roslangsbanaa päivitetään hitaasti metroyhteensopivaan Standardiin, mutta kovin pitkällä ei olla, kun pölkkyjä ei vaihdeta missään.

Joka tapauksessa, sehän jatkuu nyt T-centraliin?
 
Olen käsittänyt, että Roslangsbanaa päivitetään hitaasti metroyhteensopivaan Standardiin, mutta kovin pitkällä ei olla, kun pölkkyjä ei vaihdeta missään.

Joka tapauksessa, sehän jatkuu nyt T-centraliin?

Nyt ja nyt, siitä on vastikään päätetty, ja toteutus vie kyllä aikaa, koska tunnelissahan se sitten menee T-Centraleniin.
 
Olen käsittänyt, että Roslangsbanaa päivitetään hitaasti metroyhteensopivaan Standardiin, mutta kovin pitkällä ei olla, kun pölkkyjä ei vaihdeta missään.

Joka tapauksessa, sehän jatkuu nyt T-centraliin?

No, riippuu, mitä metroyhtensopivuudella tarkoitetaan. Se olisi jollain vähän pitemmällä tähtäimellä tarkoitus päivittää nopeudelle 120 km/h eli enemmänkin lähijunaksi, ja myös liikennöitävän pidemmin yksiköin. Uusien vaunujen valmistajahan ilmoittaa, että 120 km/h onnistuu, mutta rata on hiljattain täysremontoitu, joten sitä seuraavaa päivitystä saanemme odottaa. Yksi uusi asema on tulossa Arningeen rakennettavan matkakeskuksen yhteyteen, johon toivotaan sujuvaa vaihtoa Tukholman, Norrtäljen ja Vaxholmin busseihin. Näiden parannusten lisäksi aiotaan tosiaan toteuttaa tunneli itäiseltä asemalta tunnelissa keskustaan.

Vaihtoehdoiksi tarjotaan mm. näiden linjojen, tai osan linjoista, korvaamista Pendeltågilla Solnasta, punaisella tunnelbanalinjalla Mörbystä tai vihreällä linjalla, jolle tulisi haara Solnan asemalle.

Nyt näyttäisi siis siltä, että Arningen matkakeskuksen ja uusien junien lisäksi ei mitään tule tapahtumaan suuntaan eikä toiseen vielä vähän aikaan.
 
Takaisin
Ylös